VW Passat ze wszystkimi modelami pochodnymi, wyprodukowany został już w prawie 22 milionach egzemplarzy. Tylko w 2013 roku na model z tej serii zdecydowało się ponad 1,1 mln osób.
Teoretycznie w ubiegłym roku co 29 sekund ktoś na świecie kupował ten model (względnie Magotana w Chinach). Dwa na minutę, 126 na godzinę, ponad 3 000 dziennie… Volkswagen zaprezentował jako światową premierę w Poczdamie ósmą generację Passata. Wprowadzenie na rynek w Europie nastąpi w czwartym kwartale.
Zobacz także:
PREMIERY
Wszystko w tym samochodzie jest nowe. Jego stylistyka, jego technologie, silniki,. Masa własna zmniejszyła się nawet o 85 kg, a wartości zużycia paliwa o 20 procent. Po raz pierwszy Passat będzie także dostępny z napędem hybrydowym plug-in.
Wygląd zewnętrzny
Prezentując nowego Passata, Volkswagen pokazuje stylistykę, która nie podąża za modą, ale jest ekspresywna. Nowy Passat powstał na bazie modułowej platformy podłogowej MQB, która pozwoliła na wprowadzenie znacznie bardziej dynamicznych proporcji (m.in. niższe nadwozie, większy rozstaw osi, większe koła), a jednocześnie poprawiła możliwości rozmieszczenia poszczególnych podzespołów.
Dzięki nowym diodowym reflektorom (seryjne od wersji Highline) i seryjnym we wszystkich wersjach diodowym światłom tylnym, auto wygląda wyjątkowo. Zarówno jako Limousine jak i Variant ma być symbolem nowego rodzaju Business Class, pozycjonowanym między środkową a górną klasą średnią, między segmentem B i C.
Wnętrze
Podobnie jak nadwozie, także wnętrze jest pełne ekspresji. Estetyka, czystość formy i wysoka jakość korespondują z całościową koncepcją. Dzięki licznym nowym rozwiązaniom stylistycznym, jak rzucający się w oczy poziomy element z pasem wlotów wentylacji oraz technologiom, jak Active Info Display (interaktywne wskaźniki cyfrowe), wyświetlacz Head-up czy oświetlenie wykonane jako wąskie pasy, także wnętrze prezentuje się bardziej awangardowo i ekskluzywnie.
Nowe systemy wspomagające, Infotainment i układy poprawiające komfort czynią indywidualną mobilność bardziej ekologiczną, połączoną w sieć, komunikującą się wzajemnie oraz jeszcze bezpieczniejszą. Do technologii należą także takie systemy, jak wykorzystujący odpowiednie aplikacje Rear Seat Entertainment na tablet, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych oraz trzy światowe nowości: Emergency Assist (zatrzymanie samochodu w przypadku zasłabnięcia kierowcy), Trailer Assist (wspomaganie manewrowania z przyczepą) i asystent jazdy w korkach.
Dziesięć silników
Dla nowego Passata oferowanych będzie dziesięć silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem o spektrum mocy od 88 kW / 120 KM do 206 kW / 280 KM. Wszystkie jednostki napędowe są nowością w modelu. Zużycie paliwa i emisję CO2 udało się obniżyć nawet o 20 procent. Wszystkie wersje wyposażone są w system Start-Stop i tryb rekuperacji. Dla każdego silnika dostępna jest opcjonalnie, a dla najmocniejszych jednostek – seryjnie, dwusprzęgłowa przekładnia DSG.
Po raz pierwszy Passat będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in (silnik benzynowy TSI 115 kW plus silnik elektryczny 80 kW oraz ładowana zewnętrznie bateria) i będzie mógł pokonać maksymalnie 50 km tylko na prąd, nie emitując szkodliwych substancji. Z mocą systemową 155 kW / 211 KM jest to jak na razie najmocniejsza hybryda plug-in Volkswagena. Wartości zużycia paliwa i emisji leżą na równie doskonałym poziomie, jak w Golfie GTE z napędem hybrydowym plug-in (Golf GTE: 1,5 l/100 km w NEFZ i 35 g CO2/km).
Oferta silników benzynowych rozpoczyna się od jednostki o mocy 92 kW / 125 KM. Kolejnym silnikiem jest czterocylindrowy TSI o pojemności 1,4 litra i mocy110 kW/ 150 KM z funkcją aktywnego odłączania cylindrów. Zużywa on 4,9 l/100 km (emisja CO2 115 g/km), czyli o 1,3 litra na 100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. Pozostałe stopnie mocy to: 132 kW / 180 KM, 162 kW / 220 KM i 206 kW / 280 KM. Silnik TSI hybrydy plug-in rozwija moc 115 kW / 156 KM. Wszystkie jednostki TSI mogą być zamawiane z dwusprzęgłową przekładnią; w modelach o mocy 220 KM, 280 KM i modelu hybrydowym, DSG montowana jest seryjnie.
