Koncern Volkswagen wdraża zmiany związane z elektro- mobilnością: do końca 2022 roku w 16 fabrykach na świecie mają być produkowane samochody elektryczne wyposażone w akumulatory.
Zapowiedział to Prezes Zarządu Volkswagen AG – Matthias Müller. W tej chwili w koncernie auta elektryczne produkuje się w trzech fabrykach, w ciągu dwóch lat do ich wytwarzania zostanie przygotowanych dziewięć kolejnych zakładów.
Zobacz także:
Aby aktywnie rozwijać przyjazną środowisku mobilność elektryczną zawarto liczne umowy partnerskie z producentami akumulatorów w Europie i w Chinach. Wartość tych umów wynosi dzisiaj około 20 miliardów euro. Wkrótce zostaną podjęte decyzje na temat tego, kto będzie dostawcą akumulatorów w Ameryce Północnej.
– W ostatnich miesiącach zdecydowanie i z rozmachem rozpoczęliśmy realizację naszej strategii „Roadmap E” – oświadczył w Berlinie szef koncernu Matthias Müller.
Jesienią zeszłego roku prezentując „Roadmap E” koncern Volkswagen zapowiedział, że do 2025 roku zamierza produkować do trzech milionów samochodów elektrycznych rocznie i wprowadzić na rynek 80 nowych modeli z napędem elektrycznym. Do ośmiu modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in, które w tej chwili koncern ma w swojej ofercie, w bieżącym roku dołączy dziewięć kolejnych pojazdów, trzy z nich z napędem wyłącznie elektrycznym.
Niektóre z nowych aut zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie, były wśród nich np. Audi e-tron, Porsche Mission E oraz I.D. Vizzion, kolejny członek rodziny I.D. Volkswagena. Od 2019 roku w ramach ofensywy elektrycznych aut „niemal miesiąc w miesiąc” – powiedział Müller – będą pojawiać się kolejne modele.
Matthias Müller podkreślił jednak, że nie oznacza to odwrotu od konwencjonalnych rodzajów napędu. Nowoczesne diesle – także mając na uwadze ochronę środowiska – staną się częścią rozwiązania, a nie problemem.
– Mocno inwestujemy w pojazdy przyszłości, ale nie zaniedbujemy stosowanych teraz technologii i modeli, które jeszcze przez dziesięciolecia będą odgrywały ważną rolę. Tylko w 2018 roku na rozwój tradycyjnych pojazdów i rodzajów napędu przeznaczyliśmy niemal 20 miliardów euro; w ciągu kolejnych pięciu lat będzie to łącznie 90 miliardów – stwierdził Prezes.
Nad bardzo ważną dla przyszłości dziedziną jaką jest cyfryzacja, w koncernie w ramach Zarządu pracuje osobny zespół pod kierownictwem szefa koncernu Müllera.
– Przyszłość motoryzacji powoli nabiera kształtów, podobnie jak przyszłość samego koncernu – stwierdził Prezes.
Najlepszym przykładem jest SEDRIC, za pomocą którego koncern Volkswagen po raz pierwszy zaprezentował swoje możliwości w dziedzinie w pełni autonomicznej jazdy. Nowy model zaprojektowany w ramach koncernu, będzie w przyszłości „w obrębie jednej z naszych marek rozwijany dalej do postaci auta seryjnego” – zapowiedział Matthias Müller.
– Zapoczątkowane w 2016 roku przemiany całego koncernu stają się każdego dnia coraz bardziej konkretne, coraz bardziej je widać i coraz bardziej można ich doświadczy. “Together – strategy 2025” spowodowała zmiany w całym koncernie, który tego właśnie potrzebował.
– Rok 2017 okazał się pełen sukcesów dla koncernu Volkswagen i należących do niego marek. Znowu jesteśmy w natarciu – i tak pozostanie. Dotyczy to zwłaszcza elektromobilności. Przygotowując Roadmap E pokazaliśmy, jak bardzo poważnie traktujemy tę sprawę – dodał Müller.
Koncern Volkswagen jest dobrze przygotowany finansowo do zmian. Mimo miliardowych kosztów spowodowanych przez kryzys związany z silnikami Diesla płynność finansowa netto na koniec 2017 roku pozostała na wysokim poziomie i wyniosła 22,4 miliarda euro.
Dane za 2017 rok
W wypadku niemal wszystkich ważnych parametrów uzyskano w 2017 roku rekordowe wyniki, zwłaszcza pod względem liczby aut dostarczonych do klientów (10,7 miliona – najwięcej w historii). Obroty koncernu wzrosły do najwyższego poziomu – przychody ze sprzedaży wyniosły 230,7 miliarda euro i były o 6,2 procent wyższe niż rok wcześniej. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniósł 17,0 miliardów euro, a po zdarzeniach nadzwyczajnych – 13,8 miliarda euro.
W sumie w 2017 roku zdarzenia nadzwyczajne związane z tematyką silników Diesla obciążyły wynik operacyjny kwotą 3,2 miliarda euro, podczas gdy rok wcześniej było to 6,4 miliarda euro. Obciążenia te w minionym roku rozrachunkowym wynikały głównie z większych wydatków na akcje przywoławcze, względnie programy modyfikacji silników 2.0 i 3.0 TDI w Ameryce Północnej oraz ze zwiększonego ryzyka prawnego.
Koszty badań i rozwoju w 2017 roku były związane głównie z nakładami na nowe modele, na elektryfikację aut, stworzenie efektywniejszych silników oraz na cyfryzację. Inwestycje materialne w dziale produkcji samochodów wyniosły 12,6 (12,8) miliarda euro i znajdowały się na poziomie poprzedniego roku.
Samochody Osobowe wyniosły w 2017 roku 80,0 miliardów euro i były o 24,3 procent niższe niż rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży marki Audi wyniosły 60,1 miliardów euro (dane finansowe obejmują także marki Lamborghini i Ducati).
Przychody ze sprzedaży marki Skoda w ubiegłym roku rozrachunkowym wyniosły 16,6 miliardów euro.
SEAT osiągnął przychody ze sprzedaży 9,9 miliarda euro.
Bentley w zakończonym roku rozrachunkowym uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 1,8 miliarda euro.
Porsche osiągnęło przychody 4,0 miliardy euro.
Marka Volkswagen Samochody Użytkowe osiągnęła przychody w wysokości 11,9 (11,1) miliardów euro..
Przychody marki Scania ze sprzedaży wyniosły 12,8 (11,3) miliardów euro.
Przychody ze sprzedaży MAN Nutzfahrzeuge to 11,1 miliarda euro.
W dziale Power Engineering przychody ze sprzedaży to 193 (194) miliony euro.
W minionym roku rozrachunkowym Volkswagen Usługi Finansowe uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 31,8 miliardów euro. Wzrost ten należy zawdzięczać – oprócz włączenia działu Porsche Usługi Finansowe – korzystniejszym marżom oraz zwiększeniu działalności.
Perspektywy na 2018 rok
Koncern Volkswagen spodziewa się, że w całym 2018 roku dostawy samochodów dla klientów wzrosną w niewielkim stopniu w stosunku do roku 2017. W bieżącym roku wyzwaniem okażą się koniunktura, silna konkurencja, niestabilne kursy walut oraz sytuacja związana z silnikami Diesla. Ponadto w Unii Europejskiej weszły w życie nowe przepisy dotyczące określania wartości emisji szkodliwych substancji, dwutlenku węgla i zużycia paliwa przez samochody osobowe i ciężarowe. Badania według nowych norm (WLTP) są bardziej czasochłonne.
Należy się spodziewać, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży wzrosną do pięciu procent ponad poziom poprzedniego roku. Przewiduje się, że operacyjna stopa wzrostu wyniesie od 6,5 do 7,5 procent.