Nowy Volkswagen Polo wyposażony został w silniki spełniające wymagania normy Euro 6 oraz systemy Infotainment i wspomagające kierowcę. Paleta jednostek napędowych została odnowiona.
Najnowsza generacja Polo pojawi się na rynku wiosną. Od jesieni auto dostępne będzie z reflektorami LED. Model podstawowy, Polo Trendline, wyposażono w reflektory H7. Nowością są oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, podwójne okrągłe reflektory w technologii H7 (seryjne od Polo Comfortline).
Zobacz także:
PREMIERY
Nowe, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego ma poprawić zachowanie się pojazdu podczas manewrów. Opcjonalnie Volkswagen będzie oferował Polo z nowym zawieszeniem Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom umożliwia kierowcy wybór jednej z dwóch charakterystyk tłumienia. Wprowadzone zostały liczne systemy wspomagające, znane z Golfa. Należy do nich seryjny hamulec multikolizyjny (po kolizji samoczynnie inicjuje hamowanie), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz automatyczny tempomat ACC. Obserwację przestrzeni za samochodem umożliwia opcjonalna kamera cofania Rear Assist.
Polo można rozpoznać po wyostrzonej stylistyce przodu i tyłu nadwozia. Nowe materiały we wnętrzu oraz liczne detale wyposażenia uzupełniają całościowy obraz pojazdu. Mimo bogatszego wyposażenia cena będzie porównywalna z ceną poprzednika. Obok wersji podstawowych (Trendline, Comfortline i Highline), Polo będzie oferowane także jako GTI, BlueGT, Cross Polo oraz jako wspomniany już model BlueMotion.
Nowe technologie i systemy wspomagające
Polo wyposażone jest w drugą generację modułowego systemu Infotainment (MIB). Software i hardware systemów Infotainment nawiązuje do większego Golfa i w zależności od wersji oferuje takie funkcje jak: Audio Streaming z Bluetooth (zależnie od smartfonu, z wyświetlaniem okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujniki zbliżeniowe (wyświetlanie kolejnych detali menu po zbliżeniu ręki), powiększanie map przy użyciu dwóch palców w trybie nawigacji (jak w smartfonie) oraz podłączenie telefonu komórkowego do anteny zewnętrznej samochodu przez złącze indukcyjne. Dzięki MirrorLink możliwe będzie korzystanie ze specjalnych aplikacji na smartfona.
Zadebiutuje elektromechaniczny układ kierowniczy o zwartej konstrukcji, wbudowany bezpośrednio w kolumnę kierowniczą. Charakteryzuje się on precyzyjnymi reakcjami i zwrotnością oraz dobrym izolowaniem od nierówności podłoża. System pracuje z przekładnią kierowniczą (przekładnia ślimakowa) napędzaną silnikiem elektrycznym.
Volkswagen po raz pierwszy oferuje dla modelu elektronicznie regulowane amortyzatory do opcjonalnego zawieszenia Sport Select. Po wciśnięciu przycisku Sport (w górnej części konsoli środkowej) kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia charakterystykę podstawową na bardziej sztywną, typową dla zawieszenia sportowego.
System automatycznego tempomatu ACC wykorzystuje czujnik radarowy wbudowany w przód nadwozia. Kierowca może wybrać żądaną prędkość między 30 km/h a 160 km/h. ACC współpracuje zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i DSG. W przypadku zamówienia auta z ACC, do wyposażenia należy także system obserwacji otoczenia Front Assist oraz funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Alternatywnie można zamówić moduł z Front Assist i awaryjnym hamowaniem w mieście także oddzielnie, bez ACC.
Front Assist wykorzystuje czujnik radarowy wbudowany w przednią część nadwozia, aby w sposób stały monitorować ruch pojazdów przed Polo. System wspiera kierowcę w krytycznych sytuacjach, przygotowując układ hamulcowy i ostrzegając optycznie i akustycznie. Drugim etapem ostrzeżenia jest krótkie szarpnięcie hamulców, zwracające kierowcy uwagę na konieczność reakcji. Jeżeli kierowca przyhamuje zbyt słabo, system wygeneruje znacznie wyższe ciśnienie hamowania, które jest niezbędne do uniknięcia kolizji. W przypadku, gdy kierowca wcale nie zareaguje, Front Assist automatycznie zainicjuje hamowanie, nawet do zupełnego zatrzymania. Dodatkowo system pomaga kierowcy, zwracając mu uwagę na zbyt małą odległość do jadącego z przodu pojazdu. Częścią Front Assist jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście.
