Global e-Mobility Forum coraz bliżej. 21 listopada na stadionie PGE Narodowym w Warszawie spotkają się światowi liderzy elektromobilności.
Forum, które zostało zapowiedziane w trakcie ubiegłorocznego Szczytu Klimatycznego w Katowicach, zgromadzi w Polsce sygnatariuszy deklaracji „Driving Change Together — Katowice Partnership for Electromobility”.
Zobacz relacje:
Przybędą przedstawiciele 44 państw, reprezentujących ponad połowę światowej populacji.
– Wydarzenie ma charakter spotkania wysokiego szczebla, z uczestnikami reprezentującymi rządy, organizacje międzynarodowe i przedsiębiorstwa oddziałujące na kształt oraz tempo rozwoju globalnego rynku zrównoważonego transportu. Polska zaczyna odgrywać w elektromobilności kluczową rolę w regionie. Jesteśmy przykładem dobrych praktyk w wielu obszarach. To w Polsce stworzono solidny fundament rozwoju rynku, jakim jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest to jeden z nielicznych takich aktów prawnych w Europie. Powołaliśmy także Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który będzie akcelerował zeroemisyjną rewolucję w transporcie – powiedział Michał Kurtyka, Prezydent COP24.
Elektromobilność made in Poland
Jak dodaje Kurtyka, Polska jest już dzisiaj największym producentem i eksporterem autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. Pierwszy w historii elektryczny Bus of the Year, Solaris Urbino 12 electric, powstaje w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie.
Zakład Volvo we Wrocławiu również produkuje autobusy z napędem elektrycznym, w tym zeroemisyjny 7900 Electric. Z kolei w 2020 r. w fabryce MAN Truck & Bus w Starachowicach ruszy montaż całkowicie elektrycznego modelu Lion’s City E.
– Volvo Polska realizuje obecnie największy w Europie przetarg na dostawę 157 autobusów elektrycznych dla Göteborga. Drugi pod względem wielkości przetarg, na zakup 130 elektrobusów, rozstrzygnięto w Warszawie. Wszystko to sprawia, że elektryfikacja publicznego transportu zbiorowego stała się polską specjalizacją – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Ponadto, Polska pełni rolę regionalnego centrum produkcji akumulatorów litowo- jonowych. W naszym kraju znajduje się największa fabryka ogniw do samochodów elektrycznych, wybudowana przez LG Chem w Kobierzycach pod Wrocławiem. Europę podbijają także baterie BMZ z Gliwic.
– Firma Northvolt otwiera w Gdańsku fabrykę modułów bateryjnych, a Gutoai Huarong fabrykę elektrolitu w Godzikowicach. Katody do baterii litowo- jonowych będą wytwarzane w zakładzie Umicore w Nysie, natomiast Impact Clean Power Technology produkuje systemy bateryjne w Warszawie. Ponadto, LG Chem rozważa uruchomienie w Polsce kolejnej fabryki – wymienia Maciej Mazur.
W polskich zakładach produkowane są także całkowicie elektryczne samochody dostawcze oraz komponenty do zelektryfikowanych pojazdów. W fabryce we Wrześni powstaje zeroemisyjny Volkswagen e-Carfter oraz MAN eTGE. Podzespoły elektroniczne do pojazdów elektrycznych produkuje w Dzierżoniowie LS EV Poland, zaś MEDCOM w Warszawie napędy trakcyjne. Mamy również swoich liderów w zakresie infrastruktury ładowania.
Ekoenergetyka- Polska staje się czołowym graczem w zakresie stacji ładowania wysokiej mocy w Europie, a w Szczecinie funkcjonuje fabryka szwedzkiej firmy Garo. Na rodzimym rynku dobrze sobie radzą takie marki jak Enelion, PRE Edward Biel czy Kolejowe Zakłady Łączności.
Polska staje się także europejskim liderem w zakresie nowej mobilności. W Warszawie funkcjonuje jeden z największych w Europie systemów wynajmu samochodów elektrycznych na minuty – spółka innogy udostępniła 500 zeroemisyjnych BMW. Z kolei 200 elektrycznych Nissanów i Renault jeździ po Wrocławiu w ramach systemu Vozilla.
– Szacujemy, że co piąty samochód elektryczny w Polsce porusza się we flotach car sharingu. To wyróżnia nasz rynek na tle Europy. W polskich miastach wypożyczyć można także ponad 10 tysięcy elektrycznych hulajnóg, rowerów i skuterów – mówi Maciej Mazur.
Praktycy i eksperci z całego świata
– W Polsce realizowana jest coraz większa liczba nowych inwestycji w zakresie elektromobilności. Sprzyja im pozytywny klimat dla przedsiębiorczości, dostępność wykwalifikowanej kadry i dobre warunki do prowadzenia biznesu. Z tego i wielu innych względów Warszawa jest dobrym miejscem do dyskusji o elektromobilności w ujęciu globalnym – uważa Michał Kurtyka, Prezydent COP24.
Udział w Global e-Mobility Forum zapowiedziało wiele osobistości ze świata, m.in. Ovais Sarmad, Zastępca Sekretarza Wykonawczego UNFCCC, Minister Środowiska Egiptu Yasmine Fouad, Minister Środowiska Senegalu Abdou Karim Sall, czy wiceminister transportu i komunikacji Litwy Gytis Mażeika.
Organizatorami Global e-Mobility Forum jest polska Prezydencja 24. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu oraz Ministerstwo Środowiska, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, największą organizacją branżową i jedną z największych w Europie.
– Global e-Mobility Forum w dużej części poświęcone będzie zaprezentowaniu i omówieniu najlepszych praktyk i inicjatyw, które skutecznie wspierają rozwój elektromobilności na poszczególnych rynkach. W tym celu, w formacie okrągłych stołów, zorganizowane zostaną posiedzenia sześciu międzynarodowych grup roboczych, których zadaniem będzie omówienie praktyk w poszczególnych obszarach tematycznych. W ramach warsztatów będziemy dyskutowali m.in. o skutecznych strategiach rozwoju elektromobilności, finansowaniu projektów, modelach biznesowych, standaryzacji czy komunikacji społecznej. Moderować dyskusję będą m.in. PwC, KPMG, Frost&Sullivan i SGH. Podczas wydarzenia odbędzie się także kilka premier raportów, w tym m.in. „Barometru Nowej Mobilności 2019″ i najnowszego badania TCO “Flota z energią”. Zaprezentowana zostanie także publikacja „Poland drives e-mobility”, będąca prezentacją polskiego potencjału w zakresie elektromobilności – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Udział w Forum zapowiedzieli wysocy rangą przedstawiciele globalnych koncernów oraz liderzy rynku e-mobility na świecie. Zorganizowana zostanie także strefa ekspozycyjna na terenie PGE Narodowego, z kilkoma wydarzeniami specjalnymi, w tym m.in. polską premierą modelu Mini Cooper SE – pierwszego elektrycznego samochodu w historii tej brytyjskiej marki. Partnerem logistycznym wydarzenia jest firma innogy, która dostarczy kilkadziesiąt aut EV do dyspozycji uczestników Forum, w ramach systemu car sharingu.
20 listopada br., czyli dzień przed Global e-Mobility Forum, specjalne wyróżnienia – nagrody w kategoriach Global E-mobility Leader oraz Lider Elektromobilności, w Łazienkach Królewskich w Warszawie zostaną wręczone krajowym i globalnym liderom zrównoważonego transportu.