Volvo Trucks rozpoczęło niedawno sprzedaż nowego modelu FMX. To najbardziej wytrzymały, budowlany samochód ciężarowy szwedzkiej marki.
Trzecia już wersja wyróżnia się nową kabiną, większą ładownością i innowacyjnymi elementami systemu bezpieczeństwa.
Zobacz także:
Dzięki dostępności osi przednich i tylnych osi zespolonych o nośności odpowiednio: do 20 i do 38 ton, pojazd jest przygotowany do realizacji najbardziej wymagających zadań transportowych w wyjątkowo trudnym terenie. Nowe Volvo zostało opracowane z myślą o zastosowaniu w nim przyszłych elektrycznych układów napędowych oraz przystosowane do zasilania HVO paliwem odnawialnym.
Kabinę skonstruowano z wykorzystaniem nowej platformy.
Przełączanie pomiędzy blokadą tylko międzyosiowego mechanizmu różnicowego a blokadami wszystkich mechanizmów różnicowych jest łatwe. Wystarczy w odpowiedniej pozycji ustawić pokrętło sterowania przyczepnością, by przed włączeniem wszystkich blokad następowała automatyczna synchronizacja prędkości obrotowych kół. Ponadto, kierowca, za pośrednictwem zestawu wskaźników, ma możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym stanu blokad mechanizmów różnicowych.
Przy prędkości poniżej 15 km/h zmiana kierunku jazdy jest możliwa bez uprzedniego zatrzymywania pojazdu. Po wyborze biegu wstecznego za pomocą dźwignia wybieraka zakresów I-Shift, kierowca może zatrzymać pojazd operując wyłącznie pedałem przyspieszenia. Tempo zmiany kierunku jazdy jest zależne od siły nacisku na pedał przyspieszenia.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo umożliwia prowadzenie pojazdu przy zaledwie minimalnym wysiłku ze strony kierowcy. Łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej.
W nowym Volvo FMX dostępna jest oś zespolona o nośności 38 ton, umożliwiająca tworzenie zestawów drogowych o masie całkowitej do 150 ton. Zmodyfikowane zostało także zawieszenie przednie, które oferuje nośność do 10 lub do 20 ton w przypadku podwójnej przedniej osi. W pojazdach ze skrętną osią wleczoną lub pchaną zwiększono maksymalne kąty skręty kół, zapewniając tym samym większą zwrotność i mniejsze zużycie opon. Wszystkie te udoskonalenia łącznie przyczyniają do wzrostu wydajności opłacalności transportu budowlanego.
„Budowlana” wersja skrzyni biegów I-Shift umożliwia poruszanie się FMX w trudnym i górzystym terenie. Przekładnia z biegami pełzającymi umożliwia ruszenie z miejsca zestawem drogowym o masie do 325 ton. Możliwa jest także jazda z bardzo małą prędkością: zaledwie 0,5 km/h.
Kabina zawiera w sobie szereg ulepszeń zwiększających widoczność z jej wnętrza, takich jak m.in. większe szyby, obniżona linia drzwi czy nowe lusterka wsteczne. Dalszą poprawę widoczności można osiągnąć instalując kamerę narożną po stronie pasażera, pozwalającą obserwować strefę z boku pojazdu na 9-calowym wyświetlaczu bocznym. Sam wyświetlacz boczny obsługuje do ośmiu kamer, a obraz z czterech z nich może być wyświetlany jednocześnie.
W grupie dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo znajduje się m.in. tempomat „zjazdowy”, limitujący maksymalną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia, zapobiegający niepożądanemu rozpędzaniu pojazdu.
Elektronicznie sterowany układ hamulcowy (EBS), konieczny do działania Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowania Awaryjnego oraz Elektronicznego Układu Stabilizacji Toru Jazdy, stanowi wyposażenie standardowe. W opcji dostępny jest Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu i Asystentem Utrzymywania Stateczności.
Bezpieczeństwo zwiększa również nowy system rozpoznawania znaków drogowych. W przypadku szczególnie wymagających zastosowań, jak np. transport górniczy, FMX może zostać wyposażone w stalowy wywietrznik dachowy z dźwignią wyjścia bezpieczeństwa, której użycie powoduje usunięcie z kabiny kompletnego wywietrznika.