VOLKSWAGEN i SIEMENS DLA POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH

vw_bezpiecz1

Bezpieczeństwo na drogach, a szczególnie na skrzyżowaniach chcą wspólnie poprawić Volkswagen i Siemens. Aby tego dokonać, opracowano nowe funkcje.

Mogą one wzbogacić wymianę informacji między samochodami i cyfrową infrastrukturą otoczenia. System wykorzystuje technologię WLANp (ITS-G5) w łączności samochodów z otoczeniem typu Car2X i jest obecnie testowany na ulicach Wolfsburga.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

BEZPIECZEŃSTWO


 

W ramach wspólnego projektu Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5)

W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.

Funkcja „przewidywania” przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.

Technologia stale się rozwija

Samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach.

Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.

Wspólne dążenie do celu

Wiele firm pracuje obecnie nad rozszerzeniem istniejących standardów technologii WLANp. Za sprawą projektu pilotażowego w rzeczywistym ruchu drogowym rozwija się ona bardzo szybko i powinna być gotowa już wkrótce. Jedno jest pewne: rozbudowany system bezpieczeństwa na drogach będzie skuteczny tylko wtedy, gdy infrastruktura drogowa i wszyscy użytkownicy dróg będą porozumiewać się tym samym językiem.

Właśnie dlatego Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym ustanowieniu wiążących ram systemu łączności samochodów z otoczeniem.