W filmie „Volvo Trucks kontra 750 ton” model FH16 wyposażony w skrzynię biegów I-Shift z biegami pełzającymi podejmuje ekstremalnie trudne wyzwanie transportowe.
Z najsilniejszym człowiekiem na świecie, Magnusem Samuelssonem, i dziennikarzem motoryzacyjnym Brianem Weatherleyem w kabinie, samochód holuje ciężar 750 ton.
Zobacz także:
DOWIEMY SIĘ ILE MOŻE UCIĄGNĄĆ FH16 750 Z I-SHIFT
Na terenie portu w Goeteborgu, w Szwecji, zestawiono pociąg drogowy o długości 300 m, składający się z 20 przyczep załadowanych łącznie 40 kontenerami wypełnionymi częściami zamiennymi Volvo. Całość, wraz z ciągnikiem siodłowym Volvo FH16 waży 750 ton. Zadanie: ruszyć całym zestawem z miejsca i przejechać dystans 100 m.
– I-Shift z biegami pełzającymi zapewnia wyjątkowo dużą siłę napędową przy ruszaniu z miejsca – niedostępną w jakimkolwiek innym samochodzie ciężarowym produkowanym seryjnie. Biegi pełzające umożliwiają transport naprawdę dużych, wysoce ponadnormatywnych ciężarów, ruszanie z miejsca w trudnym terenie i jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami, rzędu 0,5 km/h. Do transportu szczególnie ciężkich ładunków zwykle wykorzystuje się samochody ciężarowe specjalnie przystosowywane do tego celu. My zaś użyliśmy w teście Volvo FH16 pochodzące prosto z fabryki – mówi Peter Hardin, menedżer produktu ds. FM i FMX w Volvo Trucks.
Wykorzystane w teście Volvo FH16 750 było wyposażone w I-Shift z biegami pełzającymi i najwytrzymalsze osie dostępne w podstawowej ofercie Volvo. Jego kierowcą zaś był Magnus Samuelsson – były Mistrz Świata Strongman.
– Mało jest rzeczy, które dawałyby tak ogromne poczucie walki i pokonania własnych ograniczeń. W życiu stawałem przed wieloma trudnymi wyzwaniami, ale to jest zdecydowanie najcięższe – mówi Magnus Samuelsson.
Doświadczony dziennikarz motoryzacyjny Brian Weatherley jest podobnego zdania.
– Już fakt opracowania przez Volvo Trucks zautomatyzowanej skrzyni biegów zdolnej wprawić w ruch zestaw drogowy o masie 325 ton robi wrażenie. Ale pociągnięcie ponad 700-tonowego zestawu pojedynczym, seryjnym samochodem ciężarowym jest doprawdy czymś niezwykłym. W mojej 30-letniej karierze dziennikarza specjalizującego się pojazdach ciężarowych nigdy dotąd nie widziałem czegoś podobnego – mówi.
Specyfikacja samochodu ciężarowego
• Volvo FH16 750 KM w standardowej konfiguracji, z najwytrzymalszymi osiami dostępnymi w podstawowej ofercie.
• W celu przeniesienia odpowiedniego nacisku na osie napędowe wzmocniono płytę podsiodłową.
Jak przeprowadzono próbę
• zanim przeprowadzono próbę, podjęto szereg środków ostrożności. Na przykład, dokładnie sprawdzono sprzęgi pomiędzy 20 przyczepami oraz wyregulowano ciśnienie w każdej z 204 opon;
• na przyczepy załadowano 40 kontenerów, ustawiając je w stosach pod dwa;
• całkowita masa, obejmująca ciągnik siodłowy, przyczepy i kontenery, wyniosła 750 t.;
• w celu zapewnienia odpowiedniej siły tarcia między oponami, a podłożem, ponad osiami napędowymi umieszczono ładunek o masie 40 ton.
Tak skonfigurowany zestaw drogowy pokonał dystans 100 m.
Inne sposoby wyrażenia 750 t
• 57 samochodów ciężarowych Volvo FH16;
• 350 samochodów osobowych Volvo XC90;
• 150 dorosłych słoni;
• 4 samoloty Boeing 747 „Jumbo Jet”;
• nieco ponad 4,5 turbiny wiatrowej.
Fakty, I-Shift z biegami pełzającymi
• Stanowi rozwinięcie koncepcji zautomatyzowanej skrzyni biegów I-Shift.
• Nowa wersja została opracowana specjalnie z myślą o zapewnieniu dużej siły napędowej przy ruszaniu i jeździe z małymi prędkościami.
• Umożliwia jazdę z prędkościami rzędu 0,5–2 km/h oraz ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton.
• Jest dostępna w wersji z biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem, z jednym lub dwoma biegami pełzającymi.Istnieje możliwość wyboru dwóch pełzających biegów wstecznych.
• Przekładnia biegów pełzających stanowi dodatek do standardowej skrzyni biegów I-Shift.
• Jest dostępna w połączeniu z 13- i 16-litrowymi silnikami Volvo Trucks dla pojazdów Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16.