VOLVO: NOWY SILNIK Z NORMĄ SPALIN EURO 6

Volvo Trucks wprowadza na rynek jednostkę napędową spełniającą wymagania rygorystycznej normy emisji spalin Euro 6. W porównaniu z dotychczasową normą Euro 5, oznacza to ograniczenie emisji tlenków azotu o 77 procent, zaś cząstek stałych – o połowę.

Pierwszym modelem Euro 6 jest silnik Volvo D13 460 KM, który aktualnie napędza ponad jedną trzecią wszystkich samochodów ciężarowych Volvo.

– Typoszereg Volvo FH zyskuje nowy silnik 460 KM Euro 6, zoptymalizowany pod kątem szybkiego, efektywnego transportu po dobrej jakości drogach. Pierwsze samochody ciężarowe napędzane nowy silnikiem zostaną dostarczone wiosną 2013 roku – mówi Mats Franzén, dyrektor działu Engine Strategy and Planning w Volvo Trucks.

Popyt na samochody ciężarowe Euro 6 jest wciąż niewielki. Od lutego 2012 r. istnieje możliwość homologowania pojazdów wg nowej normy emisji spalin, która jednak wejdzie w życie, jako przepis obowiązujący w odniesieniu do wszystkich nowych samochodów ciężarowych, dopiero za dwa lata. Spełnienie rygorystycznych wymagań emisyjnych wymaga stosowania zaawansowanych rozwiązań w silnikach, w tym wielu nowych podzespołów, a to oznacza wyższy koszt zakupu dla klientów. Jednak ten dodatkowy koszt może zostać częściowo zrekompensowany poprzez różnego rodzaju dotacje i pakiety zachęt finansowych, dostępne zwłaszcza w transporcie regionalnym i długodystansowym w Europie.

– Trudno obecnie przewidzieć skalę popytu. Ale oferując nasz najpopularniejszy silnik w wersji Euro 6, wychodzimy naprzeciw potrzebom dużej części naszych klientów. Także wersje Euro 6 pozostałych naszych silników zostaną udostępnione na długo przed wejściem w życie nowej normy, co nastąpi 1 stycznia 2014 r. – wyjaśnia Mats Franzén.

Wypróbowana i niezawodna technika

Jednostka Volvo D13 Euro 6 bazuje na wypróbowanym i niezawodnym silniku Volvo klasy Euro 5. Podobnie jak on, posiada sześć cylindrów w układzie rzędowym, pompowtryskiwacze i układ oczyszczania spalin SCR. W celu spełnienia nowych wymagań emisyjnych, w nowym silniku zastosowano dodatkowo układ recyrkulacji spalin EGR, a także filtr cząstek stałych (DPF), które to rozwiązania Volvo Trucks stosuje już od kliku lat w USA i Japonii. W porównaniu z normą Euro 5, emisja tlenków azotu została zmniejszona o 77 procent, zaś cząstek stałych – o połowę.

Ekonomika paliwowa

Układ SCR, który rozkłada zawarte w spalinach tlenki azotu na nieszkodliwy azot i parę wodną, został zintegrowany z filtrem cząstek stałych w jednym kompaktowym podzespole, zajmującym niewiele miejsca w pojeździe. Filtr cząstek stałych, którego działanie polega na wychwytywaniu ze spalin i dopalaniu mikroskopijnych cząsteczek sadzy, regeneruje się automatycznie podczas normalnego użytkowania pojazdu. Głównym zadaniem układu EGR jest natomiast podnoszenie temperatury spalin w sytuacjach, gdy proces spalania nie jest w stanie wygenerować odpowiednio gorących gazów – o temperaturze co najmniej 250° C – niezbędnych dla prawidłowego działania układu SCR.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów EGR, schładzających – poprzez recyrkulację – spaliny w celu obniżenia temperatury silnika, a tym samym zredukowania emisji tlenków azotu, układ EGR w silniku Euro 6 praktycznie pozostaje nieczynny podczas jazdy z prędkością podróżną. Oznacza to, że w tych warunkach EGR nie oddziałuje na zużycie paliwa.

– Opracowaliśmy niezawodne rozwiązanie, które zapewnia nie tylko zgodność z normą emisji spalin, ale także dodatkowe korzyści klientom, w postaci niskiego zużycia paliwa i bezproblemowej eksploatacji – mówi Mats Franzén.

Obejrzyj film w originale: www.youtube.com

Fakty, Volvo D13 460 Euro 6
• 13-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy maksymalnej 460 KM;
• moc maksymalna przy 1400 do 1900 obr/min: 338 kW;
• maksymalny moment obrotowy przy 1000 do 1400 obr/min: 2300 Nm;
• zautomatyzowana skrzynia biegów Volvo I-Shift;
• moc hamulca silnikowego VEB+ przy 2300 obr/min: 375 kW;
• dostępny dla ciągników siodłowych i podwozi samochodu ciężarowego Volvo FH 4×2/6×2, w tym dla pojazdów do transportu materiałów niebezpiecznych (ADR);
• dostępny dla samochodów ciężarowych z kierownicą zarówno po lewej, jak i po prawej stronie.

Fakty, Euro 6
• limit emisji tlenków azotu: jedna piąta poziomu Euro 5;
• limit emisji cząstek stałych: połowa poziomu Euro 5;
• obowiązek zachowania zgodności z normą emisji aż do temperatury otoczenia nie wyższej niż –7° C;
• norma określa limity emisji dla tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (wagowo), cząstek stałych (ilościowo), amoniaku (NH3), tlenku węgla (CO) i węglowodorów (HC).