VOLKSWAGEN: PREMIERA SZÓSTEJ GENERACJI MODELU POLO GTI

W kwietniu tego roku Volkswagen zaprezentował Polo szóstej generacji w nowej odsłonie. Teraz przyszła kolej na debiut jego najbardziej sportowej odmiany – GTI.

Samochód opatrzony legendarnym skrótem jest topowym przedstawicielem pod względem mocy silnika, dostępnej technologii i sportowego charakteru. Mocny silnik TSI i na sportowo zestrojone podwozie, dostosowane do osiągów Polo GTI, zmieniają miejski samochód w dynamiczne, pięcioodrzwiowe auto sportowe. Opcjonalnie, po raz pierwszy, Polo GTI umożliwia także częściowo zautomatyzowaną jazdę. Najnowsze systemy asystujące zapewniają komfort i bezpieczeństwo wszystkim pasażerom.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Skrót GTI od prawie pięciu dekad oznacza w świecie motoryzacji wyjątkowe osiągi. Za sprawą Volkswagena – już od czasów pierwszego GTI z 1976 roku – są one dostępne również w segmencie miejskich samochodów. Polo GTI, jako trzeci model po Golfie i Scirocco, jest oferowane od 1998 roku.

Podstawę techniczną Polo GTI stanowi modułowa platforma podwoziowa MQB Volkswagena, która stoi za sukcesem wszystkich modeli i odpowiada za wysoką wytrzymałość nadwozia, niską masę własną auta oraz za bardzo dobre wyniki w testach zderzeniowych.

IQ.Drive Travel Assist, zastosowany po raz pierwszy w Polo GTI, umożliwia półautomatyczną jazdę. System może przejąć kierowanie, hamowanie i przyspieszanie nowego Polo GTI od 0 km/h aż do granicy kontroli systemu Travel Assist przy 210 km/h. Do działania IQ.Drive Travel Assist wykorzystuje znane systemy, takie jak aktywny tempomat (ACC) oraz Lane Assist, który należy do wyposażenia standardowego. Kierowca może aktywować system za pomocą przycisku Travel Assist umieszczonego na wielofunkcyjnej, sportowej i obszytej skórą kierownicy. Podczas korzystania z systemu kierowca musi trzymać ręce na kierownicy, co oznacza, że kierowca jest zawsze odpowiedzialny za samochód.

Wiele nowych systemów multimedialnych najnowszej generacji (MIB3.1), które są połączone z różnymi usługami online, zapewnia nowemu Polo GTI łączność ze światem zewnętrznym. Łączność tę zapewnia jednostka sterujące ze zintegrowaną kartą eSIM, która umożliwia korzystanie z usług internetowych We Connect (dostępnych przez ograniczony czas) i We Connect Plus (dostępnych do bezpłatnego użytku w Europie przez rok).

Funkcje takie jak sterowanie przy pomocy naturalnych komend głosowych, dostęp do usług streamingowych i konfiguracja ustawień auta oparte na chmurze za pomocą „Volkswagen ID” rozszerzają możliwości najnowszych systemów multimedialnych MIB3.1. Korzystanie z aplikacji oferowanych w ramach App-Connect Wireless, jak Apple CarPlay i Android Auto, odbywa się teraz bezprzewodowo. Podobnie jak w Polo, wskaźniki i ekran systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości, dzięki czemu łatwo jest je kontrolować i obsługiwać w każdej sytuacji na drodze. Digital Cockpit Pro imponuje nie tylko większą gęstością pikseli, lepszym współczynnikiem kontrastu i intensywnymi kolorami, ale również rozmiarem – ekran ma przekątną 10,25 cali, czyli 26 centymetrów.

