Zaledwie kilka miesięcy po rynkowej premierze nowej serii FH, Volvo Trucks przedstawia kolejne nowatorskie rozwiązanie techniczne – Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo).
Łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej. Rezultatem jest wyjątkowa precyzja kierowania, zapewniająca kierowcy samochodu ciężarowego większe bezpieczeństwo oraz bardziej komfortową i przyjemną jazdę.
Zobacz także:
UŻYTKOWE
– Ta opatentowana technologia zapewnia kierowcom korzyści w każdych warunkach jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy gwarantuje niezrównaną stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, dosłownie jednym palcem – mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Najważniejszą innowacją w Volvo Dynamic Steering jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, rozwija maksymalny moment obrotowy 25 Nm i jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
– Zadaniem silnika elektrycznego jest zapewnianie właściwych reakcji na kole kierownicy w każdej sytuacji. Na przykład, gdy układ, za pośrednictwem czujników, wykryje zamiar kierowcy jazdy na wprost, automatycznie eliminuje jakiekolwiek zakłócenia zwrotne na kole kierownicy, pochodzące od nierówności drogi. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny wzmacnia efekt wspomagania, dzięki czemu kierowanie samochodem ciężarowym staje się wyjątkowo łatwe. Nawet mocno obciążonym pojazdem budowlanym, poruszającym się w trudnym terenie, można kierować bez najmniejszego wysiłku – wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu.
Doskonały we wszystkich warunkach
Zalety układu można sprowadzić do czterech głównych aspektów:
• Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Kierowca może się zrelaksować, ponieważ kierowanie pojazdem nie męczy barków i rąk. Inną zaletą Volvo Dynamic Steering jest automatyczne ustawianie kół w pozycji na wprost także podczas cofania.
• Układ tłumi wstrząsy wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni. Przekłada się to na większą precyzję utrzymywania toru jazdy, ponieważ kierowca nie musi bezustannie wprowadzać korekt kołem kierownicy.
• Na drodze szybkiego ruchu ta precyzyjna kontrola polepsza stateczność kierunkową, zwiększając komfort pracy kierowcy przy jednoczesnym zapewnieniu poczucia pełnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości. Aktywny układ kierowniczy eliminuje niemal wszystkie te minimalne ruchy kołem kierownicy, które są nie do uniknięcia na współczesnych drogach.
• Układ ma zdolność adaptacji – szybko wykrywa efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru i automatycznie go kompensuje, tak, aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą. Znaczne zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu kierowcy
Obejrzyj w oryginale: youtube.com.
Zupełnie nowy wymiar
Volvo Dynamic Steering jest także korzystny pod względem przeciwdziałania najczęściej występującym urazom wśród kierowców samochodów ciężarowych. Z oficjalnych danych szwedzkiej Inspekcji Pracy wynika, że kierowcy samochodów ciężarowych stanowią szczególnie duży odsetek w statystykach schorzeń zawodowych.
– Blisko czterech na każdych dziesięciu kierowców samochodów ciężarowych, co tydzień uskarża się na ból pleców, szyi, barków lub ramion. Nasz udoskonalony układ kierowniczy przeciwdziała tego typu problemom, pozwalając kierowcy rozluźnić się podczas jazdy – podkreśla Gustav Neander.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.