Film „Wyczyn chomika” przedstawia nowe Volvo FMX, wyposażone w Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo). To nowy system stworzony pozwalający na prowadzenie bez wysiłku w pełni załadowanego samochodu ciężarowego.
Film wielki sukces w serwisie Youtube i został wyświetlony 3,4 mln razy w ciągu zaledwie jednego tygodnia. Na wyboistej i pełnej zakrętów drodze w kamieniołomach kieruje chomik…
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo), stworzony przez Volvo Trucks, to system przyjazny kierowcy. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie prowadzącego.
Dynamic Steering bazuje na konwencjonalnym, mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. W operowaniu kierownicą pomaga kierowcy siła generowana przez hydrauliczny układ wspomagania. W układzie Volvo dodano elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest regulowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
Przy małych prędkościach silnik elektryczny dodaje siłę, a przy dużych automatycznie reguluje działanie układu kierowniczego i kompensuje szarpnięcia przekazywane na kierownicę, powodowane na przykład przez boczny wiatr lub nierówności powierzchni jezdni.
Elektroniczna jednostka sterująca jest mózgiem tego układu i bezustannie odbiera informacje od czujników w samochodzie ciężarowym.
– Czujniki znajdują się w różnych miejscach i wspólnie dają szczegółowy obraz tego, co dzieje się z samochodem ciężarowym. Na przykład czujniki na kołach i wale wyjściowym skrzyni biegów mierzą prędkość jazdy, a inne wskazują, który bieg jest aktualnie załączony – opowiada Sten Ragnhult, odpowiedzialny za osprzęt systemów w Volvo Trucks.
W filmie „Wyczyn chomika” technologia ta została poddana testowi polegającym na umożliwieniu kierowania samochodem ciężarowym chomikowi ważącemu 175 gramów. Test przeprowadzono w kamieniołomach w hiszpańskim mieście Ourense. Specjalnie zaprojektowany kołowrotek dla chomika dołączono do koła kierownicy. Doświadczony kierowca- kaskader obsługiwał pedał przyspieszenia i hamulce, a także pilnował, aby chomik jechał we właściwym kierunku, kusząc go marchewką.
Na filmie widać, jak wielki samochód ciężarowy delikatnie i bezpiecznie jedzie po pełnej zakrętów, wąskiej i nierównej drodze w kamieniołomie.
– Zapewniam, że tak jest naprawdę: chomik rzeczywiście może kierować samochodem – mówi Sten Ragnhult, który wraz z kolegą, Janem-Inge Svenssonem był na miejscu testu w Hiszpanii.