Volkswagen zaprezentował nie tak jak jest w zwyczaju: na targach motoryzacyjnych, ale siedzibie w Wolfsburgu mocno zmodernizowanego Golfa, który jest najpopularniejszym modelem w historii koncernu.
Centralnym punktem zmian w aucie z roku modelowego 2017 są – obok nowych silników, bardziej wyrazistej stylistyki i nowych systemów asystujących – systemy informacyjno- rozrywkowe nowej generacji.
Zobacz także:
Nowością jest, że system multimedialny („Discover Pro”) można obsługiwać przy pomocy gestów. Wyposażony w ekran o przekątnej 9,2 cala system ten tworzy koncepcyjną i plastyczną całość z Active Info Display. Wzbogacono ponadto zakres usług internetowych i aplikacji. Nowe elementy wyposażenia to systemy asystujące: funkcja hamowania awaryjnego (City) z nowym systemem rozpoznawania pieszych, asystent jazdy w korku (częściowo automatyczna jazda do prędkości 60 km/h) oraz także Emergency- Assist. Nowe są silniki TSI, a także nowa – 7-biegowa przekładnia DSG.
Stylistyka
W Wolfsburgu pokazano odmienionego Golfa w wersjach dwu- i czterodrzwiowej, Varianta, a także wersje sportowe – GTI i GTE. Dzięki zmodyfikowanej stylistyce auto prezentuje się jeszcze atrakcyjniej niż dotąd.
Wśród zmienionych elementów znajdują się przedni i tylny zderzak, nowe reflektory halogenowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej, nowe reflektory LED-owe zamiast ksenonowych, nowe błotniki z przodu, nowe tylne lampy w technologii LED (seryjne we wszystkich wersjach Golfa), a także nowe – wzory obręczy kół z lekkich stopów oraz lakiery.
We wszystkich wersjach z automatycznym systemem regulacji odstępu od poprzedzającego auta (ACC) oraz/ lub z systemem Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City) i rozpoznawania pieszych radarowy czujnik niezbędny do właściwego funkcjonowania tych systemów nie znajduje się już w widocznym miejscu w dolnej części zderzaka, lecz jest ukryty za znaczkiem VW na osłonie chłodnicy. Rozwiązanie to dotyczy wszystkich Golfów z silnikami TDI, TSI, napędzanych gazem ziemnym, a także wersji GTD i GTI.
Sportowe wersje GT można odróżnić od innych po tym, że zamiast chromowanej listwy w osłonie chłodnicy i w reflektorach mają aplikacje dostosowane kolorystycznie do charakteru modelu. Tak jak GTI ma typowe elementy w kolorze czerwonym, tak najnowszego Golfa GTE jako hybrydę typu plug-in od innych wersji odróżniają detale o niebieskiej barwie. Niebieskie wstawki w nowych LED-owych reflektorach, również seryjnych, podkreślają dynamiczny charakter oszczędnego Golfa GTE.
Najnowsza odmiana Varianta dzięki zmienionemu zderzakowi z tyłu auto wydaje się jeszcze dłuższe i bardziej eleganckie. Z tyłu również znajdują się seryjne ledowe lampy.
Wnętrze
Wnętrze Golfa z roku modelowego 2017 wzbogacają ponadto nowe dekoracyjne panele i wzory tapicerki. Liczba wersji wyposażenia nie ulega zmianie.
Głównym elementem jest Active Info Display oraz system multimedialny sterowany gestami (topowa wersja „Discover Pro”).
W pełni cyfrowy wyświetlacz ma wiele interaktywnych funkcji. Znajdują się na nim wirtualne wskaźniki wyświetlane na 12,3-calowym kolorowym ekranie dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Mapy systemu nawigacyjnego mogą być edytowane w formacie 2D lub 3D. Kierowca może wybierać między profilami „Classic”, „Zużycie paliwa i zasięg”, „Wydajność”, „Moc i systemy asystujące” oraz „Nawigacja”. Grafika wyświetlanych elementów jest różna w różnych modelach.
System sterowania przy pomocy gestów będzie można zamówić do urządzenia „Discover Pro”, będącego elementem modułowych systemów multimedialnych (MIB). Wszystkie urządzenia mają nowy design i większe ekrany dotykowe (nowe systemy „Composition Colour”, „Composition Touch”, „Composition Media” oraz „Discover Media”). „Discover Pro” (z nawigacją) będzie miał teraz dotykowy monitor 9,2-calowy.
