WAKACYJNE WYJAZDY: USZKODZENIA OPON – JAK UNIKAĆ

Najczestrze_uszko_op1

Wakacyjne podróże samochodem powinny być przyjemnością. Wówczas możemy mówić o komforcie podróżowania, satysfakcji z jazdy i przyjemności z pokonywania kolejnych kilometrów.

Każdy kierowca musi być jednak świadomy tego, że nawet najlepszy samochód nie zapewni nam radości prowadzenia, jeśli nie zadbamy o jego stan techniczny. Należy bowiem pamiętać, że eksploatacja samochodu i stan polskich dróg powodują, że auto narażone jest na wiele uszkodzeń.


Zobacz także:

OPONY


 

Mają na nie wpływ intensywność i zakres użytkowania auta. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze fakt, że najbardziej narażone na uszkodzenia są opony, ponieważ to na nich spoczywa cały ciężar pojazdu, pasażerów i bagażu.

Pamiętaj o prawidłowej eksploatacji opon

Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie uniemożliwia jej dalsze użytkowanie. Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją ogumienia. Tutaj przede wszystkim należy wymienić nieprawidłowe ciśnienie w oponie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może ono prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony, a nawet do przegrzania konstrukcji.

Dużą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole.

– W bieżnik opony mogą wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza – mówi Patryk Jasik, Kierownik Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska.

Cześć takich uszkodzeń możliwa jest do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Większość przebić o średnicy do około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie.

– Istnieją jednak rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku “złapania gumy”. Wiele opon Bridgestone wykonanych jest w technologii Run Flat, umożliwiającej kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole. System ten wykorzystujemy miedzy innymi w letnich oponach Bridgestone Potenza S001 RFT – dodaje Patryk Jasik.

Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość (doświadczenie i know-how producenta ogumienia), jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację opon, będącą podstawą naszej satysfakcji z jazdy i bezpieczeństwa na drodze.

Na co zwrócić uwagę?

Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na poziom zużycia opon. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy – nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Także prawidłowy montaż ma duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.

Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu opony. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.

Profilaktyka

Nie zawsze przed uszkodzeniami możemy się uchronić. Warto jednak dołożyć starań, aby zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub w serwisie. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Wbrew powszechnemu przekonaniu o montowaniu opon wzmacnianych wyłącznie na pojazdach dostawczych, z powodzeniem można stosować nawet paliwooszczędne modele, np. Bridgestone Ecopia EP150 lub Bridgestone Ecopia ER300 w samochodach osobowych. Często kluczową rolę odgrywa także wyobraźnia samego kierowcy. Porywanie się na trasy autem bez odpowiedniego zawieszenia i ogumienia sprzyja powstawaniu nieodwracalnych uszkodzeń opon.