Funkcja ta przy użyciu czujnika radarowego monitoruje przestrzeń przed Polo. System pracuje przy prędkościach poniżej 30 km/h. W przypadku zagrożenia kolizją z jadącym z przodu lub stojącym pojazdem, układ hamulcowy zostaje wstępnie przygotowany, jak przy Front Assist. W razie potrzeby funkcja awaryjnego hamowania w mieście inicjuje automatycznie hamowanie z pełną siłą, aby zminimalizować skutki zderzenia. Ponadto, jeżeli kierowca zbyt słabo wciśnie pedał hamulca, system pomaga mu generując maksymalną siłę hamowania.
Kolejną nowoczesną technologią jest seryjny hamulec multikolizyjny. W razie wypadku automatycznie przyhamowuje on samochód w celu uniknięcia lub osłabienia kolejnych zderzeń. W przypadku automatycznego hamowania kierowca zachowuje kontrolę nad pojazdem i w każdej chwili może „wyłączyć” hamulec multikolizyjny, na przykład wciskając pedał przyspieszenia.
System rozpoznający zmęczenie kierowcy rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega przez pięć sekund sygnałem akustycznym oraz odpowiednią ikoną na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Jeżeli w ciągu kolejnych piętnastu minut kierowca nie przerwie jazdy, ostrzeżenie zostanie powtórzone.
Nowe silniki
Volkswagen przygotował nową ofertę efektywnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Wszystkie modele są dostępne z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji (seryjne od 66 kW/90 KM).
Wszystkie oferowane w Europie silniki benzynowe są nowymi jednostkami trzy- i czterocylindrowymi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą silniki o mocy 44 kW/60 KM (wtrysk pośredni/MPI), 55 kW/75 KM (MPI) oraz 66 kW/90 KM (wtrysk bezpośredni/TSI), a także 81 kW/110 KM (TSI). Zużycie paliwa przez najmniejszy silnik 60 KM zostało zredukowane w wersji z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji. Debiutujący w połowie roku silnik 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM to pierwszy jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem w tej serii modeli.
W ciągu roku pojawi się wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów (ACT/system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Silnik będzie rozwijał moc 110 kW/150 KM zamiast 103 kW/140 KM. Zaplanowane jest także nowe Polo GTI, z mocą podwyższoną do 141 kW/192 KM.
Również nowością w Polo są trzy trzycylindrowe silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o pojemności skokowej 1,4 litra (wcześniej 1,2 i 1,6 litra). Spektrum mocy jest identyczne, jak u poprzednika: 55 kW/75 KM, 66 kW/90 KM i 77 kW/105 KM. Wersje z mocą 75 KM i 90 KM będą oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, wariant 105 KM pojawi się w terminie późniejszym.
Nowy wygląd zewnętrzny Polo
Dzięki zdefiniowanemu przez głównych stylistów – Waltera de Silva (koncern) i Klausa Bischoffa (marka) – językowi formy z wyraźnymi, poziomymi elementami z przodu i z tyłu, czystemu prowadzeniu linii i mocno zaznaczonej linii „barków”, Polo wygląda znacznie doroślej i bardziej sportowo. Charakterystyczny design z wyraźnie narysowanymi liniami został wyostrzony. Styliści zmodyfikowali szczególnie przód i tył nadwozia. Nowy Volkswagen ma nieco większe wymiary: 3 972 mm długości (+ 2 mm), 1 682 mm szerokości (bez lusterek zewnętrznych) i 1 453 mm wysokości.
Przednia część nadwozia, dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stała się wyraźnie bardziej trójwymiarowa i sportowa. Nowa chromowana listwa ozdobna łączy oba reflektory przeciwmgielne i optycznie poszerza Polo. Chromowana linia akcentuje także formalne włączenie osłony chłodnicy w design świateł, łącząc środki reflektorów Polo Comfortline i Highline z horyzontalnym układem osłony chłodnicy. Reflektory LED dostępne są dla Polo Comfortline, Highline i GTI.
Stylistyczne modyfikacje oraz wyraźny, poziomy podział, a także dłuższe wycięcie na tablicę rejestracyjną w zderzaku podkreśliło szerokość nadwozia. Także tylne światła odblaskowe, przeniesione na zderzak, akcentują szerokość samochodu. Nową formę otrzymały również światła tylne.
