Model XC90 rozpoczyna nowy rozdział w historii Volvo – zarówno w obszarze technologii, jak i designu. Nadszedł czas, by otworzyć drzwi samochodu i zajrzeć do środka.
Odważny, skandynawski, luksusowy. Te słowa oddają charakter kabiny flagowego SUV-a marki, którego premiera prasowa nastąpi już za kilka miesięcy. Poprzedni model był pierwszym autem w tym segmencie szwedzkiego producenta.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Pierwszą generację XC90 produkowano od 2002 roku. W Polsce około 150 klientów nabyło przynajmniej dwa takie auta, choć są i tacy, którzy kupili trzy i cztery. Już wiele osób na świecie zamówiło nowe XC90, zanim jeszcze zostały opublikowane jego zdjęcia. Odbiorą je w przyszłym roku.
Stylista ważniejszy od księgowego
Przed zaprezentowaniem nowego XC90, firma Volvo pokazała trzy samochody koncepcyjne, które pokazywały, w którym kierunku zmierza design marki. Patrząc na najświeższe zdjęcia modelu produkcyjnego widać, że pozostawiono wiele odważnych rozwiązań. W kabinie nowego XC90 znajdziemy takie detale jak gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors oraz szlifowane przyciski zapłonu czy regulacji głośności. Do wykończenia auta szczodrze użyto najlepszych gatunków drewna i skóry.
– Te detale to skarby zdobiące wnętrze. Nie chodzi o stronę praktyczną; one nadają kabinie luksusowego charakteru – powiedział Robin Page, Interior Design Director w Volvo Cars.
– Największe wrażenie robi dotykowa konsola centralna, przypominająca tablet. To serce zupełnie nowego układu sterowania auta – dodaje Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design w Volvo Cars.
Wspomniana konsola ma tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych. Cała reszta funkcji dostępna jest za pośrednictwem ekranu dotykowego.
Nowe fotele
Volvo Cars od dawna przykłada szczególną wagę do komfortowych foteli. Wzorem poprzednika, nowe XC90 jest 7-osobowe i ma trzy rzędy siedzeń. Podobnie jak klasyczne skandynawskie krzesła, fotele udowadniają, że do zapewnienia komfortu nie potrzeba kilogramów gąbki. Ergonomiczne oparcie jest odbiciem ludzkiego kręgosłupa. Mnóstwo możliwych regulacji pozwala zająć optymalną pozycję siedzącą.
Standardowe fotele Comfort można wyposażyć w sterowanie elektryczne działające niemal we wszystkich możliwych płaszczyznach. W opcji dostępne są funkcje wentylacji i masażu. Opcjonalne fotele Contour są jeszcze bardziej komfortowe. Drugi rząd siedzeń składa się z trzech indywidualnych foteli z regulacją pochylenia oparcia. Można je przesuwać wzdłuż. Tym samym, gdy trzeci rząd siedzeń jest złożony, możliwe jest zwiększenie objętości bagażnika. Środkowy fotel można wyposażyć w zintegrowane siedzenie dla dziecka. Siedzenia w trzecim rzędzie, przewidziane dla pasażerów o wzroście do 170 cm, są skierowane lekko do środka auta. To najlepszy “ostatni rząd” w tej klasie aut.
A pod maską…
W Volvo XC90 znajdą się mocne, dwulitrowe, czterocylindrowe jednostki z nowej gamy Drive-E. Samochód będzie początkowo dostępny z silnikami Diesla o mocy 190 i 225 KM. Wersje benzynowe będą dysponowały mocą ok. 250 KM i ponad 300 KM. W późniejszym okresie będzie dostępna także wersja hybrydowa, w której silnik elektryczny będzie współpracował z najmocniejszą jednostką benzynową. XC90 będzie dostępny zarówno w wersji AWD, jak i FWD. Topowa odmiana XC90 będzie osiągać „setkę” w 6 sekund. Najmocniejsza odmiana XC90 poprzedniej generacji przyspieszała do 100 km/h w 7,2 sek.
Detale
W XC90 zastosowano system CleanZone zapewniający czyste powietrze w kabinie. To jeden z najbardziej wydajnych systemów na rynku, wyposażony w filtry lepiej wychwytujące drobiny zanieczyszczeń w atmosferze. Na zdjęciach widać też logo nowego dostawcę audio: Bowers&Wilkins. W samochodzie pojawi się też całkowicie nowe zawieszenie, szereg innowacyjnych systemów bezpieczeństwa aktywnego i zapewne jeszcze wiele innych zmian. Ale o nich poinformujemy wkrótce.