Z prawie 14 milionami wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagen Polo jest jednym z najczęściej sprzedawanych małych samochodów na świecie. Najnowsza generacja jest znacznie udoskonalona pod względem technicznym.
Na uwagę zasługują szczególnie nowe silniki spełniające wymagania normy EU 6 oraz systemy Infotainment i wspomagające kierowcę. Cała paleta jednostek napędowych została odnowiona.
Zobacz także:
PREMIERY
Od jesieni dostępny będzie model z silnikiem benzynowym jako samodzielny model BlueMotion – będzie to Polo TSI BlueMotion, zużywające 4,1 l/100 km i emitujące 94 g/km CO2. Pod koniec roku Polo dostępne będzie z reflektorami LED. Seryjnie model podstawowy Trendline, będzie wyposażony w reflektory H7. Nowością są oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, podwójne okrągłe reflektory w technologii H7 (seryjne od Polo Comfortline).
Nowe, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego poprawia zachowanie się pojazdu podczas manewrów. Opcjonalnie Volkswagen będzie oferował Polo z nowym zawieszeniem Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom umożliwia kierowcy wybór jednej z dwóch charakterystyk tłumienia. Równocześnie wprowadzone zostały liczne systemy wspomagające, znane z klasy Golfa. Należy do nich seryjny hamulec multikolizyjny (po kolizji samoczynnie inicjuje hamowanie), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz automatyczny tempomat ACC. Obserwację przestrzeni za samochodem umożliwia opcjonalna kamera cofania Rear Assist.
Nowoczesne systemy Infotainment. Systemy radiowe i nawigacyjne zostały opracowane od nowa, Polo wyposażone jest w drugą generację modułowego systemu Infotainment (MIB). Software i hardware systemów Infotainment nawiązuje do Golfa i w zależności od wersji oferuje takie funkcje jak: Audio Streaming z Bluetooth (zależnie od smartfonu, z wyświetlaniem okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujnik zbliżeniowy (wyświetlanie kolejnych detali menu po zbliżeniu ręki), powiększanie map przy użyciu dwóch palców w trybie nawigacji (jak w smartfonie) oraz podłączenie telefonu komórkowego do anteny zewnętrznej samochodu przez złącze indukcyjne. Wszystkie cztery systemy mogą odbierać radio cyfrowe DAB+. Dzięki MirrorLink możliwe będzie korzystanie ze specjalnych aplikacji na smartfona.
Nowe Polo można rozpoznać po wyostrzonej stylistyce przodu i tyłu nadwozia. Świeże kolory, nowe materiały we wnętrzu oraz liczne detale wyposażenia uzupełniają całościowy obraz nowego Volkswagena. Najnowsza generacja po raz pierwszy w Polsce zaprezentowana została podczas Poznań Motor Show (27-30 marca), pierwsze egzemplarze w salonach dostępne będą pod koniec kwietnia. Mimo bogatszego wyposażenia i nowych rozwiązań technicznych, cena bazowego modelu nie zmieniła się.
Obok wersji podstawowych (Trendline, Comfortline i Highline), Polo będzie oferowane także jako GTI, BlueGT, Cross Polo oraz jako wspomniany już model BlueMotion.
Nowe technologie i systemy wspomagające
– W Polo zadebiutuje nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy o zwartej konstrukcji, wbudowany bezpośrednio w kolumnę kierowniczą.
– Zawieszenie Sport Select. Volkswagen po raz pierwszy oferuje dla Polo elektronicznie regulowane amortyzatory.
– Automatyczny tempomat ACC. System wykorzystuje czujnik radarowy wbudowany w przód nadwozia. Kierowca może wybrać żądaną prędkość pomiędzy 30 a 160 km/h. ACC współpracuje zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i DSG. Do wyposażenia dodany zostanie także system obserwacji otoczenia Front Assist oraz funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Alternatywnie można zamówić moduł z Front Assist i funkcją awaryjnego hamowani w mieście także oddzielnie, bez ACC.
– System obserwacji otoczenia Front Assist wspiera kierowcę w krytycznych sytuacjach, przygotowując układ hamulcowy i ostrzegając optycznie i akustycznie. Drugim etapem ostrzeżenia jest krótkie szarpnięcie hamulców, trzecim – automatycznie hamowanie, nawet do zupełnego zatrzymania.
