VOLVO: AKTYWNY UKŁAD KIEROWNICZY W ROLI GŁÓWNEJ

Volvo-van damme

W najnowszym filmie Volvo Trucks pt. „The Epic Split” hollywoodzka gwiazda kina akcji Jean-Claude Van Damme wykonuje jeden ze swoich słynnych szpagatów, stojąc w rozkroku na lusterkach wstecznych dwóch samochodów ciężarowych Volvo FM, które poruszają się do tyłu.

Tego niesamowitego wyczynu – pierwszego takiego na świecie – udało się dokonać tylko dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo. Nowatorski układ kierowniczy opracowany przez Volvo Trucks – znacząco zwiększa precyzję kierowania i stabilność pojazdu w każdych warunkach jazdy.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Zasadniczym elementem układu jest silnik elektryczny sterowany sygnałami elektronicznymi z częstotliwością aż 2000 razy na sekundę. Pozwala to wyjątkowo precyzyjnie i łatwo kontrolować tor jazdy podczas cofania.

– Film doskonale ilustruje stateczność kierunkową, jaką zapewnia Aktywny Układ Kierowniczy Volvo. Precyzja utrzymywania toru jazdy jest tak dokonała, że możesz cofać idealnie po linii prostej na długim dystansie i to właśnie było nam potrzebne w tym filmie. Tor jazdy musiał być idealny – aż do ostatniego centymetra – wyjaśnia Jan-Inge Svensson, inżynier odpowiedzialny za rozwój oprogramowania w Volvo Trucks.

Przy małej prędkości Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zmniejsza siłę wymaganą na kole kierownicy niemal do zera i ułatwia manewrowanie pojazdem. Ponadto, silnik elektryczny automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi. W rezultacie, kierowca nie musi dokonywać ciągłych korekt toru jazdy. Co więcej, jeżeli kierowca zwolni koło kierownicy, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia je w pozycji wyjściowej, co jeszcze bardziej zmniejsza wysiłek kierowcy.

W filmie „The Epic Split” Aktywny Układ Kierowniczy Volvo umożliwia kierowcom obydwu samochodów ciężarowych utrzymywanie stałej odległości i prędkości podczas cofania. Sprawność fizyczna Jean-Claude’a Van Damme’a i umiejętności kierowców miały kluczowe znaczenie dla powodzenia tego numeru kaskaderskiego, układu byłby on po prostu niemożliwy do wykonania.

– Możliwości układu kierowniczego nie tylko pozwoliły nakręcić wspaniały film – są także niezwykle użyteczne dla kierowców samochodów ciężarowych, zwłaszcza w sytuacjach wymagających intensywnego operowania kołem kierownicy. Na przykład, cofanie na ograniczonej przestrzeni lub na nierównym podłożu. Podczas cofania konwencjonalnym samochodem ciężarowym z przyczepą mały ruch kołem kierownicy może spowodować znaczną zmianę toru jazdy, a kierowca musi wkładać w manewrowanie sporo wysiłku – dodaje Jan-Inge Svensson.