Volvo Polska dostarczyło dwanaście miejskich autobusów hybrydowych do Krakowa. To pierwsze przegubowe hybrydy i pierwsze pojazdy marki w tym mieście.
Te nowoczesne i ekologiczne pojazdy kursują na liniach regularnych. To drugie miasto w kraju, które eksploatować będzie model 7900 Hybrid.
Zobacz także:
Przyjechały one do Krakowa bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 roku.
Pasażerowie będą mogli korzystać z szeregu udogodnień zamontowanych na pokładzie nowych autobusów, m.in. portów USB do ładowania smartfonów czy nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Pojazdy są ponadto wyposażone w monitoring, automaty biletowe i klimatyzację – sterowaną oddzielnie dla przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy.
Autobusy Volvo 7900 Hybrid mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się automatycznie na zasilanie niewielkim silnikiem diesla.
Baterie ładują się podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.
– Zakup autobusów hybrydowych jest elementem wielkich zakupów nowego taboru dla mieszkańców Krakowa. Tylko w przeciągu trzech ostatnich lat – od 2016 do 2018 roku – do Krakowa zostało dostarczonych prawie 350 autobusów o wartości niemal pół miliarda zł – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.
– Kraków to kolejne polskie miasto, które stawia na elektro- mobilność, dzięki czemu mieszkańcy mogą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Dostarczone przez Volvo Polska autobusy hybrydowe bardzo dobrze sprawdzą się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas postoju i przy niedużych prędkościach zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla. Od początku roku obserwujemy bardzo duże zainteresowanie polskich miast zelektryfikowanymi autobusami. Bardzo nas to cieszy, gdyż Volvo już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym – jako jedyny producent autobusów miejskich, stawiając na autobusy hybrydowe, elektryczno- hybrydowe: plug-in oraz całkowicie elektryczne. Z dzisiejszej perspektywy widać, że w podobnym kierunku zmierzają operatorzy komunikacji miejskiej w polskich miastach – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Oprócz Krakowa, miejskie autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą już w Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku i Warszawie. Jesienią tego roku planowane są dostawy do Krosna i Inowrocławia. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.