Volvo dostarczy dziesięć w pełni elektrycznych autobusów miejskich oraz pełną infrastrukturę do ich ładowania do Gliwic.
To kolejne miasto w Polsce, w którym pojawią się tego typu pojazdy – w całości wyprodukowane we wrocławskiej fabryce marki.
Zobacz także:
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach otrzyma siedem autobusów Volvo 7900 Electric o długości 12 metrów, mogących pomieścić ponad 75 pasażerów oraz trzy przegubowe 7900 Electric Articulated o długości 18 metrów, mogące przewieźć ponad 130 pasażerów. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością.
Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB dla pasażerów i system Wi-Fi, zapewniający pasażerom bezprzewodowy dostęp do internetu.
Zakup autobusów jest realizowany dzięki unijnemu wsparciu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014- 20, priorytet 6 Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
– Gliwice dołączają do grona polskich miast, które zdecydowały się na wprowadzenie do swoich flot komunikacji miejskiej autobusów o napędzie elektrycznym. Mieszkańcy już niedługo będą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Warto podkreślić, że pojazdy tego typu to nie tylko cichy i bezemisyjny transport publiczny, to także znacząco niższe zużycie energii – o około 80 proc. w porównaniu z analogicznymi autobusami napędzanymi silnikiem diesla – powiedział Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.
– Cieszymy się, że już wkrótce na ulice Gliwic wyjadą nowe, zeroemisyjne, ciche autobusy. Stale podejmujemy kroki, aby transport publiczny w mieście był jak najbardziej przyjazny środowisku, co przekłada się na zdrowie i komfort mieszkańców – podkreśla Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.
Elektryczne autobusy Volvo trafią do Gliwic do końca 2021 roku, bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i w całości produkowane. Będą zasilane bateriami o pojemności 264 kWh (pojazdy krótkie) oraz 330 kWh (przegubowe), które umożliwią przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km.
Ładowanie odbywać się będzie w zajezdni – poprzez gniazdo plug-in oraz przez szybką ładowarkę – pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut i pojazd może ruszać w dalszą trasę.
Nowe autobusy Volvo będą służyć mieszkańcom Gliwic przez długie lata – producent zapewnia 5-letnią gwarancję ogólnopojazdową, 15 lat gwarancji na nadwozie i szkielet kratownicy, 12 lat na system detekcji i gaszenia pożaru, 10 lat na system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz aż 15-letnią gwarancję na baterie.
Oprócz autobusów oferta Volvo obejmuje także infrastrukturę ładowania, która powstanie we współpracy z firmą Medcom.
Gliwice są kolejnym polskim miastem, do którego trafią zelektryfikowane, miejskie autobusy Volvo. Wcześniej firma dostarczyła takie pojazdy (hybrydy, elektryczne hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne) do Inowrocławia, Sosnowca, Krakowa, Tarnowskich Gór, Jeleniej Góry, Koszalina, Białegostoku, Krosna, Leszna, Grudziądza, Ełku, Kędzierzyna Koźla i Świerklańca. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.