Wyjazd tyłem z miejsca parkingowego to jedna z typowych sytuacji w ruchu drogowym. Podczas tego manewru nie zawsze widać dokładnie, co dzieje się z tyłu i z boku auta.
Z pomocą w takich wypadkach przychodzi kolejny system asystujący Volkswagena – ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca usytuowanego prostopadle do jezdni.
Zobacz także:
Z tyłu pojazdu zamontowane są radarowe czujniki monitorujące obszar za pojazdem i obok niego. Stanowią one uzupełnienie czujników ultradźwiękowych, które są elementem asystenta parkowania. System ułatwiający wyjazd tyłem „zauważa” to, czego ze swojego miejsca nie może widzieć kierowca.
Jeśli system dostrzeże samochód zbliżający się z boku za autem, z wyprzedzeniem ostrzeże o tym kierowcę. Jeśli ten nie zareaguje, auto może zostać automatycznie przyhamowane. Dzięki temu można uniknąć wypadku lub co najmniej zmniejszyć jego skutki.
System ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego jest oferowany razem z czujnikiem Blind Spot. Czujnik ten wspiera kierowcę nie tylko wtedy, gdy manewruje on na parkingu, lecz również podczas jazdy. Już w trakcie nauki jazdy młodych kierowców szkoli się, aby przed zmianą pasa ruchu obejrzeli się i upewnili, że z tyłu w tzw. martwym polu widzenia lusterek nie znajduje się inny samochód.
Właśnie w takiej sytuacji bardzo przydaje się czujnik Blind Spot. Czujniki radarowe monitorują obszar za samochodem i obok niego rozpoznając (w ramach swoich możliwości) obiekty znajdujące się w odległości do 20 metrów. Czujnik Blind Spot działa, gdy samochód porusza się z prędkością większą niż 15 km/h i ostrzega kierowcę przed obecnością innego pojazdu w krytycznym obszarze – w lusterku zewnętrznym zapala się wtedy dioda LED.
Zapalona dioda w odpowiednim lusterku zewnętrznym zwraca uwagę kierowcy na potencjalne niebezpieczeństwo. Jeśli mimo to włączy on kierunkowskaz, dioda zacznie mrugać jeszcze mocniejszym światłem ostrzegając przed zbliżającym się z tyłu pojazdem.
Blind Spot w połączeniu z oferowanym w opcji systemem Lane Assist na niebezpieczne sytuacje reaguje również inicjując lekki ruch kierownicy w odpowiednim kierunku oraz powodując jej drgania – dzięki temu kierowca otrzymuje jeszcze wyraźniejsze ostrzeżenie. Zależnie od rodzaju samochodu kierownica może odchylać się lekko, kierując pojazd w bezpieczną stronę. Kierowca w każdej chwili jest w stanie przerwać działanie systemu Lane Assist odchylając mocniej kierownicę w pożądaną przez niego stronę. Kierowca nie zostaje zwolniony z obowiązku świadomego panowania nad pojazdem.
Historia systemów asystujących ułatwiających parkowanie
* 1997 r. – pierwszy system wykorzystujący czujniki ultradźwiękowe w tylnym zderzaku;
* 2005 r. – czujniki z przodu i z tyłu;
* 2006 r. – pierwszy na świecie system ułatwiający parkowanie (Park Assist);
* 2008 r. – pierwsze zastosowanie sytemu Rear View;
* 2010 r. – pierwsze zastosowanie systemu Area View monitorującego otoczenie samochodu;
* 2010 r. – optyczny system parkowania (OPS);
* 2010 r. – Park Assist 2.0;
* 2012 r. – system OPS 360 stopni;
* 2012 r. – Park Assist 2.0 ułatwiający parkowanie prostopadle do jezdni;
* 2014 r. – system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego;
* 2014 r. – czujnik Blind Spot;
* 2014 r. – Area View drugiej generacji;
* 2015 r. – Park Assist 3.0.