– Funkcja awaryjnego hamowania w mieście pracuje przy prędkościach poniżej 30 km/h. W przypadku zagrożenia kolizją z jadącym z przodu lub stojącym pojazdem, układ zachowuje się jak Front Assist.
– Hamulec multikolizyjny – w razie wypadku automatycznie przyhamowuje on samochód w celu uniknięcia lub osłabienia kolejnych zderzeń.
– System rozpoznający zmęczenie kierowcy rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega sygnałem akustycznym oraz odpowiednią ikoną na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.
Nowe silniki
Wszystkie silniki spełniają wymagania normy emisji spalin EU 6. Wszystkie modele są dostępne z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji (seryjne od 66 kW/90 KM).
Silniki benzynowe są nowymi jednostkami trzy- i czterocylindrowymi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą silniki o mocy 44 kW/60 KM (wtrysk pośredni/MPI), 55 kW/75 KM (MPI) oraz 66 kW/90 KM (wtrysk bezpośredni/TSI), a także 81 kW/110 KM (TSI). Zużycie paliwa przez najmniejszy silnik 60 KM zostało zredukowane do 4,6 l/100 km (106 g/km CO2). Debiutujący w połowie roku 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM to pierwszy jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem w tej serii modeli.
Wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów będzie rozwijała moc 110 kW/150 KM zamiast 103 kW/140 KM. Zaplanowane jest także nowe Polo GTI, z mocą podwyższoną ze 132 kW/180 KM do 141 kW/192 KM.
Również nowością są trzy trzycylindrowe silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o pojemności skokowej 1,4 litra (wcześniej 1,2 i 1,6 litra). Spektrum mocy jest identyczne, jak u poprzednika: 55 kW/75 KM, 66 kW/90 KM i 77 kW/105 KM. Wersje z mocą 75 KM i 90 KM będą oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, wariant 105 KM pojawi się w terminie późniejszym.
Nowy wygląd zewnętrzny
Charakterystyczny design z wyraźnie narysowanymi liniami został teraz doprecyzowany i wyostrzony. Styliści zmodyfikowali szczególnie przód i tył nadwozia. Nowy Volkswagen ma wymiary: 3972 mm długości (+ 2 mm), 1682 mm szerokości (bez lusterek zewnętrznych) i 1453 mm wysokości.
Przednia część nadwozia, dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stała się wyraźnie bardziej trójwymiarowa i sportowa. Nowa chromowana listwa ozdobna łączy oba reflektory przeciwmgielne i optycznie poszerza Polo. Wraz z najnowszą generacją Polo, do tej serii modeli wprowadzona została innowacyjna technologia świateł. Reflektory LED dostępne będą dla Polo Comfortline, Highline i GTI.
Stylistyczne modyfikacje oraz wyraźny, poziomy podział, a także dłuższe wycięcie na tablicę rejestracyjną w zderzaku podkreśliło szerokość nadwozia. Tylne światła odblaskowe, przeniesione na zderzak, akcentują szerokość samochodu. Nową formę otrzymały również światła tylne. Z 15 kolorów lakierów oferowanych dla nowego Polo, osiem jest nowych.
Wnętrze
We wnętrzu obok nowej, trójramiennej kierownicy uwagę zwracają nowe zegary w tubach. Na środku znajduje się przycisk świateł awaryjnych. Polodrugą generację „modułowych” systemów radiowych i nawigacyjnych (MIB). Do wyboru są cztery urządzenia z ekranem dotykowym.
Do wyposażenia seryjnego Polo Trendline należą: ESC, światła do jazdy dziennej, 14-calowe obręcze kół (stalowe), dzielona tylna kanapa, podwójna podłoga w bagażniku, nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, centralny zamek z pilotem oraz wskaźnik ciśnienia w oponach.
Wyposażenie Polo Comfortline obejmuje: 15-calowe obręcze stalowe, Pakiet elementy skórzane (kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, system Start-Stop (dla silników BMT).
Polo Highline wyposażone jest seryjnie w: 15-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, podłokietnik, sportowe fotele, kierownicę multifunkcyjną, komputer pokładowy, klimatyzację Climatic, radio Composition Touch oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy.
Jako opcja dostępne są takie nowe elementy, jak elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie włączające się światła oraz kamera cofania. Podobnie jak poprzednik, nowe Polo oferowane jest także z dużym, panoramicznym otwieranym dachem.