VOLVO: BEZPRZEWODOWE ŁADOWANIE AKUMULATORÓW

V 1_34995

Volvo Car Group to jeden z uczestników programu badawczego dotyczącego możliwości bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem zjawiska indukcji elektrycznej.

Rezultaty eksperymentów z przesyłaniem energii przez pole elektromagnetyczne są bardzo obiecujące. Technologia bezprzewodowa jest wydajna i bardzo wygodna.


Zobacz także:
TECHNIKA


– Jak pokazały badania – także bezpieczna. Nie ma jeszcze jednolitego standardu takiego ładowania. Będziemy kontynuować własne badania w tym zakresie, w ramach prac nad samochodami hybrydowymi i elektrycznymi- powiedział Lennart Stegland, wiceprezes Electric Propulsion System w Volvo Car Group.

Ładowanie bezprzewodowe

V 2_134699

Indukcja elektryczna zamiast klasycznego przewodu wykorzystuje do przesyłu energii pole elektromagnetyczne. Cewka indukcyjna w stacji ładowania wytwarza zmienne pole elektromagnetyczne. Podobna cewka w urządzeniu mobilnym pobiera energię z tego pola i zamienia z powrotem w prąd elektryczny gromadzony w akumulatorze. Technologia od dawna jest z powodzeniem stosowana w drobnym sprzęcie AGD, jak np. elektryczne szczoteczki do zębów, ale nie jest jeszcze wykorzystywana do „tankowania” samochodów elektrycznych.

– Podczas ładowania indukcyjnego wystarczy po prostu zatrzymać auto w wyznaczonym miejscu, a napełnianie baterii rozpocznie się automatycznie. Wierzymy, że prostota tej czynności będzie jednym z czynników, który przekona klientów do aut elektrycznych – dodał Lennart Stegland.

Badania we Flandrii

Doświadczenia przeprowadzono w ośrodku badawczym Flander’s Drive w Belgii, z wykorzystaniem samochodów osobowych i autobusów. W skład konsorcjum badawczego, oprócz Volvo, weszła firma Bombardier Transportation oraz producent naczep i autobusów Van Hool. Projekt częściowo sfinansował rząd flamandzki. Do Volvo należało dostarczenie samochodu – modelu C30 Electric, o mocy 89 kW (120 KM).

V 334996

– Testy wykazały, że baterie Volvo C30 Electric można naładować do pełna w 2,5 godziny – bez użycia kabla zasilającego. Jednocześnie prowadziliśmy testy tradycyjnego procesu ładowania wraz z firmą Inverto, która także była partnerem projektu – powiedział Lennart Stegland.

Częścią “elektrycznej” strategii Volvo jest udane wprowadzenie na rynek hybrydowego modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid, który w 2012 roku wszedł do produkcji seryjnej. Sprzedaż auta szybko rośnie.

Firma rozpoczęła także strategiczną współpracę z koncernem Siemens. Dotyczy ona technologii napędu elektrycznego, oprzyrządowania i technologii ładowania baterii oraz zastosowania tych instalacji w samochodach elektrycznych.