Nowością w programie są seryjne, obręcze dla Polo Comfortline (15 cali) oraz Polo Highline (15 cali). Jako opcję można zamówić również nowe obręcze 17-calowe. Do tego dochodzą kolejne nowe felgi ze stopu metali lekkich dla wariantów modelu Polo BlueMotion (15 cali) i CrossPolo (17 cali). Dla wersji Trendline zaprojektowana została nowa osłona na seryjne, 14-calowe obręcze stalowe.
Z 15 kolorów lakierów oferowanych dla nowego Polo, osiem jest nowych.
Wnętrze
We wnętrzu obok trójramiennych kierownic z Golfa, uwagę zwracają nowe zegary w tubach. Wskaźniki utrzymane są w charakterystycznej stylistyce Volkswagena. Nowy układ obsługi konsoli środkowej jest przejrzysty. W górnej części, poniżej wlotów wentylacji, znajduje się listwa funkcyjna z dziewięcioma przyciskami (wcześniej siedmioma). Na środku znajduje się przycisk świateł awaryjnych.
Na kolejnym poziomie płaszczyzny obsługi w konsoli środkowej umieszczony został moduł Infotainment. Do wyboru są cztery urządzenia z ekranem dotykowym. Model Composition Touch wyposażony jest w 5-calowy wyświetlacz monochromatyczny, złącza SD i AUX-IN oraz głośniki z przodu. Bogatszym modelem jest Composition Colour, z 5-calowym, kolorowym wyświetlaczem, dwoma dodatkowymi głośnikami z tyłu, napędem CD (z funkcją MP3/WMA) oraz anteną z dualnym systemem odbioru. Kolejny wariant to Composition Media. Obejmuje on między innym złącze USB i 6,5-calowy, kolorowy wyświetlacz z czujnikami zbliżeniowymi, złącze telefoniczne Bluetooth, JPEG-Viewer do wgrywania obrazów oraz – jako wyposażenie dodatkowe – funkcję obsługi głosowej. Najbardziej zaawansowanym urządzeniem z nowej generacji systemów Infotainment jest Discover Media. Posiada te same funkcje, co Composition Media i dodatkowo system nawigacji. Opcjonalnie można rozszerzyć te systemy o funkcję integracji iPoda (MEDIA-IN) oraz kamerę cofania (od wersji Composition Colour).
Jako nowość, w połączeniu z systemami Infotainment Composition Media i Discover Media, dostępny będzie jako opcja MirrorLink. Pozwoli on w przyszłości prezentować i obsługiwać treści ze smartfona także na ekranie dotykowym systemu Infotainment. Aby uniknąć dekoncentracji kierowcy, podczas jazdy będzie można korzystać wyłącznie ze specjalnie wybranych aplikacji. Wystarczy wtedy włożyć telefon na półkę na konsoli środkowej. Do ładowania baterii służy wtyczka USB.
Specjaliści od stylistyki wnętrza zoptymalizowali także elementy obsługowe klimatyzacji (manualnej lub automatycznej). Znajdują się one poniżej systemów Infotainment. Natomiast chromowane listwy w poszyciu drzwi, przy wlotach wentylacji i wokół konsoli dźwigni zmiany biegów podkreślają wysoką klasę wnętrza.
Wyposażenie
Podobnie jak przy dotychczasowym modelu, także Polo z roku 2014 będzie oferowane w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline (kolejne wersje, jak BlueGT, GTI, BlueMotion i Cross pojawią się później).
Do wyposażenia seryjnego Polo Trendline należeć będą: ESP, światła do jazdy dziennej, 14-calowe obręcze kół (stalowe), dzielona tylna kanapa, podwójna podłoga w bagażniku, nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, centralny zamek z pilotem oraz wskaźnik ciśnienia w oponach.
Wyposażenie Polo Comfortline będzie obejmować: 15-calowe obręcze stalowe, Pakiet elementy skórzane (kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, system Start-Stop (dla silników BMT).
Polo Highline będzie wyposażone seryjnie w: 15-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, podłokietnik, sportowe fotele, kierownicę multifunkcyjną, komputer pokładowy, klimatyzację Climatic, radio Composition Touch oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy.
Jako opcja dostępne będą takie nowe elementy, jak elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie włączające się światła oraz kamera cofania. Podobnie jak poprzednik, nowy Polo będzie oferowany także z dużym, panoramicznym otwieranym dachem.