Volvo stworzyło i spopularyzowało uterenowione kombi. Najnowszy model V90 Cross Country ma nie tylko podążać asfaltowymi szlakami, ale także zdobywać boczne, szutrowe drogi.
Wersja jest czwartym modelem z serii 90 i czwartą generacją marki z serii Cross Country. Samochód ma zostać zaprezentowany w połowie września.
Zobacz także:
– Wiele osób kojarzy Volvo właśnie z modelami Cross Country. Idea, by budować takie samochody była niezwykle trafna. Uterenowione kombi świetnie pasowały do naszej marki, a przy okazji dawały sobie radę z trudnymi warunkami klimatycznymi i drogowymi, jakie można spotkać w Szwecji, zwłaszcza zimą – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Car Group.
Pierwszy samochód z serii Cross Country pokazano w 1996 roku. Miał on wszystkie atuty pakownego i praktycznego kombi, a jednocześnie dobrze radził sobie z dziurawymi lub nieutwardzonymi drogami. Od chwili jego debiutu minęło 20 lat. Dziś takie auta ma większość producentów segmentu premium. Auta tego typu łączą komfort jazdy z wytrzymałą konstrukcją.
Stawić czoła trudnym warunkom klimatycznym
Zimy w Szwecji bywają srogie, co dla wielu samochodów bywa poważnym wyzwaniem. Modele Volvo Cross Country mogły jeździć po ośnieżonych drogach, nawet gdy śnieg sięgał kolan. Polne drogi, błoto, czy dziury w drogach także nie przeszkadzały tym dzielnym pojazdom. Od dawna uwielbiali je kierowcy, którzy holowali łodzie albo przyczepy z końmi. Doceniali też dużą zdolność holowania ciężkich przyczep, spory prześwit podwozia i napęd na cztery koła. Ponieważ uterenowione kombi świetnie radziły sobie na autostradach, szybko stały się poważną alternatywą wobec aut typu SUV.
– Od samego początku chcieliśmy, aby każde Volvo z serii Cross Country miało w sobie coś więcej niż tylko elementy stylizacyjne sugerujące zdolności terenowe. Nasze auta poddawaliśmy rozmaitym testom, aby dawały sobie radę nie tylko na asfalcie, ale też w realnych, trudnych warunkach drogowych. Chcieliśmy przy tym, aby nasze auta pozostawały komfortowe – powiedział Peter Mertens kierujący działem badawczo- rozwojowym Volvo Car Group.
Historia Volvo Cross Country:
* Pierwsza generacja, lata: 1997 – 2000
Serię modeli Cross Country zapoczątkował model V70 XC. Był on alternatywą dla typowych przednionapędowych aut oraz dla wysokich SUV-ów. Ten model traktowany jest rozpoczął modę na miejskie samochody uterenowione, które od czasu jego debiutu zaczęły bardzo zyskiwać na popularności. To Volvo równie dobrze prowadziło się na asfalcie jak i na drogach nieutwardzonych. Było komfortowe i funkcjonalne. V70 XC szybko odniosło sukces, zwłaszcza w Ameryce Północnej.
* Druga generacja, lata: 2000– 2007
W 2000 roku V70 XC zyskało bardziej bojowy wygląd i znacznie większy prześwit nadwozia. Dwa lata później, gdy debiutowała pierwsza generacja XC90, uterenowione kombi dostało bardziej wydajny napęd na cztery koła. Przy okazji zmieniono nazwę tego modelu na XC70.
* Trzecia generacja, lata: 2007 – 2016
Trzecia generacja Volvo Cross Country miała swój debiut w 2007 roku. Była ładniejsza i bardziej luksusowa od swoich poprzedników. Także i ten model trafił w gusta Amerykanów. Połowa produkcji tego modelu znalazła nabywców właśnie za oceanem. W 2014 roku do promocji modelu zaangażowano znanego piłkarza Zlatana Ibrahimovića. Dzięki tej kampanii reklamowej sprzedaż modelu XC70 bardzo wzrosła w ostatnich latach produkcji tego modelu.