Nowe XC90 będzie pierwszym modelem Volvo zbudowanym na platformie podwoziowej SPA. Dzięki niej samochód jest lżejszy, bezpieczniejszy i ma więcej miejsca w środku.
Podwozie auta nie wymaga modyfikacji w przypadku wersji hybrydowej. SPA umożliwi również zastosowanie szeregu kamer i czujników systemów bezpieczeństwa. Na tym podwoziu będą tworzone także kolejne modele marki.
Zobacz także:
MERCEDES-AMG: NOWY SILNIK 4.0 V8 BITURBO AMG
Nowa architektura skalowanej platformy podwozia – SPA to efekt czteroletniej pracy specjalistów ds. rozwoju szwedzkiej marki. Jest ona częścią szerszego programu modernizacji technologii Volvo, wartego około 11 mld dolarów. Nowe XC90 to pierwszy samochód zbudowany na platformie, która będzie standardem w przyszłych modelach marki Volvo. SPA w dużej mierze uprości i skróci proces produkcji oraz obniży jej koszty. Wszystkie modele od serii 60 do 90 będą powstawały na jednej linii produkcyjnej.
Nowa płyta podłogowa dała wiele swobody inżynierom i projektantom. SPA wyeliminowała wcześniejsze ograniczenia w takich kwestiach jak: rozstaw osi, wysokość samochodu czy jego przodu. Architektura została zaprojektowana tak, aby ułatwić integrację nowej technologii w ramach szybko zmieniających się obszarów, takich jak mikroprocesory, czujniki czy kamery. Ułatwia to wprowadzanie nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa oraz umożliwia szybkie reagowanie na nieustannie pojawiające się nowe multimedia i ich implementację.
Więcej miejsca w środku
Projektanci wiele uwagi poświęcili temu, żeby auto było pojemne. Podobnie jak poprzednik, nowe XC90 będzie dostępne w wersji 7-osobowej. Drugi i trzeci rząd siedzeń będzie przesuwny, a fotele w ostatnim rzędzie zagwarantują pełen komfort pasażerom o wzroście do 170 cm.
Warto dodać, że SPA będzie w stanie zapewnić pełną integrację elektrycznych komponentów napędu hybrydowego, bez ingerencji w przestrzeń wewnętrzną samochodu. Inni producenci samochodów od dawna starają się połączyć duży rozmiar akumulatorów z luksusowym i przestronnym wnętrzem. Dzięki SPA Volvo uporało się z tym problemem.
– Platforma SPA umożliwiła nam stworzenia pierwszego na świecie bezkompromisowego SUV-a. Udało nam się uzyskać efekt łatwości prowadzenia, charakterystyczne dla znacznie mniejszych samochodów. Jednocześnie wnętrze XC90 jest bardzo przestronne. Nowa architektura podwozia pozwoliła nam również utrzymać pozycję lidera w kwestiach bezpieczeństwa, bez jakichkolwiek ustępstw na rzecz designu, rozmiaru czy masy – mówi Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Corporation.
Światła niczym młot Thora
Jeszcze przez dwa tygodnie nie będziemy wiedzieli jak nowe XC90 wygląda w całej swojej okazałości. Volvo uchyliło jednak rąbek tajemnicy i po raz pierwszy ujawniło zdjęcia fragmentu przodu SUV-a. Wyróżnia się on przede wszystkim przednimi światłami, które zostały zaprojektowane w kształcie ułożonej poziomo litery T. Zespół projektantów Volvo nadał im nazwę „młot Thora”, ponieważ przypominają swoim zarysem atrybut słynnego nordyckiego boga piorunów – Thora.
– Każdy, kto popatrzy w lusterko swojego samochodu, od razu rozpozna, że jedzie za nim nowe XC90. Jest to auto, którego obecność na drodze będzie od razu zauważalna – mówi Thomas Ingenlath, Starszy Wiceprezes ds. Design w Volvo Car Group.