Znana z produkcji systemów ogrzewania postojowego firma Webasto zaprezentowała na tegorocznym, 69. Salonie Samochodów Użytkowych IAA 2018 w Hanowerze szereg nowości.
Światową premierę – o czym już pisaliśmy – miał nowy standard akumulatorów do użytkowych pojazdów z napędem elektrycznym, inteligentna stacja ładowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych Webasto Live oraz wysokowydajne systemy ogrzewania pojazdów elektrycznych.
Zobacz także:
O przyszłości motoryzacji, najnowszych produktach i dalszym rozwoju elektro- mobilności rozmawialiśmy z Hartungiem Wilstermannem – prezesem Webasto, odpowiedzialnym za e-mobilność.
* Na tegorocznym salonie IAA w Hanowerze zaprezentowaliście swoją największą, światową premierę. Elastyczny system akumulatorów do pojazdów użytkowych, który można skalować. Jakie są jego najważniejsze cechy?
– Szczególną zaletą naszego pierwszego systemu jest jego modułowa konstrukcja. Proces opracowywania produktu został skrócony, dzięki zastosowaniu standaryzowanych modułów. Naszym klientom przynosi korzyść w postaci obniżonych kosztów. Został opracowany przez Webasto i jest wytwarzany, jako standardowy produkt. To ważne rozwiązanie. Oferujemy standardowe moduły akumulatorów, które nie są dedykowane wyłącznie do konkretnych modeli pojazdów lub wykonywane pod zamówienie jednego klienta. Dzięki temu możemy je zastosować do celów komercyjnych nawet wówczas, gdy zamówienie opiewa na niewielką liczbę egzemplarzy. Klient oszczędza na kosztach prac badawczo -rozwojowych. Drastycznie skróciliśmy również czas, potrzebny na opracowanie dedykowanych dla niego rozwiązań. Nasz system można stosować zarówno w lekkich pojazdach użytkowych, jak również autobusach i ciężarówkach.
* Idea tego rozwiązania polega na możliwości elastycznej zmiany rozmiaru pakietu akumulatorów. To jak budowanie z klocków.
– Tak, system można z łatwością modyfikować. Podstawowy komponent się w nim nie zmienia, lecz można z niego budować kompletny system akumulatorów, składający się maksymalnie z 8 pakietów. Można zatem stworzyć zestaw 8×35 kWh – taką pojemność ma każdy moduł. Istotnie, nasze zestawy tworzymy jak budowle z klocków, używając standaryzowanych modułów.
* Moduły akumulatorów są opracowanym przez was rozwiązaniem, czy współpracujecie w tym zakresie z innymi producentami?
– Dostawcą naszych modułów jest Samsung. Dla nas to strategiczna współpraca. Zwłaszcza w przypadku akumulatorów, bardzo istotne jest, by mieć dobre komponenty. Dostarczane przez Samsunga moduły akumulatorów charakteryzują się wysoką gęstością energii, a zatem dużą efektywnością, przy zachowaniu stosunkowo niewielkiej masy. Dzięki zastosowaniu opracowanego przez nas, inteligentnego systemu chłodzenia, jesteśmy w stanie zadbać o ich optymalną termoregulację, zapewniając akumulatorom maksymalną wydajność i optymalne warunki pracy.
* Dzięki nim jesteście w stanie spełnić indywidualne oczekiwania użytkowników?
– Po raz pierwszy oferujemy standardowe komponenty. Oczywiście, jeżeli pojawi się taka potrzeba, jesteśmy w stanie opracować również dedykowane rozwiązania, dla konkretnych modeli pojazdów. Wówczas nie byłby to już jednak „produkt z półki”, lecz stworzony na zamówienie pakiet akumulatorów, co wiąże się z dodatkowym czasem i kosztem prac rozwojowych. Oczywiście, możemy dostarczać produkty opracowane ściśle według zaleceń i potrzeb klienta. Przewagą oferowanego przez nas, modułowego rozwiązania jest jednak możliwość uniknięcia błędów, związanych z opracowywaniem danego zestawu. Jesteśmy w pełni elastyczni. Niezależnie od sposobu projektowania systemu, na końcu otrzymujemy indywidualnie opracowane i skuteczne w działaniu pakiety akumulatorów.
* W waszej ofercie pojawiły się również nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych?
