Volvo i Polestar wprowadza na rynek najszybszy model w historii – 367 konne modele Polestar S60 i V60. Limitowana seria tych aut trafi do Polski w drugiej połowie roku.
W ubiegłym roku w naszym kraju dostępna była krótka seria modelu S60 Polestar o mocy 350 KM. Wszystkie auta sprzedały się “na pniu”. Teraz przyszedł czas na wersję modeli.
Zobacz także:
Zastosowano w nich dwulitrowy silnik z gamy Drive-E, który osiąga moc 367 KM i współpracuje z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Jednostka powstała na bazie nowego silnika T6, który można znaleźć choćby w nowym modelu XC90. Wyposażono ją w większą turbosprężarkę i wydajniejszy kompresor, mocniejsze korbowody, inne wałki rozrządu, większy dolot powietrza i wydajniejszą pompę paliwową.
Napęd na cztery koła realizowany jest przez układ dostarczony przez firmę Borg Warner. Polestar zredukował również masę samochodu. 24 kilogramy mniej na przedniej osi i 20 kilogramów mniej na tylnej w stosunku do poprzednika poprawiło zachowanie się auta w zakrętach. Po tych modyfikacjach model S60 Polestar rozpędza się od 0-100 km/h w 4,7 sek. (wcześniej było to 4,9 sek.). Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
– Te auta są dostatecznie szybkie. Są jednak czymś więcej. Łączą dwudziestoletnie doświadczenie Polestar w motorsporcie z wrodzonym pragmatyzmem i dziedzictwem inżynierii Volvo. Są to bardzo szybkie i sportowe modele, które doskonale nadają się do codziennego użytkowania – powiedział Niels Möller dyrektor ds. operacyjnych Polestar.
Polestar rozszerza swoją działalność
Oba modele, w prostej linii wywodzą się z wyścigowego Volvo S60 Polestar TC1, samochodu wyścigowego zespołu Polestar Cyan Racing. Nowe drogowe modele korzystają z tej samej płyty podłogowej, bloku silnika i wielu innych elementów wersji wyścigowej.
– Chociaż używane w zupełnie różnych warunkach, oba samochody łączy dużo więcej niż tylko technologia. Oba auta były tworzone z dokładnie tą samą filozofią, przez pasjonatów dla pasjonatów. Wszystko polega na tym, aby stworzyć auto o nieprzeciętnych osiągach ale też takie, które można użytkować na co dzień, niezależnie czy walczy się o cenne sekundy na torze, czy chce bezpiecznie czerpać radość z jazdy przez cały rok – powiedział Thed Björk, kierowca Polestar Cyan Racing.
Zarówno samochód wyścigowy jak i jego wersja drogowa wykorzystują czterocylindrowy silnik w technologii Drive-E o pojemności 2 litrów. Doładowana jednostka generuje 367 koni mechanicznych i 470 Nm momentu obrotowego.
Pomimo zwiększonych osiągów i wydajności, udało się zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Średnie zużycia paliwa na poziomie 7,8 l/100 km i 179 CO2 g/km – te parametry przy takich osiągach to inżynieryjny majstersztyk.
Auto otrzymało także nowe 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, poprawione elektryczne wspomaganie kierownicy, a także nowy układ hamulcowy z dwuczęściowymi tarczami o średnicy 371 mm.
Wybrane dane techniczne
Dane Techniczne
* Silnik
– 4-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany z kompresorem;
– pojemność: 1969 ccm;
– moc: 270 kW (367 KM) przy 6000 obr./min.;
– maksymalny moment: 470 Nm w zakresie 3100- 5100 obr./min.;
– układ wydechowy Polestar o średnicy 3.0 cali;
– nowa turbosprężarka;
– nowe korbowody i wałki rozrządu
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4.7 sek. (S60) i 4,8 sek. (V60);
– prędkość maks. 250 km/h (155 mph);
– zużycie paliwa (uśrednione): 7,8 l/100 km (S60) – 8,1 l/100 km (V60).
* Zawieszenie
– regulowana siła tłumienia amortyzatorów Polestar;
– sztywniejsze górne mocowania amortyzatorów: przód i tył;
– zoptymalizowane wspomaganie kierownicy;
– o 80 proc. sztywniejsze sprężyny.
* Opony
– Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL
* Przeniesienie napędu
– na cztery koła BorgWarner;
– 8-stopniowa skrzynia biegów Geartronic z łopatkami przy kierownicy;
– funkcja Off-throttle.
* Układ hamulcowy:
– przód: Polestar/ Brembo 6 tłoczkowe zaciski, tarcze 371×32 mm wentylowane;
– tył: 302×22 mm wentylowane.
* Masa
– 1751 kg (S60) – 1796 kg (V60).
* Pojemność zbiornika paliwa
– 67,5 litra.