Na zamkniętej prezentacji w Sztokholmie Volvo po raz pierwszy pokazało swój flagowy model – nowe XC90. Samochód został od podstaw zaprojektowany w Szwecji i tam będzie produkowany.
Stworzenie nowego modelu Volvo zajęło trzy lata i było jednym z najważniejszych punktów szerokiego programu modernizacji technologii Volvo, wartego około 11 mld dolarów. Nowe XC90 to flagowy model Volvo, którego produkcja stanowi jeden z najważniejszych momentów w historii firmy.
Zobacz także:
RANGE ROVER: DEBIUT MIDELU SPORT SVR
PORSCHE: ZNAMY CENY NOWEGO CAYENNE
– Wprowadzając na rynek XC90, jednocześnie wkraczamy w zupełnie nową erę dla Volvo. Samochód ten wyznacza drogę, którą w przyszłości podążą modele z portfolio naszego koncernu. Premiera XC90 stanowi początek nowego rozdziału dla szwedzkiej marki pod względem designu, bezpieczeństwa i wykorzystania nowych technologii mechanicznych i elektroniki. Historia motoryzacji dzieje się teraz – powiedział Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars Group.
Nowa twarz Volvo
Już przy pierwszym spojrzeniu na przód samochodu widać jak bardzo różni się on od obecnych modeli Volvo. Zmodernizowany został logotyp Volvo, którego strzałka wpasowuje się w linię przecinającą z ukosa atrapę chłodnicy. Inną charakterystyczną cechą XC90 są przednie reflektory w kształcie ułożonej poziomo litery T. Tylne światła to kolejne elementy wyglądu, które będą charakterystyczne dla całej gamy nowych samochodów Volvo. Muskularną budowę SUV-a dopełnia szeroki wybór felg w rozmiarze do 22 cali.
Duża przestrzeń, mała waga
Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. 495 cm długości i rozstaw osi 298,4 cm przekłada się na dużą przestrzeń w kabinie. Samochód ma trzy rzędy pełnowymiarowych, oddzielnych siedzeń. Auto ma ponad dwa metry szerokości (201 cm – bez lusterek). Prześwit podwozia wynosi niemal 24 cm, a nawet 28 cm – podczas wolnej jazdy terenowej, jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny układ regulowania wysokości zawieszenia. Parametry nowego SUV-a Volvo godne są rasowego samochodu terenowego. Mimo sporych rozmiarów, auto waży od 2000 do 2030 kg – w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.
Silniki i osiągi
Pod maską XC90 znajdą się wyłącznie czterocylindrowe silniki o pojemności dwóch litrów. Przez pierwszych kilka miesięcy sprzedaży Volvo XC90 będzie dostępne wyłącznie w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM oraz T6 AWD 320 KM. Następnie do oferty dołączą pozostałe odmiany, w tym przednionapędowy Diesel D4 190 KM, benzynowy T5 254 KM oraz hybrydowy T8 o mocy niemal 400 KM.
XC90 z silnikiem D5 (470 Nm) będzie przyspieszał do 100 km/h w 7,8 sek. Prędkość maksymalna samochodu wyniesie 220 km/h, a deklarowane spalanie średnie ma wynieść 5,8 l ON na 100 km. Z silnikiem T6 (400 Nm) sprint do setki potrwa 6,9 sek., a w wersji hybrydowej jeszcze o sekundę mniej. W wersjach AWD znajdzie się układ Haldex piątej generacji.
Wszystkie auta XC90 będą dostępne wyłącznie z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. Wiele osób z pewnością zainteresuje emisja CO2 na 1 km. Będą to bardzo dobre wyniki jak na ten segment aut: T8 – 60 g CO2/km. D5 – 152 g CO2/km, T6 – 170 g CO2/km.
Wszechstronny pakiet bezpieczeństwa w standardzie
Volvo od początku swojej historii wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa. Cel szwedzkiej marki jest stanowczy: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób poruszających się samochodami Volvo ma zostać zredukowana do zera. XC90 to milowy krok w realizacji tego planu. Nowy model szwedzkiej marki oferuje niespotykanie wszechstronny i zaawansowany technologicznie standardowy pakiet bezpieczeństwa. Dodatkowo w XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi oraz system zapobiegający kolizjom czołowym. SUV Volvo projektowany był z myślą o tym, że bezpieczeństwo powinno być standardem.
Połączenie technologii i luksusu
XC90 to najbardziej luksusowy model w historii Volvo. Pierwszym elementem, który zwraca uwagę we wnętrzu samochodu jest dotykowa konsola centralna, przypominająca tablet. Posiada ona tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych, a większość funkcji obsługiwanych jest za pomocą ekranu dotykowego. XC90 to połączenie kilku typowo szwedzkich cech: elegancji, przejrzystości i funkcjonalności. Wnętrze nowego SUV-a Volvo zostało wykończone najlepszej jakości miękką skórą i drewnem. W kabinie XC90 znalazło się również miejsce na wysmakowane detale, do których z pewnością zalicza się gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors.
Dźwięk prosto z sali koncertowej
Na komfort jazdy samochodem składa się wiele elementów. Jednym z nich jest system audio. Volvo zaprosiło do współpracy brytyjską firmę Bowers & Wilkins, której doświadczenia w obszarze nagłośnienia i akustyki obejmują niemal 50 lat. Efektem wspólnych działań jest wyposażenie nowego XC90 w najwyższej jakości sprzęt grający. System audio składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych. Uwagę przykuwa również, niespotykany dotąd w kabinach aut, centralny głośnik wysokotonowy poprawiający przestrzenność dźwięku.
Dwa główne motywy wyposażenia
Nowe XC90 jest oferowane w szerokiej gamie wyposażenia, tak aby każdy kierowca mógł w pełni dostosować samochód do swoich upodobań. Volvo oferuje dwa główne motywy stylizacji karoserii. Zestaw Urban Luxury to spersonalizowana kolorystycznie według życzenia klienta karoseria oraz detale z polerowanej stali nierdzewnej, takie jak listwy ozdobne przedniego zderzaka, osłony podwozia czy boczne listwy progowe. Luksusowy wygląd tego zestawu podkreślają 21-calowe ekskluzywne felgi. Zestaw Rugged Luxury za sprawą czarnej matowej karoserii podkreśla surową elegancję XC90. Wersja ta wyposażona jest również w osłony podwozia wykonane ze stali nierdzewnej, podświetlane progi boczne, zintegrowane końcówki układu wydechowego oraz wyjątkowe 22-calowe felgi.
Ceny i wyposażenie
Nowe XC90 nie będzie występowało w podstawowej wersji wyposażenia Base. Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z ośmiostopniowym automatem wyceniony na 239 900 zł. Wersja D5 AWD będzie wymagała stosunkowo niewielkiej dopłaty i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce.
Najdroższe będą doskonale wyposażone samochody z limitowanej serii First Edition. Powstanie ich tylko 1927 sztuk. W Polsce XC90 D5 AWD First Edition będzie dostępny za 408 000 zł.