Volvo Trucks opracowało nowy system, którego głównym zastosowaniem ma być ochrona pieszych i rowerzystów. Ta unikatowa technologia wzbogaca pojazd o funkcję skanowania otoczenia w promieniu 360 stopni.
Działając w sposób podobny do ludzkiego mózgu, interpretuje wszystko co dzieje się wokół pojazdu i podpowiada manewry pozwalające unikać wypadków. System znajduje się już w fazie testów i może stać się rzeczywistością za pięć do dziesięciu lat.
Zobacz także:
Z badań Volvo Trucks wynika, że ograniczona widoczność jest jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i niechronionych użytkowników dróg w Europie. Dzięki najnowszej technologii, opracowanej przez Volvo Trucks w ramach wyjątkowego projektu badawczego o nazwie Non-Hit Car and Truck, realizowanego wspólnie z Volvo Cars, pojawiła się szansa radykalnego zmniejszenia liczby tego typu zdarzeń drogowych.
Niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi czy rowerzyści, są szczególnie zagrożeni na obszarach miejskich o dużym natężeniu ruchu ciężkich pojazdów. Po raz pierwszy w historii pojawiła się możliwość obserwacji całego otoczenia pojazdu i przekazywania kierowcy wskazówek pozwalających uniknąć wypadku m.in. w takich właśnie okolicznościach. W tym celu specjalny system gromadzi potrzebne dane, korzystając czujników, radarów i kamer rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu. Jeżeli kierowca nie podejmie proponowanych manewrów, układ kierowniczy i hamulcowy mogą zostać aktywowane autonomicznie.
– Współczesne samochody ciężarowe Volvo są zaprojektowane tak, by eliminowały wszelkie martwe pola. Ale w intensywnym ruchu drogowym kierowca może po prostu przeoczyć ważny obiekt, np. rowerzystę zbliżającego do pojazdu od strony pasażera. Obecnie jesteśmy w stanie temu zapobiec, ułatwiając kierowcy obserwację i interpretację tego, co dzieje się wokół pojazdu – mówi Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Zdaniem Carla Johana Almqvista, system może trafić na rynek w ciągu pięciu do dziesięciu lat.
– Zasadnicze podzespoły są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu. Jeżeli się nam to uda, przyszłość bez wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znajdzie się na wyciągniecie ręki – podkreśla dyrektor.
Fakty: projekt Non-Hit Car and Truck:
• został zapoczątkowany we wrześniu 2010 r., we współpracy z Volvo Car Corporation, ÅF Group, HiQ, Mecel i Uniwersytetem Technologicznym Chalmers;
• jego głównym celem jest opracowanie technologii pozwalających zmniejszyć ryzyko wypadków z udziałem zarówno samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, w szczególności koncentrujących się na tych sytuacjach, w których współczesne aktywne systemy bezpieczeństwa nie są wystarczająco skuteczne;
• projekt zakończy się w grudniu 2014 r., zaś rezultaty przeprowadzonych badań pozwolą na opracowanie nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, które mają być gotowe do wprowadzenia na wyposażenie samochodów ciężarowych w ciągu następnych 5 do 10 lat.
Fakty: obecne systemy aktywnego bezpieczeństwa, opracowane przez Volvo Trucks:
• układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne – zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego z funkcją wczesnego ostrzegania o ryzyku zderzenia, którzy przyczynia się do zapobiegania poważnym wypadkom powodowanym nieuwagą kierowcy;
• układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu – wykrywa pojazdy znajdujące się w martwym polu po stronie pasażera;
• układ Monitorowania Pasa Ruchu – monitoruje pozycję samochodu ciężarowego na drodze. Gdy wykryje, że pojazd wyjeżdża poza swój pas ruchu, aktywuje sygnał ostrzegawczy nakazujący kierowcy odzyskanie kontroli nad pojazdem, by nie doszło do poważnego wypadku;
• układ Monitorowania Reakcji Kierowcy – ostrzega zmęczonego kierowcę, zalecając mu zrobienie sobie przerwy.