VOLVO TRUCKS: SKUTECZNY MARKETING WIRUSOWY

Vo_1203

Swoim najnowszym, bijącym rekordy filmem promocyjnym pt. „The Epic Split” Volvo Trucks udowodniło, że niekonwencjonalne podejście do marketingu B2B sprawdza się.

Film stał się znany na całym świecie i w ciągu zaledwie czterech tygodni od swojej premiery osiągnął status najczęściej oglądanej reklamy motoryzacyjnej w historii na portalu YouTube.


Zobacz także:
UŻYTKOWE
AKTYWNY UKŁAD KIEROWNICZY (FILM)


Od czasu premiery na YouTube, 14 listopada b.r. film „The Epic Split” został odtworzony ponad 59 milionów razy. Rozprzestrzeniał się poprzez media społecznościowe i informacyjne, był przedmiotem tysięcy dyskusji w sieci i poza nią, a nawet zaczął funkcjonować jako samoistny fenomen, chętnie parodiowany przez innych, w tym także osoby znane.

– Reakcja przeszła nasze oczekiwania. Oczywiście, liczyliśmy na sukces, ale nie spodziewaliśmy się, że będzie tak ogromny i nastąpi tak szybko. Ostatecznie, „The Epic Split” jest tylko reklamą samochodu ciężarowego – mówi Per Nilsson, dyrektor ds. public relations marki Volvo Trucks.

Sukces w liczbach

„The Epic Split” stał się nie tylko najczęściej oglądaną reklamą motoryzacyjną w historii na portalu YouTube. Pierwsze cztery tygodnie publicznego funkcjonowania filmu można podsumować w liczbach. „The Epic Split” i informacje o nim:
• były ponad 6 milionów razy współdzielone w sieciach społecznościowych;
• były przedmiotem ponad 10 milionów odsłon na stronie Google.com;
• były szeroko komentowane w mediach na całym świecie: reklamie tej poświęcono dotychczas około 20 000 wpisów w internecie;
• osiągnęły wartość reklamową na poziomie 70 milionów euro.

Nie wydatki, lecz pomysłowość

Od jesieni 2012 r. Volvo Trucks opublikowało sześć filmów, które w spektakularny sposób przedstawiają innowacje wprowadzone w pięciu nowych modelach samochodów ciężarowych, wprowadzonych na rynek w tym samym okresie. Na przykład, „The Epic Split” podkreśla precyzję kierowania i stabilność, jakie zapewnia Aktywny Układ Kierowniczy Volvo. Jak dotychczas, obraz ten okazał się także największym sukcesem.

– Jego zasięg jest głównie rezultatem zaangażowania opinii publicznej. Nie możemy przebić konkurencji wydatkami. Dlatego musimy wykazać się pomysłowością. Nasza strategia marketingowa jest jednym z elementów tego podejścia – wyjaśnia Per Nilsson.

Marketing B2C produktu B2B

Strategia komunikacji marketingowej jest częścią szerszego programu zmiany sposobu promowania swoich produktów przez Volvo Trucks. W uproszczeniu, chodzi o promowanie produktów B2B metodami marketingu B2C.

– Nasza strategia marketingowa bazuje na spostrzeżeniu, że nawet w środowisku B2B decyzje są podejmowane przez konkretne osoby. Współczesne samochody ciężarowe są wytworami zaawansowanej technologii, opracowanymi z myślą o ułatwieniu pracy kierowcy, bezpieczeństwie kierowcy, ładunku i otoczenia, a także osiąganiu jak największej rentowności. Ale to nie jedyne czynniki wpływające na wybory dokonywane przez kierowców i przewoźników. Równie ważny jest wizerunek samochodu ciężarowego, którym jeżdżą – mówi Per Nilsson.

Niski koszt dotarcia

Przekaz marketingowy o szerokim oddziaływaniu dotrze także do większej liczby kierowców samochodów ciężarowych i firm transportowych, na czym właśnie zależy Volvo Trucks. I to działa.

– Do filmów tych odwołują się nasi klienci. Ale na tym nie koniec – do przewoźników użytkujących nasze pojazdy docierają również komentarze ich klientów – nabywców transportu. Chcemy, by zainteresowanie wywołane przez ten film przyciągało uwagę do na naszych samochodów ciężarowych i generowało popyt na nie. Inwestując stosunkowo niewiele, osiągnęliśmy masową reakcję. Jako sposób komunikacji za pośrednictwem nowych mediów, nasza okazał się wyjątkowo pomysłowa i opłacalna – konkluduje Per Nilsson.