Sportowy charakter połączony z wydajnością i umiarkowanym zużyciem paliwa

Sercem modeli GTI zawsze jest ich silnik. Podobnie jak wszyscy poprzednicy, także nowe Polo GTI ma napęd na przednie koła. Turbodoładowana jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny standardowo współpracuje z siedmiobiegową przekładnią o dwóch sprzęgłach (DSG). Do najważniejszych cech turbodoładowanego silnika w nowym Polo GTI, który jest zamontowany poprzecznie z przodu, należą m.in. podwójny wtrysk (połączenie bezpośredniego wtrysku paliwa i wtrysku do kolektora dolotowego), komputer sterujący pracą silnika z czterordzeniowym procesorem oraz elektroniczny system sterowania zaworami dolotowymi. Pomimo dużej mocy, silnik odznacza się umiarkowanym zużyciem paliwa. Sprzyja temu również niska masa własna nowego Polo GTI.

Jak na prawdziwe GTI przystało, nowe Polo GTI jest standardowo wyposażone w sportowe, dostrojone do osiągów podwozie. Dzięki niemu karoseria znajduje się o 15 milimetrów bliżej ziemi niż w pozostałych wersjach Polo. Zawieszenie zapewnia znakomity kompromis między wysoką dynamiką jazdy, neutralnością zachowania i bardzo dobrym komfortem podróżowania typowymi dla modeli GTI.

Nowe Polo GTI jest standardowo wyposażone w nowe matrycowe reflektory LED IQ.Light oraz w podświetlany pas na osłonie chłodnicy, który jest charakterystycznym uzupełnieniem świateł do jazdy dziennej. W ten sposób styl nowego, sportowego Polo nawiązuje do designu modeli z rodziny ID. oraz nowej generacji popularnych modeli, jak Golf, Arteon i Tiguan, które również są wyposażone w ten efektowny detal (opcjonalnie lub seryjnie, w zależności od wyposażenia).

Na nowo zaprojektowane tylne światła LED to najbardziej rzucający się w oczy detal stylistyczny tylnej części nowego Polo GTI. Rozciągają się one daleko w kierunku środka pokrywy bagażnika i są wyposażone w światło hamowania o specyficznej grafice oraz w zintegrowany dynamiczny kierunkowskaz, który zamiar zmiany kierunku jazdy sygnalizuje za pomocą płynnego ruchu światła.

Charakterystyczne dla GTI nowe zderzaki poszerzają optycznie Polo. System adaptacyjnego oświetlenia z przodu (AFS) jest zintegrowany po bokach zderzaka i jest sterowany za pomocą głównych reflektorów. W połączeniu z matrycowymi reflektorami LED IQ.Light gwarantuje niezwykle równomierne oświetlenie drogi i otoczenia. Innowacyjna technologia umożliwia ciągłą jazdę z włączonymi światłami drogowymi, bez oślepiania innych użytkowników drogi.

Charakterystycznymi detalami stylistycznymi GTI z przodu pozostają czerwone logo GTI na osłonie chłodnicy, kratka wlotu powietrza z otworami o strukturze plastra miodu oraz czerwona listwa ozdobna wzdłuż pasa świateł do jazdy dziennej. Z prawej i lewej strony zachodzi ona na matrycowe reflektory LED IQ.Light.

Nowe Polo GTI jest dostępne w pięciu kolorach: czarny Deep perłowy, szary Smoke metalik, czerwony Kings metalik, biały Pure specjalny i niebieski Reef metalik. Trzy ostatnie kolory można opcjonalnie połączyć z kontrastującym dachem w kolorze czarnym. Samochód jest standardowo wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Polo GTI można również zamówić z opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół.

Wnętrze jest zdominowane przez kolory – czarny, czerwony i szary oraz dodatki w kolorze chromu. Słupki dachowe i podsufitka zawsze mają kolor typowy dla GTI, czyli czarny Titanium. Czerwone kontrastowe szwy, cecha rozpoznawcza modeli z rodziny GTI, zdobią standardową, wielofunkcyjną kierownicę, poszycie dźwigni zmiany biegów oraz fotele. Opcjonalny system dźwiękowy marki Beats o mocy 300 W z sześcioma głośnikami zapewnia znakomite brzmienie. Wzmacniacz umieszczono pod podłogą bagażnika, którego pojemność wynosi 351 litrów.