VOLKSWAGEN: WYGLĄD ZEWNĘTRZNY I WNĘTRZE MODELU KONCEPCYJNEGO ID.EVERY1

Prototypowy Volkswagen ID. 2all (segment Polo) był pierwszym samochodem, stworzonym zgodnie z nowym językiem projektowania marki z Wolfsburga.

Można w nim odnaleźć kultowe elementy designu Volkswagena, jak np. legendarny kształt słupka C z pierwszej generacji Golfa. Będą się one pojawiać w nowych segmentach rynku w niedalekiej przyszłości. Już teraz można zobaczyć efekty pracy projektantów w prototypowym modelu: ID. EVERY1 (segment VW up!).


Zobacz także:

MERCEDES-BENZ: ZIMOWE TESTY ELEKTRYCZNEGO GLC W SZWECJI
 

ROZMAITOŚCI


 

Styl i charakter najmniejszego Volkswagena charakteryzują trzy główne filary nowego języka projektowania marki: stabilność, atrakcyjność i sekretny składnik.

Masywne nadkola nad 19-calowymi kołami oraz atletyczne powierzchnie zapewniają stabilność. Nieco zawadiacka przednia część sprawia, że auto wygląda atrakcyjnie. A sekretny składnik to m.in. nietypowy element stylistyczny w postaci dachu, obniżonego w środkowej części, który jest częstym rozwiązaniem spotykanym w samochodach sportowych. Wszystkie te elementy nadają ID. EVERY1 własną, charyzmatyczną tożsamość, z którą ludzie mogą się identyfikować – mówi główny projektant Volkswagena, Andreas Mindt.

STABILNOŚĆ

Mocny i pewny siebie. Bez względu na to, z jakiej perspektywy patrzysz na nowego ID. EVERY1: zawsze wygląda potężnie i pewnie. Osiągnięto to między innymi dzięki efektowi wizualnej stabilności. W ID. EVERY1 to odważnie poszerzone nadkola nad 19-calowymi kołami i masywny słupek C z tyłu. 1816 mm szerokości to sporo, co oznacza, że auto wygląda na większe niż jest w rzeczywistości, zwłaszcza w odniesieniu do długości (3880 mm) i wysokości (1490 mm). W połączeniu z bardzo krótkimi zwisami tworzy to niezwykle zrównoważoną i stabilną konstrukcję.

Ponadczasowy design. Design prototypowego ID. EVERY1 jest prosty i czysty, bez zbędnych elementów. Każda linia podąża za logiką formy, każda powierzchnia jest jednorodna i zrozumiała. Te czyste kształty i linie sprawiają, że ID. EVERY1 wygląda ponadczasowo i może się podobać. Ta przejrzystość jest szczególnie widoczna z boku. Typowa dla Volkswagena jest absolutnie prosta linia okien, jak w Golfie pierwszej generacji. W dolnej części powierzchnie drzwi łączą się, tworząc efektowny próg boczny, który podkreśla jego linię boczną, a jednocześnie jest równoległy do dolnej linii okien. Brak ozdobników oznacza, że ID. EVERY1 będzie aktualny, a tym samym ponadczasowy przez wiele lat. Rezultat: stabilna wartość.

ATRAKCYJNOŚĆ

Złota proporcja. Atrakcyjność była od początku niezwykle ważna dla projektantów ID. EVERY1. Andreas Mindt celowo nie wymyślał Volkswagena na nowo; główny projektant uczynił atrakcyjność zdefiniowanym elementem DNA designu Volkswagena. Zarówno przednia, jak i tylna część oraz sylwetka ID. EVERY1 są tego efektem. Ważnym elementem stylistycznym jest złota proporcja, która wpływa na atrakcyjność wizualną. Mówiąc najprościej, jest to stosunek trzech piątych do dwóch piątych obrazu, rzeźby, a także, jak w tym przypadku, widoku pojazdu z boku. Już Leonardo da Vinci stosował tę geometryczną zasadę w dziełach sztuki, takich jak Mona Lisa. W sylwetce ID. EVERY1 jest to podział od 2/5 do 3/5 między bocznymi oknami a powierzchniami nadwozia; z tyłu widać to po płaskiej tylnej szybie i zderzaku, a czarna obwódka wokół szyby jest swego rodzaju hołdem dla modelu up! i Golfa GTI pierwszej generacji. Również przednia część nadwozia z efektownymi reflektorami LED i stylizowaną osłoną chłodnicy pomiędzy nimi jest stworzona według złotej proporcji.

Interakcja z właścicielem. W przypadku ID. EVERY1 wizualna interakcja z użytkownikiem jest szczególnie wyraźna. Stąd nieco zawadiacki wygląd przedniej i tylnej części pojazdu. Efekt wzmacniają animowane scenariusze powitania i pożegnania wyświetlane przez reflektory i tylne lampy. Z przodu i z tyłu, dolne sekcje zderzaków „uśmiechają się”, co osiągnięto za pomocą bardzo szerokich, poziomych linii i lekko uniesionych sekcji bocznych u dołu. O atrakcyjność zadbano przez stworzenie swego rodzaju interakcji między reflektorami LED i grillem. Pokryta szkłem listwa stanowi nawiązanie do wielu ikon Volkswagena. Reflektory przypominają źrenice, stylizowany grill i pionowe światła do jazdy dziennej umieszczone po zewnętrznej stronie zderzaka ID. EVERY1 sprawiają, że przód wygląda, jakby się uśmiechał. Element stylistyczny w postaci pionowych świateł do jazdy dziennej jest powtórzony z tyłu przez równie pionowe elementy w tylnym zderzaku. Logo VW jest podświetlane z przodu i z tyłu. To wszystko sprawia, że przód i tył ID. EVERY1 mają niepowtarzalny, charyzmatyczny wygląd.

