Volvo Trucks prezentuje samochody ciężarowe o dużej ładowności, spełniające normę emisji spalin Euro 6, napędzane silnikiem zasilanym skroplonym gazem ziemnym lub biogazem.
Nowe pojazdy odznaczają się osiągami, właściwościami jezdnymi i zużyciem paliwa porównywalnymi z pojazdami zasilanymi olejem napędowym.
Zobacz także:
Co więcej, w porównaniu z nimi, nowe samochody ciężarowe emitują o 20–100 procent mniej CO2, zależnie od stosowanego paliwa. Volvo FH LNG i FM LNG są dostępne z silnikami o mocy 420 lub 460 KM i przeznaczone dla transportu regionalnego i długodystansowego.
– Wprowadzając na rynek nowe samochody ciężarowe zasilane skroplonym gazem ziemnym lub biogazem, oferujemy korzystniejszą pod względem oddziaływania na klimat alternatywę, która jednocześnie spełnia wysokie wymagania pod względem osiągów, ekonomiki paliwowej i zasięgu eksploatacyjnego pojazdu. To kombinacja cech, jakich wymagają nasi klienci w segmencie przewozów regionalnych i długodystansowych – mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.
Zamiast obiegu termodynamicznego Otto, stanowiącego konwencjonalne rozwiązanie stosowane w silnikach gazowych, silniki Volvo FH LNG i FM LNG pracują według obiegu Diesla. Dla użytkownika pojazdu gazowego oznacza to brak kompromisów pod względem właściwości jezdnych, ekonomiki paliwowej i niezawodności. Gazowy silnik Volvo o mocy 460 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 2300 Nm, zaś jednostka o mocy 420 KM – 2100 Nm.
Są to parametry identyczne, jak w analogicznych silnikach spalających olej napędowy. Także zużycie paliwa jest porównywalne z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi Volvo, a jednocześnie jest ono niższe niż w standardowych silnikach gazowych.
Paliwem stosowanym w nowych silnikach jest skroplony gaz ziemny (LNG) lub skroplony biogaz, znany jako bio-LNG. Obydwa te paliwa składają się głównie z metanu. Jeżeli stosowany jest biogaz, oddziaływanie na klimat może zostać zredukowane nawet o 100 procent, podczas gdy w przypadku gazu ziemnego jest to 20 proc. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.
W celu zwiększenia zasięgu, do zbiornika tankuje się paliwo LNG, przechowywane pod ciśnieniem 4–10 bar i w temperaturze -140 do -125 °C. Największy dostępny zbiornik LNG zapewnia zasięg do 1000 km. Tankowanie LNG zajmuje niemal tyle samo czasu, ile tankowanie oleju napędowego. Podczas jazdy ciekłe paliwo jest podgrzewane, sprężane i przekształcane w gaz, który następnie jest podawany do cylindrów.
Aby zainicjować zapłonu gazu, do cylindra wtryskiwana jest wcześniej niewielka dawka oleju napędowego. Osiągniecie 100-procentowej redukcji emisji CO2 jest możliwe po zastosowaniu HVO (uwodornione oleje roślinne) zamiast kopalnego oleju napędowego oraz bio-LNG zamiast LNG.
Obecnie Volvo Trucks wraz z dostawcami gazu i klientami pracuje nad rozbudową infrastruktury LNG w Europie. W wielu krajach oraz na poziomie UE przedsięwzięcie to cieszy się także wsparciem politycznym. Ponadto Komisja Europejska i kraje członkowskie przyjęły strategię rozwoju infrastruktury LNG w celu zabezpieczenia długookresowej dostępności nośników energii w Europie.
– Gaz ziemny ma wyraźną przewagę pod względem klimatycznym, ma konkurencyjną cenę w wielu krajach, a jego rezerwy są na tyle duże, by uzasadniać szerokie wykorzystanie tego surowca. Nasz zwrot w kierunku pojazdów zasilanych LNG tworzy nowe ramy prowadzenia energooszczędnej i opłacalnej ekonomicznie działalności transportowej przez naszych klientów. Równocześnie dajemy użytkownikom samochodów ciężarowych o dużej ładowności szansę znacznego ograniczenia swojego oddziaływania na klimat – konkluduje Lars Mårtensson.
Sprzedaż Volvo FM LNG i Volvo FH LNG rozpocznie się w 2018 r.
Fakty dotyczące Volvo FH LNG i Volvo FM LNG
• dostępne wersje: ciągniki siodłowe (4×2, 6×2, 6×4) i podwozia samochodu ciężarowego (4×2, 6×2, 6×4) o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 64 t, przeznaczone dla transportu regionalnego i długodystansowego;
• silnik: Volvo G13C Euro 6 – rzędowy, 6-cylindrowy, 13-litrowy z układem wtryskowym Common Rail i wtryskiwaczami z osobnymi rozpylaczami dla gazu i oleju napędowego; dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 420 KM (2100 Nm) i 460 KM (2300 Nm);
• skrzynia biegów: Volvo I-Shift;
• zbiorniki paliwa: zbiorniki LNG o pojemności 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) lub 205 kg (495 l), zapewniające zasięg do 1000 km, dodatkowy, niewielki zbiornik oleju napędowego;
• układ oczyszczania spalin: katalizator SCR i filtr cząstek stałych;
• Volvo FH LNG i FM LNG posiadają homologację dla pojazdu kompletnego i spełniają regulamin R110 EKG ONZ.