Volvo Trucks opracowuje pojazdy ciężarowe z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.
Testy drogowe ciężarówek wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.
Zobacz relacje:
FORD: MOŻNA JUŻ ZAMAWIAĆ ELEKTRYCZNEGO E-TOURNEO CUSTOM
Jednym ze sposobów dekarbonizacji transportu jest wykorzystanie pojazdów zasilanych ekologicznym wodorem zamiast paliwami kopalnymi. Ten rodzaj napędu sprawdzi się szczególnie na dłuższych dystansach oraz w sytuacjach, w których ograniczona jest infrastruktura ładowania lub czas na doładowanie akumulatorów.
Volvo rozpocznie testy pojazdów ciężarowych wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych przy udziale klientów w 2026 r., dostępne będą one na rynku pod koniec tej dekady.
Samochody ciężarowe napędzane wodorem z silnikiem spalinowym uzupełnią ofertę Volvo obejmującą inne rozwiązania alternatywne, takie jak elektryczne pojazdy ciężarowe akumulatorowe, elektryczne pojazdy cieżarowe z ogniwami paliwowymi i te napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz i HVO (hydrodrafinowany olej roślinny).
Pojazdy cieżarowe, w których pozostaje tradycyjny silnik spalinowy, ale zasilany wodorem, będą miały takie same osiągi i niezawodność jak nasze ciężarówki z silnikiem Diesla, ale z dodatkową korzyścią w postaci potencjalnie zerowej emisji netto CO2 od źródła do koła. Będą cennym uzupełnieniem naszych akumulatorowych pojazdów elektrycznych, które są obecne na rynku od kilku lat – mówi Jan Hjelmgren, dyrektor ds. zarządzania produktami i jakością w Volvo Trucks.
Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi zasilanymi ekologicznym wodorem mają potencjał, aby zapewnić zerową emisję CO2 netto „od źródła do koła” przy wykorzystaniu odnawialnego HVO jako paliwa zapłonowego i są klasyfikowane jako „pojazdy o zerowej emisji” (ZEV) zgodnie z ustalonymi nowymi unijnymi normami emisji CO2.
Jest oczywiste, że do dekarbonizacji transportu ciężkiego potrzebnych jest kilka rodzajów technologii. Jako globalny producent samochodów ciężarowych musimy wspierać naszych klientów, oferując różnorodne rozwiązania w zakresie dekarbonizacji, a klienci mogą wybrać alternatywę w zależności od zlecenia transportu, dostępnej infrastruktury i cen zielonej energii – mówi Jan Hjelmgren.
Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi napędzanymi wodorem będą wyposażone w technologię bezpośredniego wtrysku wysokiego ciśnienia (HPDI), polegającą na wtryskiwaniu niewielkiej ilości paliwa zapłonowego pod wysokim ciśnieniem, aby umożliwić zapłon samoczynny przed dodaniem wodoru. Do zalet tej technologii zalicza się wyższą efektywność energetyczną przy niższym zużyciu paliwa oraz zwiększoną moc silnika.
Volvo Group podpisała umowę z Westport Fuel Systems w sprawie utworzenia spółki joint venture wykorzystującej technologię HPDI. Oczekuje się, że wspólne przedsięwzięcie zacznie funkcjonować w drugim kwartale 2024 r., po formalnym zamknięciu.
FAKTY
– W zależności od rodzaju transportu pojazdy ciężarowe Volvo napędzane wodorem będą miały zasięg operacyjny porównywalny z wieloma ciężarówkami z silnikiem Diesla.
– Ze względu na niską emisję CO2 ze spalania wodoru, ciężarówki te są klasyfikowane jako „pojazdy o zerowej emisji” zgodnie z ustalonymi nowymi normami UE dotyczącymi emisji CO2.
– Silniki spalinowe wodorowe będą również emitować bardzo małe ilości tlenków i cząstek azotu.
– Wodór można również wykorzystać do zasilania elektrycznych ciężarówek zasilanych ogniwami paliwowymi, gdzie energia elektryczna jest wytwarzana na pokładzie ciężarówki.
– Elektryczne ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych spalin z rury wydechowej, a jedynie parę wodną.