Znana przede wszystkim z produkcji urządzeń ogrzewania postojowego, montowanych w autach osobowych i ciężarówkach, firma Webasto, działa również w wielu innych dziedzinach motoryzacji.
Jednymi z flagowych produktów są samochodowe izotermy i chłodnie oraz systemy klimatyzacji.
Zobacz także:
Działania jednego z największych dostawców rynku motoryzacyjnego na świecie koncentrują się ostatnio również na systemach ogrzewania, klimatyzacji i ładowania dla samochodów elektrycznych. Dziś Webasto pracuje m. in. nad systemami akumulatorów oraz rozwiązaniami w zakresie ładowania i ogrzewania, przeznaczonymi do pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym.
– Webasto działa od 1901 roku. Mamy liczne produkty, związane z utrzymaniem dobrego klimatu w pojazdach. Specjalizujemy się w rozwiązaniach z zakresu ogrzewania i klimatyzacji. Działamy w sektorze samochodów osobowych, ale także autobusów i ciężarówek, pojazdów specjalnych i w kolejnictwie. Najmocniej jesteśmy związani z ciężkim transportem drogowym. Kierowca, który w ciężarówce pracuje i mieszka, musi mieć zapewniony odpowiedni komfort i właśnie za to odpowiadamy. Jesteśmy również obecni w segmencie rekreacyjnym, dostarczając wyposażenie do samochodów kempingowych, łodzi motorowych i jachtów. Zaczęliśmy dynamicznie działać na rodzącym się rynku pojazdów elektrycznych, wprowadzając m. in. wysokonapięciowe ogrzewacze HVH oraz najnowocześniejsze systemy ładowania – mówi Tomasz Konieczny, Dyrektor Zarządzający Webasto Petemar.
Elastyczne systemy akumulatorów
W ubiegłym roku światowy debiut na targach IAA w Hanowerze miał modułowy system akumulatorów do pojazdów elektrycznych, który można niemal dowolnie skalować i elastycznie dostosowywać do potrzeb. Nowy system akumulatorów marki pozwala swobodnie konfigurować ich zestawy. Baterie o pojemności 35 kWh każda, można łączyć w zestawy nawet po 8 sztuk naraz.
– To rozwiązanie, dedykowane do autobusów i ciężarówek, ale też małych pojazdów dostawczych. Wykorzystanie standaryzowanych modułów pozwoliło wymiernie skrócić proces opracowywania produktu i tym samym obniżyć jego koszt dla klienta końcowego – wyjaśnia Tomasz Konieczny.
Modułowy system akumulatorów można wykorzystać jako zamiennik dla standardowych akumulatorów, a także jako źródło energii dla pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym. Dodatkowo w ofercie jest tzw. „Box interfejsu pojazdu” VIB (Vehicle Interface Box), służący jako łącznik pomiędzy systemem baterii a samochodem, umożliwiający konfigurację i programowanie obu systemów.
Inteligentne ładowarki do samochodów elektrycznych
Niemiecki producent ma w swojej ofercie również wysokiej jakości ładowarki do pojazdów elektrycznych. Najbardziej zaawansowanym produktem w gamie jest inteligentna ładowarka Webasto Live, umożliwiająca elastyczne tworzenie sieci urządzeń z wykorzystaniem telefonii komórkowej lub Bluetooth.
– Zestawy urządzeń można kontrolować za pomocą aplikacji Webasto LiveApp. Interfejsy sieciowe LAN i WLAN, umożliwiają połączenie ze sobą kilku ładowarek oraz dynamiczne zarządzanie ładowaniem – precyzuje Tomasz Konieczny.
Mobilna aplikacja pozwala na śledzenie w czasie rzeczywistym procesu ładowania, pobieranie danych i optymalizację ładowania pod względem kosztów. Uwierzytelnianie i dostęp do sieci ładowarek może odbywać się za pomocą tokenów RFID w standardzie DESfire lub smartfonów. Webasto Live to również jedna z niewielu ładowarek naściennych na rynku, pozwalająca na uwierzytelnianie w systemie Plug & Charge (zgodnym z ISO 15118).
Ładowarki Webasto Live są dostępne z kablem o długości 4,5 lub 7 m ze złączem typu 2 i mają skalowaną wydajność ładowania – od 3,7 kW do 22 kW. Podstawowa ładowarka w gamie, to Webasto Pure – kompatybilna ze wszystkimi samochodami elektrycznymi z wtyczkami typu 2, niezależnie od producenta pojazdu. Dostępne są wersje urządzenia o mocy ładowania 11 lub 22 kW.
Nagrzewnice do samochodów elektrycznych
Webasto stworzyło też wysokowydajne systemy ogrzewania, przeznaczone do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Są to wysokonapięciowe nagrzewnice HVH, tzw. High Voltage Heaters. Te urządzenia, zapewniając komfort termiczny we wnętrzu pojazdu, potrafią zadbać także o zapewnienie odpowiedniej temperatury akumulatorów trakcyjnych, dając możliwość pełnego wykorzystania ich sprawności i pojemności.
Dzięki wydajnej technologii warstwy grzewczej, nagrzewnica HVH niemal bezstratnie przetwarza zmagazynowaną energię elektryczną, ze stałą wydajnością na poziomie powyżej 95 proc. Ważące zaledwie 2,7 kg HVH jest lżejsze i bardziej kompaktowe, od elektrycznych systemów grzewczych konkurencji.
– Wysokowydajne ogrzewacze charakteryzują się również niską emisją hałasu i długą żywotnością. Ich kompaktowy rozmiar i niewielka masa ułatwiają instalację nagrzewnic nawet w bardzo ograniczonych przestrzeniach – dodaje Tomasz Konieczny z Webasto Petemar.
Wysokonapięciowe nagrzewnice Webasto są oferowane w wersjach o mocy cieplnej 5, 7 i 10 kW oraz przystosowane do zasilania prądem o napięciu od 250 do 870 V. Zintegrowane, wielostopniowe zabezpieczenia, zapewniają im najwyższy poziom wytrzymałości i bezpieczeństwa pracy.