Wspólnie opracowany samochód zdolny do jazdy autonomicznej to kolejny krok w strategicznej współpracy firm Volvo Cars i Uber.
Pierwszy z producentów jest liderem bezpieczeństwa w branży, a drugi zrewolucjonizował rynek przewozu pasażerów w miastach.
Zobacz także:
Uber i Volvo Cars podpisały umowę dotyczącą współpracy technologicznej w 2016 r. Od tego czasu opracowały kilka prototypów, których celem jest opracowanie aut zdolnych do jazdy autonomicznej. Zaprezentowany w w tym tygodniu duży SUV – Volvo XC90 – jest pierwszym samochodem produkcyjnym, który w połączeniu z systemem jazdy autonomicznej opracowanym przez specjalistów z Ubera jest w stanie jeździć całkowicie samodzielnie.
To nie przypadek, że samochód zdolny do całkowicie samodzielnej jazdy zbudowano na bazie istniejącego modelu Volvo XC90. Auto ma wiele systemów bezpieczeństwa aktywnego, które ułatwiły Uberowi doposażyć go we własny system jazdy autonomicznej. W przyszłości takie samochody będzie można zamawiać za pomocą aplikacji. Docelowo mają wozić pasażerów całkowicie samodzielnie, bez kierowcy.
Nowe Volvo ma kilka istotnych cech i funkcji, które są niezbędne do jazdy autonomicznej w przyszłości. Kluczowe znaczenie ma zduplikowanie systemów i stworzenie ich „kopii zapasowych”. Dotyczy to układu kierowniczego, hamulcowego, czy systemu awaryjnego zasilania. Jeżeli jakikolwiek z podstawowych systemów zawiedzie, system zapasowy natychmiast przejmie jego funkcje i zatrzyma pojazd.
Poza seryjnymi systemami auta, ten szczególny model XC90 wyposażono dodatkowo w szereg czujników umieszczonych na dachu samochodu, które ułatwią pojazdom autonomicznym bezpiecznie poruszać się i manewrować w zatłoczonych miastach.
Docelowo Volvo XC90 z system jazdy autonomicznej Uber ma samodzielnie wozić pasażerów bez obecności w pojeździe tak zwanych Mission Specialists. Ci pojawią się w pojazdach w pierwszej fazie projektu. Będą to specjalnie przeszkoleni pracownicy obsługujący i nadzorujący samochód poruszający się w wyznaczonych obszarach do jazdy całkowicie autonomicznej.
Prezentowany pierwszy produkcyjny samochód zdolny do jazdy autonomicznej stanowi część umowy z 2016 roku na dostarczenie przez Volvo Cars firmie Uber kilkudziesięciu tysięcy aut przygotowanych do jazdy autonomicznej w najbliższych latach.
– Wierzymy, że technologia jazdy autonomicznej pozwoli nam jeszcze bardziej podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach, a bezpieczeństwo jest dla naszej firmy fundamentem. W połowie następnej dekady chcemy, by jedna trzecia wszystkich sprzedawanych przez nas samochodów miała funkcję jazdy w pełni autonomicznej. Nasza umowa z firmą Uber podkreśla naszą ambicję, byśmy byli dostawcą tych technologii pierwszego wyboru dla wiodących na świecie firm z branży motoryzacyjnej – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.
– Ścisła współpraca z firmami takimi jak Volvo jest kluczowym elementem efektywnego budowania bezpiecznej, autonomicznej floty aut o zróżnicowanej wielkości. Volvo od dawna jest znane ze swojego zaangażowania w bezpieczeństwo. Z zachowaniem jego najwyższych standardów powstał prezentowany dziś pojazd gotowy do jazdy autonomicznej, który ma być produkowany w bliskiej przyszłości. W połączeniu z naszą technologią ten samochód będzie kluczowym elementem autonomicznego pakietu produktów Uber – skomentował Eric Meyhofer, prezes Uber Advanced Technologies Group.
Volvo Cars planuje na początku przyszłej dekady wprowadzić opracowane samodzielnie samochody z funkcją jazdy autonomicznej. Taka funkcja ma być dostępna w kolejnej generacji nowych modeli Volvo bazujących na platformie podłogowej SPA2. Auta w nią wyposażone będą mogły jeździć bez nadzoru kierowcy w ściśle określonych miejscach takich jak autostrady, czy obwodnice miast.
Volvo Cars wierzy, że rozwój technologii jazdy autonomicznej przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeszcze większe korzyści czekają społeczeństwo, gdy wszystkie auta będą wyposażone w takie technologie. Do tego czasu firma oferuje klientom wiele rozwiązań, które wyręczą ich choćby z powolnej jazdy w korku wymagającej wykonywania wielu nużących czynności.