Nowym Polo GTI R5 Volkswagen powraca do sportu rajdowego w nieco innym formacie. W drugiej połowie 2018 roku firma z Wolfsburga zaoferuje profesjonalnym zespołom i ambitnym kierowcom 270-konną rajdową wersję auta.
Jest ono przeznaczone do startów w rajdowych mistrzostwach odbywających się na całym świecie, w tym także w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC 2).
Zobacz także:
Wyobrażenie o tym, jak będzie wyglądało nowe rajdowe Polo daje prezentowany powyżej szkic.
– Przygotowując Polo GTI R5 mamy nadzieję przenieść nasze doświadczenia poparte zdobyciem czterech mistrzowskich tytułów do rajdów, w których startują prywatne zespoły i zaoferować najwyższej klasy auto wyczynowe zdolne zwyciężać w rajdach od serii narodowych po Mistrzostwa Świata. Do czasu pierwszego startu w przyszłym roku będziemy poddawać Polo GTI R5 intensywnym testom, by przygotować je do jazdy w różnych warunkach drogowych na całym świecie – stwierdził dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets.
Intensywne prace nad Polo GTI R5 trwają od początku roku i jeszcze w tym roku odbędą się pierwsze jazdy testowe. Konstruktorzy czerpią z doświadczeń zebranych podczas ery zwycięstw Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata – w prace nad GTI R5 jest zaangażowany dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport – Francois- Xavier „FX” Demaison, ojciec Polo R WRC bijącego zwycięskie rekordy.
Gerard Jan de Jongh, jako główny inżynier projektu, także wnosi do tych prac swoją bogatą wiedzę. Wcześniej Holender był inżynierem Sebastiena Ogiera, który cztery razy z rzędu zdobył z Volkswagenem tytuł rajdowego mistrza świata w klasyfikacji kierowców (w tym roku piąty z Fordem Fiesta RS WRC).
Polo GTI R5 jest wyposażone – jak model seryjny, który pojawi się na rynku jeszcze w tym roku – w mocny czterocylindrowy silnik z turbosprężarką i w bezpośredni wtrysk benzyny. Ponadto auto ma napęd na cztery koła, sekwencyjną pięciobiegową wyczynową przekładnię i bogaty pakiet wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa – są to najważniejsze wyróżniki aut startujących w kategorii R5, powołanej w 2012 roku przez FIA.
W jej ramach prywatni kierowcy oraz zespoły mogą ścigać się niedrogimi, a jednocześnie mocnymi rajdówkami w narodowych, regionalnych i międzynarodowych mistrzostwach.
Polo GTI R5 jest dla Volkswagen Motorsport kolejnym krokiem w trwającej strategicznej przebudowie – po udanym wprowadzeniu Golfa GTI TCR, który od 2016 roku zwycięża i zdobywa tytuły w różnych mistrzostwach na torach wyścigowych, Volkswagen Motorsport rozszerza swoje zaangażowanie w sport o rajdy.