Zespół Porsche odniósł największy sukces w swoim debiutanckim sezonie – prototyp 919 Hybrid, prowadzony przez Romaina Dumasa (Francja), Neela Janiego (Szwajcaria) oraz Marca Lieba (Niemcy), zwyciężył w finałowym wyścigu Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) w São Paulo.
Pierwszej wygranej zespołu Porsche towarzyszyły jednak dramatyczne okoliczności. Na mniej niż pół godziny przed końcem 6-godzinnego wyścigu Mark Webber (Australia) miał ciężki wypadek za kierownicą drugiego egzemplarza 919 Hybrid, który dzielił z Timo Bernhardem (Niemcy) oraz Brendonem Hartleyem (Nowa Zelandia).
Zobacz także:
Na ostatnim, szybkim zakręcie toru Webber mocno uderzył w bariery ochronne. Wcześniej był na szóstej pozycji. Wyścig zakończono za samochodem bezpieczeństwa, a zwycięski bolid poprowadził do mety Neel Jani.
Mark Webber trafił do szpitala w São Paulo. Kierowca Porsche doznał wstrząśnienia mózgu i stłuczeń. Obecnie znajduje się pod obserwacją lokalnych lekarzy, w towarzystwie kolegów z zespołu. Jego powrót do Wielkiej Brytanii ma nastąpić jeszcze w tygodniu.
– Jestem cały obolały, nieźle posiniaczony, do tego strasznie boli mnie głowa. Nie pamiętam wypadku ani tego, jak do niego doszło. Zespół analizuje przebieg sytuacji, aby poznać więcej szczegółów. Dziękuję ekipie medycznej na torze i tutaj, w szpitalu – zrobiliście świetną robotę, jestem w dobrych rękach. Cieszę się, że chłopaki z bolidu numer 14 dowieźli zwycięstwo do mety. To fantastyczna końcówka sezonu, z niecierpliwością czekam już na kolejne starty – powiedział Webber dzisiaj rano.
Mistrzostwo Świata Producentów i Kierowców WEC wywalczyła Toyota Racing po sukcesie w San Paulo, ostatnim w serii FIA World Endurance Championship 2014. To drugi sukces marki w gronie konstruktorów – pierwszy miał miejsce w 1999 roku (cykl istnieje od 1953 roku). Samochody hybrydowe zajęły trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej. Toyota wyprzedziła takie uznane sportowe marki jak Audi, Porsche, Aston Martin czy Ferrari.
Projekt Toyota Hybrid System – Racing to przedsięwzięcie, które wprowadziło w 2006 roku napęd hybrydowy do sportów motorowych. W lipcu 2007 roku Toyota Supra wygrała 24-godzinny wyścig Tokachi i przeszła do historii jako pierwszy samochód hybrydowy, który zwyciężył w zawodach motorowych.
Do kolejnych sukcesów bolidów hybrydowych przyczynił się stały rozwój technologii superkondensatorów, który doprowadził do powstania samochodu wyścigowego TS040 Hybrid z napędem na cztery koła, którego moc sięgnęła 1000 KM pomimo zmniejszenia zużycia paliwa. W tym sezonie Toyota odniosła pięć zwycięstw w ośmiu wyścigach, dwanaście razy zajęła miejsce na podium, cztery razy wykonała najszybsze okrążenie wyścigu i cztery razy startowała z pole position.
Ósmy wyścig serii w San Paulo zakończył się dla Anthony’ego Davidsona i Sébastiena Buemi zajęciem 2. miejsca.
Fritz Enzinger, Wiceprezes LMP1: Najważniejszą wiadomością jest dzisiaj ta, że – biorąc pod uwagę okoliczności i pierwsze informacje lekarzy – Mark Webber jest w dobrym stanie. Trudno mi uwierzyć, że naprawdę zdołaliśmy wygrać pierwszy wyścig w naszym pierwszym sezonie WEC, zwłaszcza że radość przyćmiewa wypadek Marka. Rywalizacja aż do ostatniego okrążenia była niczym thriller. Po 3 latach ciężkiej pracy, z pomocą świetnego zespołu, udało nam się zwyciężyć w naszym debiutanckim sezonie. Gratulacje dla całego zespołu, jestem z nich dumny.
Wyniki 6-godzinnego wyścigu w São Paulo:
1. Dumas/ Jani/ Lieb (Porsche 919 Hybrid) – 249 okrążeń
2. Davidson/ Buemi (Toyota TS040 Hybrid) – strata 0,170 sek.;
3. Di Grassi/ Duval/ Kristensen (Audi R18 e-tron quattro) – 1 okr.;
4. Wurz/ Sarrazin/ Conway (Toyota TS040 Hybrid) – 1 okr.;
5. Fässler/ Lotterer/ Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) – 1 okr.
Klasyfikacja kierowców po 8 rundach Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC):
1. Davidson/ Buemi (Toyota) – 166 pkt. (Mistrzowie Świata);
2. Lotterer/ Tréluyer/ Fässler (Audi) – 127 pkt.;
3. Dumas/ Jani/ Lieb (Porsche) – 117 pkt.;
4. Di Grassi/ Kristensen (Audi) – 117 pkt.;
5. Wurz/ Sarrazin (Toyota) – 116 pkt.;
6. Lapierre (Toyota) – 96 pkt.;
7. Duval (Audi) – 81 pkt.;
8. Nakajima (Toyota) – 71 pkt.;
9. Bernhard/ Hartley/ Webber (Porsche) – 64,5 pkt.
Klasyfikacja konstruktorów
1. Toyota – 289 pkt. (World Champion);
2. Audi – 244 pkt.;
3. Porsche – 193 pkt.