Volkswagen XL1 ze zużyciem paliwa 0,9 l/100 km jest prawdopodobnie najoszczędniejszym seryjnym samochodem na świecie. Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in dwuosobowe auto może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji.
Pod względem konstrukcji XL1 realizuje zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1 153 mm). Dzięki tym cechom Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.
Zobacz także:
ECO
Lekka konstrukcja i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, że nowy VW XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy.
Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.
XL1 ma wymiary: długość 3 888 mm, szerokość 1 665 mm i wysokość tylko 1 153 mm. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3 970 mm) i szerokość (1 682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1 462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1 282 mm). Odpowiednio spektakularny jest też wygląd XL1 – to samochód jutra budowany dzisiaj.
XL1 będzie produkowany w niemieckich zakładach w Osnabrück.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.