VOLVO: TROSKA O ETYKĘ POZYSKIWANIA KOBALTU DLA ELEKTRYKÓW

volvo_xc40_kob1

Volvo Cars pragnie znać źródło, skąd pochodzi kobalt wykorzystywany do produkcji akumulatorów aut elektrycznych. W tym celu sięgnie po technologie blockchain.

Oświadczenie marki zbiega się z premierą pierwszego elektrycznego modelu XC40 Recharge.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Identyfikowanie źródeł pochodzenia surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo- jonowych, takich jak kobalt, jest jednym z głównych wyzwań dla producentów samochodów dbających o zrównoważony rozwój. Volvo Cars dokłada wszelkich starań, aby klienci zelektryfikowanych modeli tej marki mieli pewność, że surowce wykorzystane do budowy akumulatorów zostały pozyskane w sposób etyczny i odpowiedzialny.

volvo_xc40_kob2

Technologia Blockchain, czyli jawny, rozproszony łańcuch danych, znacznie zwiększa przejrzystość dostaw surowca, ponieważ informacji o pochodzeniu określonego materiału nie da się tak zmienić, by nie zostało to zauważone.

Volvo Cars zawarło porozumienie ze swoimi dwoma globalnymi dostawcami akumulatorów, CATL z Chin i LG Chem z Korei Południowej oraz wiodącymi światowymi firmami technologii blockchain, aby wprowadzić pełną identyfikację pochodzenia kobaltu. Ten projekt ruszy jeszcze w tym roku.

Firmy Circulor i Oracle dostarczą technologię blockchain do śledzenia łańcucha dostaw firmie CATL. Już są po udanym programie pilotażowym przeprowadzonym latem bieżącego roku. W firmie LG Chem sieć analogiczne rozwiązanie do śledzenia źródeł surowców wdrożą specjaliści RCS Global i IBM.

volvo-xc40-ko3

– Zawsze byliśmy zaangażowani w etyczny łańcuch dostaw naszych surowców. Dzięki technologii blockchain możemy zrobić kolejny krok w kierunku zapewnienia pełnej identyfikacji surowców w naszym łańcuchu dostaw i minimalizacji wszelkich powiązanych zagrożeń, w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami – powiedziała Martina Buchhauser, szefowa zakupów w Volvo Cars.

Blockchain to cyfrowa rozproszona baza danych zawierająca listę rekordów powiązanych ze sobą za pomocą algorytmu kryptografii. W ramach łańcuchów dostaw technologia tworzy zapisy transakcji, których nie można zmienić, a jednocześnie narzuca wspólny zestaw reguł dotyczących rejestrowania tych danych. Umożliwia to uczestnikom niezależną weryfikację i audyt transakcji.

W tym konkretnym przypadku dane rejestrowane i przechowywane w technologii blockchain obejmują pochodzenie kobaltu, jego wagę i masę. Archiwizowane i jawne są także informacje potwierdzające, że jego dostawcy działają zgodnie z wytycznymi OECD dotyczącymi łańcucha dostaw . Takie podejście pomaga budować zaufanie między uczestnikami w łańcuchu dostaw.

volvo-xc40-kob4

Volvo Cars wprowadziło w zeszłym miesiącu XC40 Recharge, pierwszy z całej serii w pełni elektrycznych samochodów z gamy Recharge. Firma zakłada, że do 2025 r. połowę jej globalnej sprzedaży będą stanowić „elektryki”, a drugą połowę – hybrydy.

W ubiegłym miesiącu Volvo Cars wprowadziło również ambitny plan klimatyczny, który obejmuje radykalne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 40 proc. na każdy pojazd do 2025 r. Firma zadeklarowała także zaangażowanie w etyczne prowadzenie działalności w całym łańcuchu działalności i łańcucha dostaw.

CATL i LG Chem to renomowani producenci akumulatorów, posiadający zarówno długą, jak i udaną historię dostarczania akumulatorów litowo- jonowych najważniejszym podmiotom światowego przemysłu motoryzacyjnego. Spełniają surowe wytyczne Volvo Cars w zakresie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, redukcji emisji dwutlenku węgla.

Umowy między Volvo Cars, CATL i LG Chem obejmują dostawy akumulatorów w nadchodzącym dziesięcioleciu do modeli Volvo nowej generacji, w tym XC40 Recharge, a także do aut marki Polestar.