VOLVO: NAGRODA DLA AKTYWNEGO UKŁADU KIEROWNICZEGO

Vo_0312

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo jest ważnym osiągnięciem w dążeniu Volvo Trucks do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków pracy kierowcy, ponieważ ogranicza drgania wyczuwalne na kole kierownicy.

Nowa technologia została wyróżniona prestiżową nagrodą roku 2013 za innowacyjność w jakości. Jest ona przyznawana corocznie przez Szwedzki Instytut Jakości (SIQ) w celu stymulowania prac nad wysokiej jakości innowacyjnymi rozwiązaniami.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


– Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia większą zwrotność i lepszy komfort pracy – mówi profesor Matti Kaulio z Wydziału Ekonomiki Przemysłowej Królewskiego Instytutu Technicznego (KTH), który sformułował decyzję jury.

– Cieszymy się niezmiernie z tego wyróżnienia. Jest ono dowodem, że koncentrujemy się na właściwych sprawach i stanowi dla nas dodatkowa zachętę do dalszego doskonalenia jakości i bezpieczeństwa otoczenia kierowcy w naszych samochodach ciężarowych. Na wszystkich etapach procesu projektowego zasięgamy opinii klientów. Tym samym, nasze produkty powstają przy ich udziale– powiedział Hayder Wokil, dyrektor ds. jakości w Volvo Trucks.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo niemal całkowicie eliminuje drgania odczuwalne na kole kierowcy. W rezultacie, kierowca nie musi bezustannie korygować toru jazdy, dzięki czemu jest w mniejszym stopniu narażony na bóle i urazy pleców, szyi i barków. Ponieważ kierowanie pojazdem nie wymaga żadnego wysiłku, kierowca może się odprężyć. A dzięki temu, że odczuwa mniejsze zmęczenie, maleje ryzyko wypadku.

Nowy system pozwala na wyjątkowo precyzyjne cofanie samochodem ciężarowym – właściwość, która umożliwiła Jean-Claude’owi Van Damme’owi wykonanie słynnego popisu: „The Epic Split”.
Ceremonia wręczenia nagrody odbyła się w Sztokholmie. Nagroda ta jest przyznawana raz do roku firmie, organizacji lub osobie, której innowacje są rezultatem planowego działania i spełniają określoną potrzebę klienta.

Jak działa Aktywny Układ Kierowniczy Volvo

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączoną wałem z kołem kierownicy, w którym siłę niezbędną do skrętu kół zapewnia hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi.