VOLKSWAGEN: ZMIANY KLIMATYCZNE – KONCERN JUŻ REAGUJE

Podczas tegorocznego światowego forum gospodarczego w Davos bardzo wiele mówiono o zmianach klimatu. Jeśli firmy nie zmienią swojego postępowania w tej dziedzinie wzrostu temperatury na Ziemi nie uda się zahamować.

Volkswagen Group doskonale to rozumie – i już reaguje.


Zobacz relacje:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

W tegorocznym Światowym Forum Gospodarczym (WEF) wzięło udział wiele ważnych postaci ze świata gospodarki, polityki i życia społecznego, m.in. amerykański prezydent Donald Trump, kanclerz Niemiec Angela Merkel czy aktywistka Greta Thunberg. Rozmawiano o sytuacji na świecie, a dominującym tematem okazały się zmiany klimatu. Wszyscy oczekują, że również uczestnicy życia gospodarczego zrozumieją swoją odpowiedzialność w tej dziedzinie.

Volkswagen poczuwa się do realizacji celów określonych w Porozumieniu Paryskim i dlatego pracuje nad rozwojem technologii układów napędowych oraz sposobów produkcji przyjaznych środowisku. Koncern postawił sobie jako wyzwanie i zobowiązał się do osiągnięcia w 2050 roku neutralności pod względem emisji CO2. Celem Porozumienia Klimatycznego jest podjęcie wszelkich działań, które sprawią, że wzrost temperatury na Ziemi zostanie ograniczony do dwóch stopni Celsjusza.

Jednym z ważniejszych elementów strategii Volkswagena w tej dziedzinie jest nowy ID.3, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla auto elektryczne. Stanowi on początek nowej epoki, także w dziedzinie zrównoważonego rozwoju – zarówno podczas produkcji akumulatorów, jak i samego pojazdu wykorzystuje się wyłącznie prąd pochodzący ze źródeł odnawialnych.

Emisję CO2, której nie da się wyeliminować Volkswagen równoważy uczestnictwem w projektach służących ochronie klimatu. Z kolei od samego klienta zależy, czy eksploatując samochód również będzie korzystał z „zielonego prądu” do ładowania akumulatorów ID.3 – Volkswagen ma w tej dziedzinie odpowiednią ofertę, przygotowaną przez należącą do niego firmę Elli („Electric Life”).

Korzystając z ładowarki ID. Charger użytkownicy samochodu elektrycznego będą mogli szybko i wygodnie zasilać go energią elektryczną w domu. Do 2029 roku koncern zamierza wprowadzić na rynek do 75 modeli z wyłącznie elektrycznym napędem oraz około 60 pojazdów hybrydowych. W 2020 roku pojawi się na rynku kompaktowy ID.3. Niewiele później zadebiutują SUV ID.CROZZ, van ID.BUZZ i limuzyna ID.VIZZION.

Również inne marki koncernu Volkswagen wprowadzą na rynek samochody elektryczne, pierwsze z nich – już oferowane – to Audi e-tron i Porsche Taycan.

Szczególnie dużo energii wykorzystuje się dzisiaj podczas produkcji akumulatorów, ogólny bilans ekologiczny jest też mocno obciążany w przypadku, gdy korzysta się z energii elektrycznej produkowanej z węgla. Volkswagen życie samochodu dzieli na trzy fazy – produkcję, eksploatację i utylizację. Podczas produkcji elektrycznych pojazdów powstaje znacznie więcej dwutlenku węgla niż w czasie produkcji aut z klasycznymi silnikami benzynowymi lub Diesla – średnio o 1,5 razy więcej.

Dlatego samochody elektryczne w porównaniu ze spalinowymi już na starcie są obciążone większą emisją CO2. Jeśli więc mimo to mają być neutralne dla klimatu, już na wczesnym etapie trzeba podjąć odpowiednie działania. W wypadku akumulatorów rozwiązanie jest proste – jeśli do ich wytwarzania będzie się wykorzystywać energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych ich niekorzystne oddziaływanie na środowisko od razu ogromnie się zmniejszy. W wypadku silników elektrycznych VW stosuje do obudowy specjalnie przygotowane aluminium.

Ponieważ akumulator jest najważniejszym komponentem samochodu elektrycznego, Volkswagen – na potrzeby całego koncernu – stworzył w zeszłym roku w Salzgitter specjalne Center of Excellence zajmujące się rozwojem, zakupem, planowaniem i zapewnieniem odpowiedniej jakości samochodowych baterii. Kluczowym zagadnieniem dla ograniczenia zmian klimatu jest dekarbonizacja, czyli zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (carbon oznacza węgiel).

Skuteczność wszelkich środków potrzebnych do zmniejszenia emisji CO2 zawarto w „Decarbonisation Index” (DKI). Ma on ogromne znaczenie jako Key Performance Indicator w strategii Volkswagena Together 2025 i dla sformułowanego w niej celu, jakim ma być przekształcenie koncernu w wiodącego dostawcę środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.