– Do obecnego na rynku rozwiązania Webasto Pure dodaliśmy niezbędne wyposażenie do komunikacji i łączenia ze sobą szybkich ładowarek w skomunikowaną sieć – Webasto Live. Biorąc pod uwagę wahania cen energii elektrycznej, taki system pomoże zarządzającym siecią ładowania w optymalizacji kosztów. Możliwe jest śledzenie pracy każdej z ładowarek online. W przypadku dużych flot pojazdów, które decydują się na montaż więcej niż jednej ładowarki – urządzenia te będą mogły się ze sobą komunikować i wspierać fleet managera w procesie zarządzania danymi oraz pojazdami. Oferujemy nie tylko ładowarki, ale również powiązane z nimi, rozbudowane i kompletne systemy zarządzania, bazujące na naszej sieci informatycznej. Zajmujemy się więc całym procesem monitoringu sieci stacji ładowania, interfejsami, komunikacją, transmisją, gromadzeniem, przetwarzaniem i przechowywaniem danych.
* Co w tym rozwiązaniu jest najważniejsze dla użytkownika?
– Jakość Webasto. Mamy produkt, opracowany i produkowany zgodnie z najwyższymi standardami, obowiązującymi w przemyśle samochodowym. Pod tym względem nasza oferta jest unikalna. Druga kwestia to pełny zestaw urządzeń do instalacji w punktach ładowania i pojazdach. Trzecią zaletą jest łatwy dostęp do naszych rozwiązań. Mamy bardzo zróżnicowane kanały dystrybucji, ładowarki można zamawiać między innymi online w naszym sklepie internetowym.
* Kto korzysta z Waszych rozwiązań?
– Na system Webasto Pure zdecydował się m. in. koncern Toyota, dostarczając swoim klientom nasze ładowarki i stacje ładowania. Japończycy wybrali naszą ofertę, jako najlepszą na rynku. Jesteśmy dumni z tej współpracy, ponieważ sami opracowaliśmy nasze urządzenia, dobrze przewidzieliśmy nowe potrzeby rynku i wygraliśmy ten wyścig. Jest również kilka innych, dużych firm, których nazw nie mogę jeszcze zdradzić, ale ogłosimy je wkrótce.
* Nad jakimi rozwiązaniami pracuje dziś Webasto i w jakim kierunku będzie podążać przemysł motoryzacyjny?
– Śledząc historię naszej firmy łatwo zauważyć, że podążamy za rynkowymi trendami. Stąd produkcja komponentów, niezbędnych dla rozwijającej się elektro- mobilności: systemów akumulatorów, ładowania oraz nagrzewnic do samochodów elektrycznych. Jesteśmy elastyczni i skutecznie przewidujemy, co będzie najważniejsze dla rynku. W dalszej przyszłości planujemy rozwinąć produkcję akumulatorów do elektrycznych aut osobowych. Wykorzystując nasze doświadczenie w produkcji samochodowych systemów chłodzenia i ogrzewania, pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które zapewnią większą stabilność cieplną zestawom akumulatorów trakcyjnych.
* Jak zmieni się rynek i oblicze motoryzacji w ciągu najbliższych 10 – 15 lat?
– Jestem przekonany, że elektro- mobilność nie jest już zagadnieniem o którym możemy mówić w kategoriach przyszłości, ponieważ ona dzieje się tu i teraz. Uczyniliśmy już pierwszy i najważniejszy krok w kierunku jej rozpowszechnienia. Zwłaszcza na rynku pojazdów użytkowych, spodziewałbym się szybkiego przejścia z silników spalinowych na napędy elektryczne – biorąc pod uwagę wpływ ciężkiego transportu na środowisko. Efekt elektryfikacji jednego autobusu jest 100-krotnie większy, niż zastąpienie jednego samochodu osobowego, autem z napędem elektrycznym. Firmy świadczące usługi kurierskie będą zapewne pierwszymi, które w miastach całkowicie przejdą na elektro- mobilność. Taka gwałtowna zmiana, zwłaszcza na rynku pojazdów użytkowych, powinna nastąpić w ciągu najbliższych 2 do 5 lat.
* Kiedy Pana zdaniem osiągniemy w Europie ponad 50-procentowy poziom nasycenia rynku pojazdami elektrycznymi?
– Sądzę, że stanie się to w ciągu zaledwie kilku najbliższych lat. Elektro- mobilność rozwija się szybciej, niż ktokolwiek mógł się spodziewać.