SEKRETNY SKŁADNIK

Magiczny eliksir wzornictwa. To właśnie szczegóły, czasem nawet początkowo ukryte, tworzą kolejny ważny element nowego języka projektowania Volkswagena czyli sekretnego składnika. W ID. EVERY1 jednym z takich magicznych dodatków jest „unoszący się dach”. Powierzchnia dachu jest obniżona pośrodku (bez ograniczania przestrzeni nad głową wewnątrz). Dzięki temu auto, patrząc z tyłu, trudno pomylić z jakimkolwiek innym. Tzw. sekretny składnik obejmuje również dwa inne wyróżniki stylistyczne: trzecie światło stop zostało zintegrowane z wgłębieniem na środku dachu. Z kolei elementy na końcach obu podniesionych części dachu tworzą spojler na jego krawędzi. Zmniejsza to zawirowania powietrza za samochodem. Rezultat: zwiększony zasięg. Pod względem wizualnym „unoszący się dach” to nowy element stylistyczny Volkswagena. Wisienką na torcie są 19-calowe aluminiowe felgi, polakierowane na czarny połysk felgi z pięcioma efektownymi szprychami, których górna część jest kontrastowo biała.

KONCEPCJA WNĘTRZA

Przestrzeń. Dzięki swojej przejrzystości i estetyce język projektowania Volkswagena opracowany przez głównego projektanta Andreasa Mindta i jego zespół również wnętrze ID. EVERY1 jest przejrzyste i estetyczne. Czworo drzwi zapewnia dostęp do nowego świata małych samochodów, które w środku są zaskakująco przestronne. Weźmy na przykład materiały wykończeniowe: są one przyjemne w dotyku i mają ciepłe, miłe dla oka kolory. W połączeniu z przejrzystym wzornictwem i systemem siedzeń przypominającym salon, tworzy to wyjątkową atmosferę, zapewniającą dobre samopoczucie. Same tkaniny są w większości wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Przykład przestrzeni: Przy długości zewnętrznej 3880 mm, ID. EVERY1 plasuje się pomiędzy modelem up! produkowanym do 2023 r. a obecnym Polo. Mimo to w prototypie jest tyle samo miejsca, co w większym Polo. Rozwiązaniem zagadki jest nowa platforma MEB z napędem na przednie koła. Zapewnia ona doskonałe wykorzystanie przestrzeni.

Perfekcja w najdrobniejszych szczegółach. Pod względem stylu wnętrze koresponduje w pełni z wyglądem zewnętrznym. Poziome linie charakteryzują przejrzystą deskę rozdzielczą. Pośrodku dominuje centralny wyświetlacz dotykowy systemu infotainment. Pod nim znajdują się ergonomiczne przyciski do regulacji temperatury wnętrza, ogrzewania foteli i głośności dźwięku. Projektanci zaprojektowali deskę rozdzielczą po stronie pasażera tak, aby była ona zmienna. W tym miejscu można na przykład przymocować tablet lub półkę. Cyfrowe instrumenty są zintegrowane na środku deski rozdzielczej. Kolejnym elementem stylistycznym jest dwuramienna kierownica wielofunkcyjna, spłaszczona u góry i u dołu. Kwadratowy kształt przycisków na kierownicy jest odzwierciedlony w innych miejscach – na przykład w przycisku regulacji lusterek zewnętrznych w drzwiach kierowcy lub w małym, podświetlanym i wyjmowanym głośniku między kierowcą a pasażerem z przodu.

Wielostopniowa użyteczność. Jednym z inteligentnych detali wnętrza jest konsola środkowa. Służy ona nie tylko jako klasyczny środkowy podłokietnik dla kierowcy i pasażera z przodu, lecz jest także wielofunkcyjnym narzędziem dla wszystkich osób na pokładzie, ponieważ można ją przesuwać do przodu i do tyłu. W konsoli znajdują się regulowane półki, które można wysuwać do przodu lub do tyłu i wykorzystywać do różnych celów. Podobna konsola środkowa znajdowała się do tej pory tylko na pokładzie znacznie większej ikony designu Volkswagena: modelu ID. Buzz. System siedzeń jest równie zmienny jak konsola środkowa: przedni fotel pasażera i tylne siedzenia można składać na różne sposoby, dostosowując je do różnych potrzeb – aż po bezpieczną przestrzeń do podróżowania dla czworonogów. ID. EVERY1 to doskonale przemyślany towarzysz codziennego życia, intuicyjny w obsłudze i niezwykle elastyczny – samochód stworzony dla każdego.