WEC: PEUGEOT 9X8 2024 GOTOWY NA SWÓJ DEBIUT NA TORZE IMOLA

Włochy to szczególne miejsce dla marki PEGUGEOT, jeśli chodzi o wyścigi długodystansowe.

To właśnie na torze Monza zespół Peugeot TotalEnergies rozpoczął swoją przygodę w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA latem 2022 roku. Rok później, bolid PEUGEOT 9X8 zapewnił sobie swoje pierwsze podium w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA, na tym samym torze. To właśnie podczas 6-godzinnego wyścigu Imola, w którym Peugeot Sport w 2011 roku zdobył pamiętne podwójne zwycięstwo, nowy bolid PEUGEOT 9X8 2024 zadebiutuje w zawodach.


Zobacz także:

HYUNDAI: IONIQ 5 N eN1 CUP ZAPOWIADA NOWĄ ERĘ WYŚCIGÓW SAMOCHODOWYCH
 

SPORT
 


 

Jak się czuję? Przede wszystkim jestem bardzo dumny, że przez ponad rok udało nam się z powodzeniem pracować na dwóch frontach” – powiedział Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „Nasze zespoły projektowe i operacyjne wykonały kawał dobrej roboty, aby podczas rozwoju i prac nad nowym bolidem PEUGEOT 9X8 2024 trzymać się naszego programu sportowego w wersji na rok 2023. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że specyfikacje zmieniły się w ciągu roku, aby uwzględnić wszystko, czego się nauczyliśmy w zakresie niezawodności i aerodynamiki, a także wiedzę zdobytą na temat nowych opon, które testowaliśmy od połowy 2023 r. na pojeździe testowym”.

PEUGEOT 9X8 2024 został zaprezentowany 25 marca, po sesji testów wytrzymałościowych na torze Motorland Aragón w Hiszpanii. Od swojej pierwszej sesji na torze na początku grudnia 2023 r. pokonał około 8 000 km. Dodatkowe prace wytrzymałościowe na stanowisku testowym pomogły również zwiększyć niezawodność niektórych elementów mechanicznych, takich jak układ napędowy.

Uważam, że samochód jest gotowy na wyścig na torze Imola” – dodał jeszcze Olivier Jansonnie. „To tor, który nie był poprzednio używany w zawodach FIA WEC i którego nie znamy zbyt dobrze. Nie przeprowadzaliśmy żadnych testów na tym torze, ale tak samo było również w Katarze i byliśmy tam szybcy, więc nie martwię się tym zbytnio. Podczas pracy na symulatorze, widzieliśmy, że Imola to tor o dużej sile docisku”.

Team Peugeot TotalEnergies może i wyrusza w nieznane w Emilii-Romanii, ale zespół chce stanąć na nogi po rozczarowującym weekendzie w Katarze, gdzie złe zarządzanie w wyniku niefortunnego obrotu wypadków doprowadziło do tego, że bolid nr. 93 zatrzymał się na torze. Zbliżając się do drugiego miejsca PEUGEOT 9X8 udowodnił jednak, że jest konkurencyjnym samochodem.

W odróżnieniu do PEUGEOT 9X8 z rocznika 2023, gdzie mieliśmy czas na poprawienie ustawień i maksymalne wykorzystanie możliwości samochodu, wciąż musimy się jeszcze wiele nauczyć o PEUGEOT 9X8 z roku 2024. Wiemy, że samochód jest z założenia szybszy, choć nadal trudno jest uzyskać dokładny obraz, ponieważ nie wiemy, z jaką masą i mocą będzie startował. Jesteśmy pewni, że zmniejszyliśmy dystans do naszych rywali, ale nie wiemy jeszcze jak bardzo. Będziemy to mogli stwierdzić po kilku pierwszych wyścigach”.

PEUGEOT 9X8 2024 w nowych barwach inspirowanych „głową lwa” zadebiutuje we włoskiej rundzie WEC. Z tej okazji projektanci PEUGEOT opracowali identyczne malowanie dla PEUGEOT 508 PSE. Od samego początku istnienia programu WEC, PEUGEOT tworzył silne estetyczne powiązanie pomiędzy hipersamochodem a modelami z produkcji seryjnej marki. To wyraźne powiązanie między „hypercarem” a modelami produkcyjnymi PEUGEOT odzwierciedlają niektóre elementy stylistyczne, takie jak sygnatura świetlna, plakietka umieszczona na przednim grillu i dominujący kolor lakieru (Selenium Grey w 2022 r. i Okenite White w 2024 r.).

Aby utrzymać ścisły związek między projektem 9X8 a samochodami produkcyjnymi marki, zespoły Peugeot Design postanowiły zastosować takie samo malowanie w modelu 508 PSE. Samochód z seryjnej produkcji zostanie zaprezentowany w nowym malowaniu w FanZone na torze Imola, w pierwszej rundzie mistrzostw, która odbędzie się w Europie w dniach 19-21 kwietnia.

Mikkel Jensen, nr 93 PEUGEOT 9X8: Jeździłem na Imoli w Formule 3 na początku mojej kariery, a następnie w 2021 roku, w ELMS. To świetny tor, trochę „oldschoolowy”, z wieloma prostymi i dość szerokimi pasami bocznymi. Przy dużym polu startowym w WEC, w klasie Hypercar będzie to prawdziwe wyzwanie. Na Imoli będziemy ścigać się w zasadzie nowym samochodem. Prowadzone w ciągu ostatnich kilku miesięcy prace nad nim były bardzo ekscytujące, ale tak naprawdę nie wiemy, w jakim punkcie jesteśmy, ponieważ wciąż jest wiele rzeczy, których musimy się nauczyć o zachowaniu PEUGEOT 9X8 2024 w warunkach wyścigowych.

Paul di Resta, nr 94 PEUGEOT 9X8: Moje pierwsze doświadczenia na tym torze były całkiem niedawno. Imola jest wąskim torem, dość wyboistym z szerokimi pasami bocznymi. Bardzo się różni od Kataru. Przy wszystkich tych hipersamochodach i GT3, na torze będzie bardzo tłoczno. Ważnym czynnikiem będą również opony, zwłaszcza jeśli zmieni się pogoda. Jeśli chodzi o przygotowania, nigdy nie jest łatwo przystąpić do drugiej rundy mistrzostw z nowym samochodem. Będziemy stopniowo uczyć się PEUGEOT 9X8 2024 i robić postępy, mając na uwadze Le Mans, które jest naszym głównym celem.