Została podpisana umowa obejmująca dostawę sześciu autobusów elektrycznych dla Malborka. Bezemisyjne pojazdy pojawią się na ulicach najpóźniej we wrześniu 2021 roku.
Porozumienie podpisali przedstawiciele MZK Malbork i Solaris Bus & Coach S.A. Urbino 12 electric to pierwsze takie pojazdy w transporcie publicznym w mieście.
Zobacz także:
W rezultacie wygranego przetargu Solaris zbuduje autobusy elektryczne w wersji niskopodłogowej o długości 12 metrów.
– To wspaniałe patrzeć, jak dynamicznie rozwija się sieć elektrycznego transportu w Polsce. Malbork dołącza do europejskiej awangardy, jeśli chodzi o inwestycje w innowacyjne i ekologiczne rozwiązania w komunikacji miejskiej, która jest fundamentem zrównoważonych ośrodków miejskich. Bezemisyjne Urbino electric na pewno zauważą mieszkańcy Malborka, doceniając ich komfortową i cichą jazdę przez miasto – powiedział Petros Spinaris, Wiceprezes firmy Solaris.
Ekologiczne autobusy zostaną wyposażone w baterie High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. W ciągu dnia autobusy będą uzupełniały energię w akumulatorach poprzez szybkie ładowarki pantografowe, których budowę zaplanowano na pętlach w Piaskach oraz przy malborskim Cmentarzu Komunalnym.
Malbork zdecydował się na tzw. pantografy odwrócone, czyli urządzenia będące integralną częścią stacji ładowania, które opuszczają się na pojazd i uzupełniają w nim energię elektryczną. Po zakończonej pracy, autobusy będą podłączane do ładowarek plug- in na zajezdni.
W klimatyzowanej przestrzeni pasażerskiej przewidziano 26 miejsc siedzących, w tym 10 dostępnych z niskiej podłogi, co szczególnie istotne dla osób poruszających się wózkami inwalidzkimi bądź podróżujących z wózkami dziecięcymi. Płynną jazdę bez gwałtownych wibracji zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.
Dla wygody i bezpieczeństwa pasażerów w autobusach zamontowany zostanie monitoring, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Solaris jest partnerem wielu przewoźników z Europy w dynamicznie postępującej elektryfikacji transportu miejskiego. Spośród wszystkich wyprodukowanych pojazdów elektrycznych, ponad 200 e-busów, czyli ponad 1/3 firma dostarczyła już swoim polskim odbiorcom. Kolejnych 330 zostało zamówionych. Polskie samorządy zamawiają je najczęściej, a Polska jest piątym krajem w Unii Europejskiej pod względem liczby autobusów elektrycznych na drogach.