VOLKSWAGEN: TRWAJĄ TESTY AUTONOMICZNEGO PARKOWANIA

vw-auton-ha1

Średnio każdy Niemiec poświęca rocznie 41 godzin na znalezienie miejsca do parkowania, Anglik 44 godziny, a mieszkańcy Nowego Jorku przeznaczają na to nawet 107 godzin rocznie.

Koncern Volkswagen chce odzyskać ten czas dla swoich klientów i ma konkretny plan jak to zrobić: w przyszłości zostawimy po prostu swoje auto przy wjeździe na parking.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Poszukiwaniem wolnego miejsca i parkowaniem zajmie się sam samochód – bez stresu, bez ryzyka otarcia o inne auto i przede wszystkim bez straty czasu. Jak to będzie działać pokazuje pilotażowy projekt koncernu. Na parkingu znajdującym się w pobliżu terminala portu lotniczego w Hamburgu specjaliści testują właśnie autonomiczne parkowanie w wykonaniu pojazdów marek Volkswagen, Audi i Porsche.

Projekt jest prowadzony z Hamburgiem w ramach partnerstwa w zakresie mobilności. Jego celem jest uczynienie miasta modelowym w zakresie komunikacji. Na początku następnego dziesięciolecia pierwsi klienci będą mogli wypróbować nową usługę autonomicznego parkowania. A to oznacza pożegnanie z uciążliwym poszukiwaniem miejsca – po prostu przyjeżdżasz na lotnisko i wsiadasz do samolotu.

– Chcemy zwrócić ludziom ich czas i jakość życia zmniejszając, dzięki nowym usługom z zakresu mobilności, marnotrawstwo czasu i likwidując stres w ruchu drogowym – mówi Johann Jungwirth, Chief Digital Officer koncernu Volkswagen.

W ramach testowanych usług użytkownicy mogą wygodnie, korzystając z aplikacji, zarezerwować miejsce na lotniskowym parkingu i zostawić swój samochód przy wjeździe. Później wszystko dzieje się już samo: samochód sam sobie wynajduje wolne miejsce, jeśli trzeba – w pobliżu stacji ładowania energią elektryczną. Dzieje się to dzięki prostym znakom umieszczonym na parkingu umożliwiającym czujnikom orientację.

Na tym nie koniec – gdy właściciel auta przebywa w podróży, w bagażniku są deponowane zamówione przez niego wcześniej przesyłki, np. pracownik pralni zostawia w aucie świeżo wypraną odzież. Po powrocie z podróży kierowca wysyła tylko korzystając z aplikacji krótką informację, a pojazd za chwilę pojawia się przy wyjeździe z parkingu gotowy do powrotu do domu. Także płatność jest szybka i nie wymaga wyczekiwania w kolejce do parkomatu – odbywa się oczywiście za pomocą aplikacji.

Do prób autonomicznego parkowania w rzeczywistych warunkach koncern pozyskał jako partnera port lotniczy w Hamburgu. Projekt ma również zalety dla samego zarządzania parkingiem – samochody, które będą parkować autonomicznie potrzebują znacznie mniej miejsca, bo nikt nie musi z nich wysiadać, ani do nich wsiadać.

W drodze koncernu Volkswagen do dostawcy rozwiązań z zakresu przyszłej mobilności propozycje dotyczące transportu miejskiego zawarte w dokumencie „Together – 2025” zajmują bardzo ważną pozycję. Bo nowe rozwiązania znajdą najpierw zastosowanie właśnie w miastach i w wielkich metropoliach.

Oprócz autonomicznego parkowania wspólnie z miastem Hamburg są przygotowywane kolejne projekty. Oto ich zestawienie:

• Marka Volkswagen wprowadzi w Hamburgu swoją usługę „We Deliver”. Osoby korzystające z niej mogą zlecić deponowanie dostarczanych im przesyłek w bagażniku samochodu. Partnerem Volkswagena w ramach tej usługi jest firma DHL należąca do poczty niemieckiej.
• Jeszcze w tym roku zostaną podjęte testy procedury V2X, polegającej na bezpośredniej komunikacji między pojazdem, a np. systemem sygnalizacji świetlnej, co wpływa na poprawę płynności ruchu.
• MOIA, nowe przedsiębiorstwo koncernu z dziedziny mobilności, pod koniec 2018 roku rozpocznie działalność także w Hamburgu. Usługa Shuttle- on- Demand będzie rozwijana przy wykorzystaniu przyjaznych środowisku samochodów elektrycznych, uzupełni transport publiczny i stworzy alternatywę dla prywatnych samochodów osobowych.
• MAN rozpocznie w 2019 roku w hamburskim porcie oraz na wybranych odcinkach autostrad testy autonomicznych samochodów ciężarowych. W jednym z terminali samochody mają poruszać się całkowicie autonomicznie, jednak ze względów bezpieczeństwa w kabinie będzie się znajdował kierowca.

Bardzo ważnym wydarzeniem będzie światowy kongres ITS na temat inteligentnych systemów transportowych. Hamburg ze wsparciem Volkswagena wygrał w imieniu Niemiec współzawodnictwo w organizacji światowego kongresu na temat inteligentnych systemów komunikacyjnych i będzie gościł tę imprezę w 2021 roku.