VOLVO TRUCKS: UDOSKONALONY UKŁAD NAPĘDOWY

voltru-na1

Układ napędowy Volvo Trucks jest teraz sprawniejszy. Wiąże się to z wprowadzeniem na rynek najnowszej generacji silników – zgodnych z normą Euro 6.

Wraz z nimi debiutuje inteligentna skrzyni biegów Volvo I­Shift. To kolejny krok marki na drodze do coraz efektywniejszego transportu.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

UŻYTKOWE


 

Zintegrowany układ napędowy składa się ze zmodernizowanego silnika, spełniającego normę emisji spalin Euro 6, oraz skrzyni biegów Volvo I-Shift. Nowy silnik jest przykładem tego, jak szereg drobnych modyfikacji sumuje się w spektakularny rezultat. Do najważniejszych z nich należą: zwiększony stopień sprężania w wariantach o mocy 420 i 460 KM oraz nowy typ turbosprężarki w wariantach o mocy 500 i 540 KM jednostki napędowej D13.

To, ile paliwa pozwolą zaoszczędzić te najnowsze rozwiązania, zależy od konfiguracji pojazdu i zastosowania transportowego. W przypadku Volvo FH realizującego transport długodystansowy można oczekiwać oszczędności rzędu 3 proc. W cięższych zdaniach, takich jak np. transport dłużycy drzewnej, oszczędności mogą być nawet większe, jeżeli tylko silnik zostanie skojarzony ze skrzynią biegów I-Shift z biegami pełzającymi oraz jedyną w swoim rodzaju Podnoszoną Drugą Osią Napędową w Układzie Osi Tandem.

voltru-na2

Innym ważnym aspektem, przyczyniającym się do zmniejszenia zużycia paliwa, są udoskonalenia w obszarze aerodynamiki kabiny. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, wzrasta również, niewspółmiernie, opór powietrza. Na przykład: podwojenie prędkości skutkuje czterokrotnym wzrostem siły oporu aerodynamicznego, która tym samym staje się zasadniczym czynnikiem oddziałującym na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy.

Chcąc usprawnić przepływ powietrza wokół pojazdu, Volvo Trucks zmodyfikowało spoiler pod przednim zderzakiem, spoiler dachowy, błotniki, chlapacze, a także wnęki kół. Wszystkie te drobne zmiany, zastosowane jednocześnie, przyniosły znaczną korzyść.

ZMIANY W SILNIKU EURO 6
– układ wtryskowy Common Rail we wszystkich wariantach mocy;
– zwiększony stopień sprężania w wariantach D13 420 i 460 KM;
– nowy typ turbosprężarki w wariantach D13 500 i 540 KM;
– zmniejszone tarcie wewnętrzne, dzięki zastosowaniu nowych tłoków i pierścienia uszczelniającego wału korbowego;
– zaktualizowane oprogramowanie i jednostka sterująca silnika;
– zmniejszenie masy własnej silnika.

voltru-na3

I-Shift dostępna w trzech wersjach

I-Shift to opracowana przez Volvo Trucks inteligentna zautomatyzowana skrzynia biegów, która precyzyjnie wybiera odpowiedni bieg w najwłaściwszej chwili. Oprócz wersji standardowej I-Shift, oferowanej w wariantach dostosowanych do różnych zadań transportowych, dostępna jest wersja dwusprzęgłowa: I-Shift Dual Clutch oraz I-Shift z biegami pełzającymi. Dzięki podwójnemu sprzęgłu I-Shift Dual Clutch zapewnia płynną zmianę biegów, zapobiegając spadkowi momentu obrotowego w chwili zmiany przełożenia. Cecha ta powoduje, że Dual Clutch sprawdza się w zastosowaniach transportowych, które wymagają wysokich osiągów, dużej prędkości średniej i częstych zmian biegów.

I-Shift z biegami pełzającymi została opracowana z myślą o transporcie ponadnormatywnym w trudnych warunkach. Umożliwia ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Biegi pełzające pozwalają również na jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami.

Usprawnienia w dziedzinie aerodynamiki
– spoiler pod przednim zderzakiem został opracowany specjalnie w celu optymalizacji przepływu powietrza pod spodem i po bokach pojazdu;
– spoilery kabiny minimalizują zawirowania powietrza między ciągnikiem siodłowym, a naczepą;
– przeprojektowane błotniki i chlapacze stawiają mniejszy opór aerodynamiczny, przy zachowaniu swojej zasadniczej funkcjonalności;
– zmniejszone szczeliny między wnękami kół a oponami optymalizują przepływ powietrza w obrębie kół i błotników.