VOLVO POLSKA ŚWIĘTUJE DWADZIEŚCIA PIĘĆ LAT ISTNIENIA

Volvo_7900_Hybrid

Volvo jest obecne w Polsce od lat siedemdziesiątych XX wieku. Na początku lat 90-tych firma rozpoczęła we Wrocławiu działalność przemysłową, a w 1996 roku otwarto fabrykę autobusów.

Jest dziś największym europejskim centrum kompetencyjnym i zakładem produkującym autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne.


Zobacz relacje:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

Od 40 pracowników w roku 1994 do 4 tys. dzisiaj. Volvo Polska to dziś największa w Europie fabryka autobusów tego producenta, centrum badawczo- rozwojowe, sieć sprzedaży i serwisowania autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe – w takich sektorach jak IT, finanse i HR. To także wiodący pracodawca we Wrocławiu i na całym Dolnym Śląsku.

Pojazdy dostarczane są operatorom miejskiego transportu publicznego, przewoźnikom na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firmom turystycznym na rynkach całej Europy. Każdego roku fabrykę opuszcza ponad tysiąc autobusów.

We Wrocławiu ulokowane jest też centrum badawczo- rozwojowe, w którym opracowywane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w autobusach, a także centrum usług biznesowych. Zespół Volvo Polska składa się dziś z ponad 4 tys. osób, w tym około tysiąca inżynierów, korzysta też z ponad 130 polskich dostawców (ponad 40 proc. materiałów produkcyjnych pochodzi od krajowych kooperantów), co przekłada się też na tworzenie pośrednich miejsc pracy.

– Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych dokonań w Polsce. Od lat konsekwentnie budujemy tu swoją pozycję, wspieramy rozwój elektromobilności, rozwijamy naszą fabrykę i ośrodek badawczo- rozwojowy. Każdy autobus Volvo jeżdżący dziś po drogach Polski, ale też całej Europy został w całości wyprodukowany we Wrocławiu, przy udziale polskich inżynierów i wykorzystaniu polskich komponentów, powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.

W najbliższych latach Volvo planuje dalszy rozwój, chce zwiększać zatrudnienie, a także skalę dostaw zelektryfikowanych autobusów miejskich. Firma od lat aktywnie włącza się w rozwój transportu niskoemisyjnego – Volvo całkowicie zrezygnowało z produkcji pojazdów z napędem wyłącznie spalinowym. Obecnie na potrzeby transportu publicznego w miastach produkuje wyłącznie autobusy wykorzystujące napęd elektryczny: hybrydowe, elektryczne hybrydy (plug-in) oraz w całkowicie elektryczne.

Wrocławska fabryka to jednak nie tylko autobusy miejskie. W ubiegłym roku Volvo wprowadziło na rynek europejski nową linię autokarów do przewozów turystycznych i liniowych – wszechstronne Volvo 9700 oraz luksusowe 9900. Oba modele zaprojektowane i wyprodukowane zostały w całości we Wrocławiu i znalazły już przeszło 150 nabywców. Warto też wspomnieć, że model 9900 jest laureatem prestiżowych nagród: Sustainable Bus Award 2019 oraz Red Dot Award: Product Design 2019.

Volvo w swojej wrocławskiej fabryce wykorzystuje w procesie produkcyjnym zaawansowane technologie – takie jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość. Volvo wprowadza te rozwiązania jako jeden z pierwszych producentów autobusów na świecie.

Projekty prowadzone w tym zakresie obejmują obecnie trzy obszary:
– systemy bezpieczeństwa – dotyczące pracowników i maszyn znajdujących się na linii produkcyjnej;
– machine learning – analizy i prognozy odnośnie użytkowania autobusów, przewidywanie występowania błędów i usuwanie ich;
– optymalizacja procesów i kosztów produkcji.

Volvo jest też autorem szeregu innych innowacyjnych rozwiązań:
– systemu wykrywania pieszych i rowerzystów;
– programowanie autobusu tak, aby reagował na niebezpieczeństwa na drodze i ograniczenia prędkości;
– Volvo Dynamic Steering – system zapewniający komfort pracy kierowcy autobusu dzięki minimalizowaniu drgań kierownicy;
– elektryczny miejski autobus autonomiczny – obecnie trwają testy takiego pojazdu na terenie kampusu Uniwersytetu w Singapurze.

Volvo od lat ściśle współpracuje z Politechniką Wrocławską w zakresie rozwijania innowacyjnych projektów naukowych, badań w zakresie produkcji nowoczesnych autobusów i maszyn, tworzenia wspólnych programów kształcenia czy realizacji prac dyplomowych i rozpraw doktorskich. Studenci Politechniki mają ponadto możliwość odbywania praktyk i staży w Volvo, a z przeprowadzonych wśród nich ankiet wynika, że firma znajduje się w ścisłej czołówce miejsc, w których chcą pracować po zakończeniu nauki.

Volvo Polska jest laureatem szeregu prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. „Inwestor bez granic”, „Top Employer” czy wyróżnienia za realizację wyznaczonych przez ONZ celów zrównoważonego rozwoju.