Autobusy hybrydowe Volvo 7900 Hybrid są częścią projektu związanego z zakupem nowoczesnych i ekologicznych autobusów dla MZK w Jeleniej Górze.
Obejmuje on ponadto stacjonarne automaty do sprzedaży biletów, tablice do systemu informacji pasażerskiej oraz doposażenie autobusów w system monitoringu łącznie z instalacją monitoringu miejsc postojowych na terenie zajezdni w mieście.
Zobacz także:
W ramach projektu Volvo Polska dostarczyło do Jeleniej Góry trzy autobusy hybrydowe 7900 Hybrid. Pojazdy te kursują regularnie na liniach MZK od sierpnia ubiegłego roku.
– Inwestycja ma duży wymiar społeczny i w sposób fundamentalny kontynuuje rozpoczętą w latach ubiegłych zmianę jakości komunikacji publicznej. Poprawia jakość i wydajność infrastruktury transportowej i zapewnia mieszkańcom Aglomeracji Jeleniogórskiej dostępność alternatywnych rozwiązań dla transportu samochodowego, a także pozwala na obniżenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne, niższą emisję zanieczyszczeń powietrza, zmniejszenie hałasu i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Zakupione autobusy są nowoczesne i spełniają najwyższą europejską normę określającą emisję spalin – Euro 6. Wszystkie autobusy zostały wyposażone w całopojazdową klimatyzację. Nowoczesne dodatki, które ucieszyły młodsze pokolenie pasażerów to stanowiska USB do ładowania telefonów. Starsi pasażerowie docenili wygodę wsiadania do pojazdu, gdyż autobusy wyposażone są w system obniżania osi pojazdu, niwelujący różnicę poziomów pomiędzy krawężnikiem, a podłogą. Jest także specjalna platforma, ułatwiająca wprowadzanie wózka inwalidzkiego lub wózka z dzieckiem – powiedziała Agata Buśko, Prezes MZK Jelenia Góra.
Volvo 7900 Hybrid, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane we wrocławskiej fabryce marki, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł.
Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
Autobusy dla Jeleniej Góry mogą pomieścić co najmniej 85 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Zgodnie z wymogami miasta są wyposażone w monitoring, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
– Od blisko 10 lat wspieramy rozwój elektro- mobilności. Volvo, jako jedyny producent autobusów miejskich, zrezygnowało z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym, stawiając na autobusy zelektryfikowane: hybrydowe, elektryczno- hybrydowe – plug-in – oraz całkowicie elektryczne. Jelenia Góra to jedno z tych polskich miast, które już postawiły na elektro- mobilność, a dzięki temu nasze nowoczesne i ekologiczne autobusy od pięciu miesięcy służą mieszkańcom miasta i bardzo dobrze sprawdzają się w ruchu miejskim. Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas postoju i przy niedużych prędkościach zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Coraz więcej zelektryfikowanych pojazdów trafia z Wrocławia do polskich miast – w 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło już autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno- hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno- hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych), Kędzierzyna- Koźla (1 hybrydowy) i Leszna (8 hybryd).
Ponadto, w 2018 roku zostały zrealizowane dostawy lub wygrane przetargi na autobusy elektryczne Volvo na przykład dla Szwecji, Holandii, Norwegii, Danii, Belgii, Luksemburga, Niemiec. Do tej pory Volvo sprzedało ponad 4 000 zelektryfikowanych autobusów na całym świecie.