Audi kończy pewną erę. W sobotę, 19 listopada, w Bahrajnie nie tylko rozegrany zostanie ostatni w tym sezonie wyścig długodystansowych mistrzostw świata FIA WEC, ale również po 18 latach wyścigów, Audi zakończy swój program sportowych prototypów Le Mans.
Bolidy te, począwszy od Audi R8, przez Audi R10 TDI i Audi R15 TDI, aż po Audi R18, ukształtowały całą epokę w sportach motorowych. Reprezentują też jeden z najbogatszych w sukcesy okresów działalności Audi Sport i są symbolem technicznego zaawansowania marki.
Zobacz także:
– Wyścig w Bahrajnie z pewnością będzie dla nas wszystkich bardzo emocjonującym pożegnaniem – mówi szef Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich.
Austriak, który od końca roku 1993 kierował poczynaniami Audi w sporcie motorowym, miał ogromny wpływ na zaangażowanie marki w wyścigi samochodowe. Bolidy LMP Audi, które w roku 1999 po raz pierwszy wystartowały w 12-godzinnym wyścigu w Sebring, do dziś zdobyły dziewięć tytułów w amerykańskich seriach American Le Mans Series (ALMS), trzy w różnych europejskich seriach Le Mans oraz po dwa tytuły mistrzowskie FIA WEC w klasyfikacji kierowców i producentów.
Na eksponowanych miejsca w siedzibie Audi AG oraz powiązanych z koncernem zespołów, stoi dokładnie 106 pucharów, w tym 13 za sukcesy w wyścigu 24h Le Mans. Znaczenie historyczne ma fakt, że biorąc udział w tym wyścigu, Audi zanotowało na swym koncie tzw. triplet, czyli trzy zwycięstwa z rzędu, co pozwoliło czterem pierścieniom zachować puchar na stałe.
– Trudno wyrazić słowami, czym dla naszej marki był cały program wyścigów. Różne modele rajdowe Audi quattro, które w 1981 roku rozpoczęły całą przygodę, po dziś dzień mają szczególne miejsce w sercach publiczności. Jestem pewien, że sportowe bolidy spod znaku LMP, cenione przez fanów z całego świata, jeszcze długo będą kształtowały obraz naszej marki – podsumowuje dr Ullrich.
Obok wartości emocjonalnej wiążącej się z pojazdami wyścigowymi z Ingolstadt, Neckarsulm i Neuburga nad Dunajem, LMP są także symbolem techniki w najczystszym wydaniu oraz znaczących momentów w rozwoju samochodów Audi.
Kilka przykładów: W roku 2001 zadebiutował benzynowy silnik TFSI z wtryskiem bezpośrednim zamontowany w Audi R8, a zastosowana w nim zasada pomogła potem zredukować emisję szkodliwych gazów w milionach egzemplarzy jeżdżących dziś po drogach i ulicach. W roku 2006, Audi zapisało się w historii po raz pierwszy wygrywając Le Mans samochodem wyposażonym w silnik TDI.
Audi R18 e-tron quattro było z kolei pierwszym sportowym pojazdem hybrydowym, triumfującym w tym 24-godzinnym wyścigu. Miało to miejsce w roku 2012. Obecna generacja R18 zużywa o 46 procent mniej paliwa niż R10 TDI dziesięć lat temu, a mimo to ma lepsze czasy przejazdu.
– To efektywność, która nie ma sobie równej – mówi z dumą Ullrich.
Innowacje dotyczące bezpieczeństwa, takie jak system kontroli ciśnienia w oponach, reflektory diodowe Matrix czy światła laserowe Audi Laser, uzupełniają długa listę rozwiązań technicznych transferowanych w obu kierunkach między sportem motorowym, a modelami seryjnymi.
Ścisła współpraca w tych dwóch obszarach również w przyszłości będzie wyznaczała kierunki rozwoju marki. Już w przyszłym roku, w myśl założeń swej nowej strategii, cztery pierścienie zaangażują się w pierwszą serię całkowicie elektrycznych bolidów wyścigowych – FIA Formula E. Program ten idealnie wpisuje się w decyzję koncernu, by począwszy od roku 2018, co roku oferować nowy model samochodu elektrycznego napędzanego wyłącznie akumulatorem.
Na starcie wyścigu w Bahrajnie staną najszybsze, najbardziej wydajne i najbardziej innowacyjne samochody sportowe Audi wszechczasów. Po serii treningowej, przewidzianej na czwartek 17 i piątek 18 listopada, właściwe zmagania – sześciogodzinny wyścig na pustynnym torze – rozpoczną się w sobotę, 19 listopada, o godz. 16.00 czasu miejscowego (14.00 CET). Jak co roku, mistrzowski wyścig WEC potrwa tu do nocy. Dla Audi będzie to walka o ostatnie już zwycięstwo w tej serii wyścigów oraz o tytuł wicemistrza świata w klasyfikacji producentów.
Całość wyścigu transmitowana będzie bezpłatnie online na stronach internetowych Eurosport, a ostatnia jego faza (godz. 17.00 – 20.00 CET) pokazana będzie również w telewizji Eurosport 1.
WYNIKI PO OŚMIU Z DZIEWIĘCIU WYŚCIGÓW 2016
Klasyfikacja Kierowców
1. Jani/ Lieb/ Dumas (Porsche) – 152 pkt.;
2. Conway/ Kobayashi/ Sarrazin (Toyota) – 135 pkt.;
3. Di Grassi/ Duval/ Jarvis (Audi) – 121,5 pkt.;
4. Bernhard/ Hartley/ Webber (Porsche) – 119,5 pkt.;
5. Fässler/ Lotterer (Audi) – 6 pkt.;
6. Imperatori/ Kraihamer/ Tuscher (Rebellion) – 60,5 pkt.;
7. Tréluyer (Audi) – 52 pkt.
Klasyfikacja Producentów
1. Porsche – 301 pkt.;
2. Audi – 222 pkt.;
3. Toyota – 207 pkt.