28 kierowców stoczyło w globalnym finale organizowanego przez Volvo Trucks konkursu Drivers’ Fuel Challenge 2016 walkę o tytuł najbardziej ekonomicznego kierowcy na świecie.
Zwyciężył Tomáš Horčička z Czech. W tegorocznym konkursie poprzeczka dla umiejętności kierowców, a także wydajności samochodów ciężarowych, została zawieszona bardzo wysoko, ponieważ uczestnicy byli oceniani zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i czasu przejazdu.
Zobacz także:
Zadaniem uczestników na torze testowym Volvo Trucks w Goeteborgu, w Szwecji, o długości 6,9 km, było pokonanie pojazdem Volvo FH trasy zużywając przy tym jak najmniej paliwa. Ci, którzy ukończyli swój przejazd przed upływem określonego czasu, otrzymywali dodatkowe punkty.
– W dzisiejszych czasach decydujące znaczenie dla firm transportowych ma dotrzymywanie terminów dostaw. Dzięki wprowadzeniu ograniczenia czasowego, Drivers’ Fuel Challenge jeszcze lepiej weryfikuje umiejętności, jakich wymaga się od kierowców w ich codziennej pracy. Żeby wygrać, kierowca musi wyjątkowo starannie zaplanować jazdę, przewidywać manewry i oszczędzać paliwo – mówi Ricard Fritz, wiceprezes ds. produktów i sprzedaży pojazdów w Volvo Trucks.
Warunkiem powodzenia w konkursie było osiągnięcie dużej prędkości średniej przy jak najniższym zużyciu paliwa – a umożliwiło to Volvo FH wyposażone w niedawno udoskonalony układ napędowy.
– Istotą naszego zmodernizowanego układu napędowego jest perfekcyjne współdziałanie silnika i skrzyni biegów w celu zapewnienia jeszcze większej efektywności transportu – mówi Mats Franzén, menedżer produktu ds. silników w dziale Powertrain Components Volvo Trucks.
Na koszty paliwa przypada około jedna trzecia całkowitych kosztów firmy transportowej. Obok ekonomii wielkie znaczenia ma także aspekt ochrony środowiska – zmniejszenia emisji CO2.
Dlatego Volvo Trucks nieustannie reaguje na rosnące wymagania klientów w zakresie ekonomicznego transportu. Jednak aby prowadzić naprawdę ekonomiczną działalność transportową, nie wystarczy dysponować nowoczesnym samochodem ciężarowym – potrzebny jest również dobry kierowca. I to właśnie jest powód, dla którego Volvo Trucks przykłada wielką wagę do procedur przekazania pojazdu i profesjonalnego szkolenia kierowców.
– Poprzez Drivers’ Fuel Challenge chcemy pokazać, ile tak naprawdę zależy od dobrego kierowcy. Kierowca jeżdżący ekonomicznie może zapewnić swojej firmie nawet dziesięcioprocentowe oszczędności na kosztach paliwa. W dłuższej perspektywie sumują się one w pokaźne kwoty. Osobiście jestem pod dużym wrażeniem tego, jak doskonale kierowcy potrafili wykorzystać potencjał i technologię samochodów ciężarowych – podkreśla Lene Larsen, menedżer projektu ds. Drivers’ Fuel Challenge w Volvo Trucks.
Zwycięstwo w Drivers’ Fuel Challenge było nie lada wyczynem. W finale konkursu rywalizowało ze sobą 28 najlepszych kierowców z całego świata, wyłonionych w finałach regionalnych i krajowych, spośród ponad 12 000 uczestników. Z tej grupy do ścisłego finału zakwalifikowało się czterech finalistów: Stanislav Martynov z Rosji, Emir Salihović z Bośni i Hercegowiny, Tomáš Horčička z Czech i Kjetil Dale z Norwegii. Najlepszym z nich okazał się Horčička.
Oprócz tytułu „najbardziej ekonomicznego kierowcy samochodu ciężarowego na świecie”, zwycięzca otrzymał zaproszenie dla dwóch osób na dowolny wyścig Formuły 1 jako gość specjalny.
W trakcie globalnego finału konkursu, reprezentujący Polskę Piotr Krahel uzyskał drugi najniższy wynik zużycia paliwa w pierwszej porannej rundzie kwalifikacyjnej, jednak do zakwalifikowania się do dalszej rywalizacji zabrakło mu punktów bonusowych za czas przejazdu.
Najnowsze dokonania Volvo Trucks w dziedzinie poprawy ekonomiki paliwowej:
– prezentacja pojazdu Volvo Concept Truck, zużywającego o 30 procent mniej paliwa;
– udoskonalony silnik spełniający normę emisji spalin Euro 6;
– udoskonalone własności aerodynamiczne kabiny Volvo FH;
– zmniejszenie masy własnej pojazdów Volvo FH i FM;
– skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi, wydatnie zwiększająca zdolność pokonywania wzniesień i ruszanie z miejsca ciężkim zestawem drogowym w trudnych warunkach, a jednocześnie zapewniająca niższe ogólne zużycie paliwa;
– podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem, pozwalająca na odłączenie drugiej osi napędowej i jej podniesienie na czas jazdy bez ładunku, w celu oszczędzania paliwa.