Modułowy zestaw multimedialny najnowszej generacji umożliwia połączenie uata przy pomocy „App Connect” ze współczesnymi smartfonami działającymi w systemach Apple i Android. Volkswagen oferuje w Golfie pakiet usług „Security & Service”. System zawiera ponadto internetową kontrolę „Drzwi & Światło” i dostarcza informacji o tym, gdzie samochód jest zaparkowany wyświetlając go na ekranie smartfona albo na portalu internetowym. Przydatna jest też internetowa funkcja powiadamiania o kradzieży.
Za pośrednictwem „Guide & Inform” można korzystać z różnych usług internetowych. Dzięki informacjom o aktualnej sytuacji na drogach (Live- Traffic- Infos) łatwiej zaplanować podróż. Rozszerzony zestaw aplikacji dostępnych w „Discover Media” zawiera poza tym „Google Street View”, „Google Earth”, „Internetowe wyszukiwanie celów specjalnych” oraz „Internetową aktualizację map”.
Nowe systemy asystujące
Golf był jednym z pierwszych samochodów klasy kompaktowej wyposażonym w automatyczny system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu (ACC), we Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City), w Lane Assist, czujnik Blind Spot, w system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkowania, czujnik zmęczenia kierowcy, kamerę monitorującą obszar za samochodem (Rear View), system skanowania znaków drogowych, system automatycznego hamowania po kolizji oraz w system stabilizujący przyczepę.
W modelu z 2017 roku producent rozszerza ofertę o system wspomagający kierowcę podczas jazdy w korku, o nowy system rozpoznawania pieszych w ramach Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City), o system Trailer Assist ułatwiający manewrowanie z przyczepą, a także o system Emergency Assist. Zmodernizowano ponadto aktywny system ochrony pieszych (PreCrash).
Wiele z systemów asystujących ma indywidualne ustawienia, dlatego każdy kierowca za każdym razem musi na nowo dostosować ustawienia, które wybrał poprzednim razem. Żeby to uprościć, Volkswagen opracował nową generację systemu personalizacji. Ustawienia wszystkich urządzeń jakie skonfigurował dla siebie kierowca zostają zebrane na indywidualnym koncie użytkownika i tam zakodowane.
Urządzenia, które można ustawić indywidualnie (zależy od wersji wyposażenia auta):
• stylowe oświetlenie wnętrza;
• automatyczna regulacja odległości ACC;
• Front Assist;
• system multimedialny (włącznie z mediateką, nawigacją i telefonem);
• automatyczna klimatyzacja;
• zestaw wskaźników/wyświetlacz wielofunkcyjny;
• Lane Assist;
• funkcje „Leaving Home” i „Coming Home”, czujnik deszczu i lusterko wewnętrzne z funkcją zapobiegającą oślepianiu;
• Park Assist;
• sposób zamykania i otwierania samochodu;
• czujnik Blind Spot Plus (monitorowanie martwego pola lusterek) z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkowania;
• fotel kierowcy (w fotelach z funkcją pamięci).
Nowe silniki
W Golfie debiutują nowe jednostki turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Pierwsza z nich to 1.5 TSI Evo – czterocylindrowy benzynowy silnik z turbosprężarką, osiągający moc 110 kW/150 KM, wyposażony w system odłączania cylindrów (ACT) oraz w wydajny bezpośredni wtrysk paliwa. Swój maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm rozwija już przy 1500 obrotach na minutę. Zużycie paliwa wg normy NEDC wynosi 4,9 l/100 km (co odpowiada emisji CO2 na poziomie 110 g/km).
Przygotowywana jest ponadto wersja BlueMotion jednostki 1.5 TSI Evo, osiągająca moc 96 kW/130 KM. Według normy NEDC zużycie paliwa przez tę wersję silnika będzie wynosić 4,6 l/100 km (CO2: 104 g/km). Do głównych zalet tej jednostki należą nowy system spalania (wywodzący się z tzw. cyklu Millera) oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek turbiny (VTG). Silnik ten swój maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm uzyskuje już przy 1400 obr./min. Jednostka 1.5 TSI Evo będzie wyposażona w rozszerzoną funkcję „żeglowania”.
Moc silnika nowego Golfa GTI Performance wzrosła z kolei do 180 kW/245 KM.
Nową konstrukcją Volkswagena jest również 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Ta skrzynia biegów będzie stopniowo zastępowała stosowane dzisiaj w Golfach 6-biegowe przekładnie DSG, co przyczyni się do dalszego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.