VOLVO TRUCKS: PASY RATUJĄ ŻYCIE ALE MOŻNA ZROBIĆ WIĘCEJ

volvo-tr-pa1

Pierwsi kierowcy pojazdów Volvo zapięli nowatorski trzypunktowy pas bezpieczeństwa sześćdziesiąt lat temu, gdy wynalazł go Nils Bohlin w 1959 roku.

Dziś jest on nadal uznawany za najważniejszą w historii innowację w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, która według szacunków uratowała ponad milion istnień ludzkich.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

UŻYTKOWE


 

Jednak pomimo tak oczywistych faktów, zbyt wielu kierowców samochodów ciężarowych nie korzysta z tego prostego urządzenia.

– To ewidentne i bezsensowne narażanie życia. Statystyki pokazują, że gdyby wszyscy kierowcy korzystali z pasów bezpieczeństwa, ofiar śmiertelnych wypadków byłoby o wiele mniej – oświadcza Anna Wrige Berling, nowo mianowana dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

volvo-tr-pa4

W 1959 r. pracujący w Volvo inżynier, Nils Bohlin, opracował nowoczesny, trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Mimo opatentowania swojego wynalazku, firma postanowiła pozostawić ten patent otwarty, udostępniając go bezpłatnie wszystkim innym producentom pojazdów.

Tę, raczej niekonwencjonalną decyzję podjęto kierując się szerokim interesem społecznym, by każdy mógł cieszyć się większym bezpieczeństwem w ruchu drogowym, bez względu na markę pojazdu, jakim się porusza. Jej skutki okazały się niezwykle korzystnie dla całego świata.

– Żaden inny system nawet nie zbliża się do pasa bezpieczeństwa pod względem skuteczności ochrony. Trzypunktowy pas bezpieczeństwa uratował znacznie więcej ludzi niż jakiekolwiek inne urządzenie zabezpieczające – mówi Anna Wrige Berling.

Wynalazek ratujący życie

W wielu częściach świata wśród kierowców i pasażerów samochodów ciężarowych odsetek tych, którzy korzystają z pasów bezpieczeństwa, jest wciąż – niestety – daleki od 100 procent.

volvo-tr-pa2

– Z opracowanego przez Volvo Trucks Raportu Bezpieczeństwa za 2017 r. wynika, że połowa kierowców samochodów ciężarowych, którzy ponieśli śmierć w wypadkach drogowych, przeżyłaby, gdyby miała zapięte pasy bezpieczeństwa – wyjaśnia Anna Wrige Berling.

Dlaczego więc pasy nie są używane? Niektórzy kierowcy sądzą, że skoro samochód ciężarowy jest tak dużym pojazdem, nie ma potrzeby zapinania w nim pasa.

– Jednak fakty są jednoznaczne: zapięty pas bezpieczeństwa stanowi bardzo ważny element ochrony także w samochodach ciężarowych. Na przykład, w razie przewrócenia się pojazdu pas może zapobiec zakleszczeniu kierowcy między pojazdem, a ziemią – kontynuuje Anna Wrige Berling.

Wizja Zero Wypadków

Volvo Trucks ma wizję zera wypadków i jest zdania, że producenci samochodów ciężarowych, służby drogowe, planiści infrastruktury i inni eksperci oraz kierowcy na całym świecie muszą działać wspólnie, by stworzyć bezpieczniejsze środowisko ruchu drogowego.

volvo-tr-pa3

– Szeroko dzielimy się odkryciami w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego, udostępniając naszą wiedzę i doświadczenie wyższym uczelniom, laboratoriom badawczym i organizacjom partnerskim. Chcemy uczestniczyć w każdej dyskusji poświęconej bezpieczeństwie ruchu drogowego. Dzięki temu coraz lepiej poznajemy to zagadnienie, potencjalne rozwiązania i sposoby projektowania pojazdów ciężarowych przyszłości – konkluduje Anna Wrige Berling.

Anna obejmuje nowe stanowisko wraz ze swoją gruntowną znajomością kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma bardzo duże doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa zarówno biernego, jak i czynnego, zdobyte w jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i badawczych Grupy Volvo.

W latach 2008–13 kierowała Zespołem Volvo Trucks ds. Badania Rzeczywistych Wypadków, który od 1969 r. analizuje wypadki drogowe, prowadząc własne dochodzenia w miejscach tych zdarzeń, oraz opracowuje dane wykorzystywane następnie w pracach rozwojowych. Reprezentowała Volvo na zewnętrznych forach bezpieczeństwa ruchu drogowego i pełniła istotną rolę w komunikowaniu branży transportowej oferty Volvo w dziedzinie bezpieczeństwa.

Ostatnio Anna nadzorowała obszar zarządzania sytuacją drogową w ramach realizowanego przez Volvo Trucks projektu dotyczącego jazdy autonomicznej. Jest magistrem inżynierii mechanicznej na Uniwersytecie Technologicznym Chalmers w Goeteborgu, w Szwecji.