Kabina nowego Volvo FM została zaprojektowana z myślą o kierowcy. Rezultatem jest efektywne, ergonomiczne i bezpieczne miejsce pracy, o nowoczesnym stylu, w którym wszystkie niezbędne funkcje są łatwo dostępne.
Kabina jest umieszczona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy – tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby.
Zobacz także:
UŻYTKOWE
Tak samo jak w Volvo FH, klasyczny znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.
– Kabina otrzymała nowy wygląd zewnętrzny, silnie akcentujący przynależność do rodziny Volvo. Wygląda na niższą, a przez to bardziej praktyczną – mówi dyrektor ds. wzornictwa Rikard Orell.
Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby. Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, dzięki czemu charakteryzuje się najwyższym poziomem jakości i zapewnia najbezpieczniejsze możliwe środowisko pracy, co zostało potwierdzone w testach przeprowadzonych zgodnie z najbardziej rygorystycznymi na świecie normami bezpieczeństwa.
Wygodne i funkcjonalne miejsce pracy
Dzięki opracowaniu całkowicie nowej deski rozdzielczej i szeregu innych, nowych elementów wyposażenia wnętrza kabiny, kierowca ma do swojej dyspozycji wygodniejsze i bardziej ergonomiczne miejsce pracy.
– Celem było stworzenie środowiska pracy, które pomoże klientom przyciągać najlepszych kierowców. Udostępniamy im dobrze rozplanowane, logiczne otoczenie, ze wszystkimi elementami sterującymi znajdującymi się w zasięgu ręki – mówi Ulf Andreasson, menedżer ds. rozwoju kabin w Volvo Trucks.
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców. Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.
Deska rozdzielcza
Nowa deska rozdzielcza otacza kierowcę, dzięki czemu wszystkie elementy sterujące są dobrze widoczne i łatwo dostępne. W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny.
Na panelu tzw. przełączników przenośnych można umieszczać elementy sterujące różnego rodzaju funkcjami. Jednym z przykładów jest, dostępny jako wyposażenie dodatkowe, czteroprzyciskowy panel sterujący skrzyni biegów I-Shift, zastępujący konwencjonalną dźwignię wybieraka zakresów, montowaną obok fotela.
Deska rozdzielcza zawiera także wiele praktycznych schowków.
– Żeby ułatwiać kierowcy pracę, kabina powinna obfitować w schowki. Dokumentacja, listy przewozowe, magnetyczne karty dostępu i przedmioty osobiste – na wszystko przewidziano odpowiednie miejsce – wyjaśnia Ulf Andreasson.
Nowe reflektory główne
Także nowe reflektory główne, o charakterystycznym kształcie, podkreślają bliskie pokrewieństwo z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery „V”, znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów. Można też wybrać reflektory bi-ksenonowe lub aktywne reflektory bi-ksenonowe, kierujące wiązkę światła w stronę, w którą pojazd skręca.
Nowe Volvo FM może być wyposażone w Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wykorzystujący czujnik radarowy i kamerę.
Przednia belka przeciwnajazdowa ma lekką konstrukcję, ukształtowaną tak, by pochłaniała znaczną część energii wyzwalanej podczas zderzenia z lżejszym pojazdem.
Łatwiejszy załadunek i przyjemniejsza jazda
Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu.
– Z pomocą bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny – mówi Samuel Nerdal, menedżer produktu ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Volvo Trucks.
Kolejnym przydatnym dla kierowców, nowym rozwiązaniem jest aplikacja „MyTruck” na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca.
Funkcjonalność aplikacji obejmuje:
• Zdalne włączanie ogrzewania parkingowego. Jeżeli samochód ciężarowy jest wyposażony w ogrzewanie parkingowe, wówczas aplikacja umożliwia włączanie tego urządzenia: bezpośrednio lub za pośrednictwem regulatora czasowego.
• „Zestaw wskaźników” – opcję udostępniającą kierowcy szeroki zestaw informacji: aktualne poziomy paliwa, AdBlue, oleju silnikowego, cieczy chłodzącej i płynu do spryskiwania, a także stan akumulatora i poszczególnych świateł.
• Informacje o stanie zamków w drzwiach: zablokowane / odblokowane.
• Informacje o stanie alarmu. W razie włączenia się alarmu, kierowca otrzymuje wiadomość na swój telefon komórkowy.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.