W ofercie jest najmocniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI), jaki kiedykolwiek był oferowany przez Volkswagena: nowy 2,0-litrowy motor bi-turbo o mocy 176 kW / 240 KM, zużywający 5,3 l/100 km. Passat Limousine z tym silnikiem rozwija prędkość maksymalną 240 km/h, Variant – 238 km/h. Ze względu na wysoki maksymalny moment obrotowy 500 Nm, Passat 240 KM będzie wyposażony seryjnie w napęd na wszystkie koła 4MOTION i 7-biegową DSG.
Program silników wysokoprężnych w momencie wprowadzenia nowego Passata na rynek obejmuje jednostkę TDI o mocy 110 kW / 150 KM, spalającą tylko 4,1 l/100 km (emisja CO2: 108 g/km) – o 0,5 l/100 km mniej, niż porównywalny poprzednik, oraz mocniejsze turbodiesle: 140 kW / 190 KM i 176 kW / 240 KM.
Wersje wyposażenia i pakiety R-Line
Volkswagen będzie oferował nowego Passata, podobnie jak poprzednika, w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline.
Nawet podstawowa wersja – Trendline, jest bogato wyposażona. Wszystkie modele posiadają system Start-Stop i tryb rekuperacji. Do elementów seryjnego wyposażenia zewnętrznego należą między innymi 16-calowe obręcze z oponami 215 i diodowe światła tylne. Wewnątrz seryjny jest chłodzony schowek podręczny, środkowy podłokietnik z przodu ze schowkiem oraz regulacja wysokości przednich foteli. Jeżeli chodzi o wyposażenie funkcjonalne, obejmuje ono między innymi centralny zamek z pilotem i Keyless-Go (przycisk uruchamiający i wyłączający silnik), system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, hamulec multikolizyjny, wskaźnik ciśnienia w oponach, system radiowy z 5-calowym ekranem dotykowym, wyświetlacz wielofunkcyjny Plus, kierownicę obszytą skórą, światła do jazdy w dzień, asystenta ruszania pod górę, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, proaktywny system ochrony pasażerów Pre Crash, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, tryb biegu jałowego (przy DSG) oraz 3 – strefową klimatyzację automatyczną.
Passat Comfortline posiada dodatkowo między innymi w chromowane listwy przy bocznych oknach, komfortowe przednie fotele (fotel ergoComfort dla kierowcy z regulacją w 6 płaszczyznach; podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa w fotelu kierowcy regulowane elektrycznie, w prawym fotelu manualnie), kierownicę multifunkcyjną obszytą skórą, automatycznie przyciemniane lusterka (wewnętrzne i zewnętrzne po stronie kierowcy), czujnik deszczu, system ParkPilot (czujniki parkowania z przodu i z tyłu) oraz tempomat. Seryjne są również 16-calowe obręcze ze stopu metali lekkich.
Elementy wyposażenia Highline wykraczające poza zakres Comfortline, to na zewnątrz chromowana listwa na osłonie chłodnicy oraz reflektory przeciwmgielne. Również seryjna jest chromowana listwa wokół całego nadwozia w jego dolnej części, diodowe światła tylne z wyjątkowo innowacyjną koncepcją świetlną oraz 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich.
Do wyposażenia seryjnego we wnętrzu należą eleganckie aplikacje dekoracyjne na tablicy rozdzielczej (szczotkowane aluminium lub drewno Brillant Pine; konsola środkowa Piano Black), listwy progowe ze stali nierdzewnej, fotele pokryte Alcantarą i skórą oraz ogrzewanie przednich foteli, kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny Premium. Wersja Highline wyposażona jest również standardowo w aktywny tempomat ACC. Wersje z silnikami 162 kW i 176 kW są wyposażone w diodowe reflektory, chromowaną listwę ozdobną w przednim zderzaku i chromowane końcówki rur wydechowych o kształcie trapezu w tylnym zderzaku. Passat TDI 176 kW będzie posiadał także adaptacyjną regulację zawieszenia DCC.
Volkswagen R przygotował dla Passata sportowe pakiety R-Line, zarówno na zewnątrz, jak i do wnętrza. Pakiet wnętrza obejmuje między innymi tapicerkę ze skóry Vienna/tkaniny, multifunkcyjną kierownicę sportową R-Line obszytą skórą z dźwigienkami zmiany biegów (w przypadku DSG), nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, aplikacje R-Line i czarną podsufitkę.
W skład pakietu R-Line Exterieur wchodzą między innymi zderzaki R-Line, charakterystyczna osłona chłodnicy z logo R-Line, chromowane, trapezowe końcówki rur wydechowych, nakładki poszerzające progi, spojler dachowy (Variant) i czarny, błyszczący dyfuzor. Oferowane są także różne 17-, 18- i 19-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich o sportowej stylistyce.