VOLVO: V90 CZYLI 60 LAT KONSTRUOWANIA MODELI KOMBI (FOTO)

v0_pv_445_duett

Niewielu producentów samochodów może pochwalić się równie długim doświadczeniem w projektowaniu rodzinnych kombi, co koncern Volvo.

To właśnie dzięki historii tak bardzo oczekiwane są wszelkie informacje dotyczące nowego modelu V90, który już 18 lutego zostanie oficjalnie pokazane w Sztokholmie.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Korzystając z okazji Volvo postanowiło przypomnieć historię kombi, którą tworzy od ponad 60 lat. Nowy model Volvo V90 powstał bowiem właśnie w oparciu o wieloletnie doświadczenia szwedzkiej marki w projektowaniu rodzinnych aut. Pierwszym z nich był Volvo Duett, który pojawił się na rynku w 1953 r. Od tamtej pory Volvo sprzedało na całym świecie przeszło 6 milionów samochodów z nadwoziem kombi. To mniej więcej jedna trzecia wszystkich aut wyprodukowanych przez markę od chwili założenia marki w 1927 r.

 

– W segmencie kombi jesteśmy punktem odniesienia. W umysłach bardzo wielu ludzi skojarzenie kształtu nadwozia kombi z marką Volvo rodzi się naturalnie. Pomimo, że dziś Volvo większa część naszej oferty to auta o innych nadwoziach, w dalszym ciągu budujemy niezwykle dopracowane auta rodzinne, które czerpią z dziedzictwa poprzedzających je modeli – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.

V90 – już niebawem

Podobnie jak siostrzane modele XC90 oraz S90, również V90 będzie bazować na platformie podwoziowej Scalable Product Architecture (SPA). To model będący odmianą kombi S90, który zebrał świetne recenzje podczas styczniowej prezentacji w trakcie amerykańskiego salonu samochodowego North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit.

Zdjęcia nowego Volvo V90 będą pokazane już 18 lutego. Tym samym otworzy się najnowszy rozdział historii szwedzkich kombi. Poniżej przypominamy kilka historycznych modeli Volvo, które stały się ikonami w swojej klasie. To dzięki nim Volvo kojarzy się z rodzinnym kombi.

Wszystko zaczęło się od Duett…

Wprowadzony w 1953 r. Duett to jeden z pierwszych modeli szwedzkiej marki, który eksportowano do USA. Dzięki rewolucyjnemu wówczas nadwoziu, samochód był nieporównywalnie bardziej praktyczny w stosunku do sedanów i innych popularnych wówczas nadwozi. Duett sprawdzał się podczas rodzinnych wypadów za miasto, ale równie dobrze spełniał się w roli małego auta dostawczego. Ten niezwykle lubiany model został uczczony przez Szwedzką Pocztę. W 1997 roku wydano znaczek pocztowy z rysunkiem tego auta. W ten sposób Duett stał się prawdziwą legendą.

 

Amazon – elegant w kombinezonie

Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Było to eleganckie kombi, którego początki na desce kreślarskiej sięgają także zastosowań dostawczych – auto było oferowane także w takiej wersji. M.in. dzięki temu Amazon posiadał znacznie pojemniejszy przedział bagażowy.

Model S wyposażony w 115-konny silnik benzynowy był w latach 60. postrzegany jako auto ponadprzeciętnie dynamiczne. Charakterystyczna dzielona tylna klapa była rozwiązaniem bardzo praktycznym, chwalonym przez wielu użytkowników. Bardzo podobny mechanizm tylnych drzwi zastosowano kilkadziesiąt lat później w pierwszej generacji Volvo XC90, powracając tym samym do korzeni marki.

1800 ES – kombi, czy shooting brake?

Następca modelu 1800, wersja 1800 ES w Wielkiej Brytanii znana była pod nazwą Shooting Brake, co oznaczało połączenie wysokich osiągów z nadwoziem oferującym przestrzeń bagażową na kije golfowe, czy sprzęt łowiecki. Auto miało premierę jesienią 1971 r. Najsłynniejszym elementem samochodu była bezramkowa szyba montowana w tylnej klapie z charakterystycznymi zawiasami przymocowanymi bezpośrednio do szkła. We wczesnych latach 70. było to niezwykle nowoczesne rozwiązanie.

Czas pokazał, że 1800 ES było autem jeszcze bardziej wyjątkowym w historii motoryzacji niż mogli podejrzewać projektujący go inżynierowie. Z taśm szwedzkiej fabryki zjechało zaledwie ok. 8 000 sztuk tego modelu, przez co dziś to samochód bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów zabytkowej motoryzacji. Model ten był także bezpośrednią inspiracją dla projektantów wizjonerskiego Volvo Concept Estate, przedstawionego szerokiemu gronu odbiorców na targach motoryzacyjnych w Genewie wiosną 2014 r.

 

245 – kwintesencja gatunku

Archetyp Volvo – rodzinnego kombi – na rynku pojawił się w 1974 r. Zyskał popularność, jakiej nie miał żaden inny model szwedzkiej firmy. Volvo 245, to nawet dziś samochód bardzo silnie kojarzący się z marką. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Dostępna była także specjalna edycja 265 wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie widlastym. Lata osiemdziesiąte przyniosły nową wersję 245 Turbo – pierwszy na świecie samochód kombi z seryjnie turbodoładowanym silnikiem.

960 – Kanciasty, wytrzymały, bezpieczny

Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. Jego geneza sięga serii 700 i lat 80. Auto charakteryzujące się bardzo elegancką linią nadwozia. Model zaprezentowano w 1990 r. wraz z zupełnie nowym silnikiem sześciocylindrowym. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu – od tej pory auto znane było jako V90. Ta sama nazwa modelu wraca dokładnie po 20 latach wraz z nowym kombi.

850 T5-R – prekursor sportowych kombi

Intensywna żółta barwa lakieru, 240 koni pod maską i przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h poniżej 7 sekund. To kluczowe cechy Volvo 850 T5-R – kombi, jakiego świat wcześniej nie widział. Wprowadzone jako edycja limitowana tylko dla roku modelowego 1994, T5-R niemal od razu stało się obiektem westchnień motoryzacyjnych kolekcjonerów.

Uwagę światowych mediów model ten skupił dzięki nieprzeciętnym wynikom w sporcie motorowym. Był to pierwszy na świecie samochód o nadwoziu kombi, jaki wystartował w brytyjskim cyklu wyścigów BTCC. Auto przyniosło rozgłos fabrycznemu zespołowi Volvo, który reprezentowało.

Zdjęcia: Volvo