Volkswagen wraz ze swoimi dealerami zamierza całkowicie zmodyfikować model dystrybucji. Na terenie Europy projekt zostanie uruchomiony w kwietniu 2020 roku.
W Berlinie marka oraz Europejska Rada Dealerów przedstawili wizję przyszłości, która dotyczy 5 400 dealerów producenta, partnerów serwisowych oraz 54 tysięcy pracowników w Europie.
Zobacz także:
Jej celem jest całodobowe wsparcie dla użytkowników daleko wykraczające poza sprzedaż aut. Wszystko to będzie możliwe dzięki identyfikatorowi klienta – Volkswagen ID. Każdego roku VW wprowadzi około 5 milionów klientów w świat nowej mobilności i zaoferuje im indywidualne usługi w oparciu o ich własne konto ID.
Zmieni się również doświadczenie związane z zakupem auta. Sprzedaż online zostanie rozbudowana, a sprzedaż bezpośrednia tą drogą stanie się w końcu możliwa. Sieć będzie powiększona o pięć nowych elementów sprzedaży i obsługi, w tym salony wystawowe lub salony pop-up. Jednocześnie sprzedaż stanie się bardziej elastyczna i efektywna.
Modernizacja modelu sprzedaży wynika z rozwoju w dziedzinie cyfryzacji i łączności z siecią samochodów Volkswagena, który osiągnie zupełnie nowy wymiar wraz z wprowadzeniem na rynek w 2020 roku elektrycznych modeli z rodziny I.D. Od tego użytkownicy z ich osobistym numerem identyfikacyjnym znajdą się w centrum świata nowej mobilności, wraz z 24-godzinnym wsparciem, które wykracza poza zakup samochodu.
W świecie przyszłej mobilności klienci będą mogli korzystać z gamy ofert dostosowanych do ich potrzeb. Na przykład, auta będą zawsze posiadać najnowszą wersję systemów dzięki bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania za pomocą sieci komórkowej. Samochody powiadomią także dealera o zbliżającym się terminie wykonania kolejnej usługi serwisowej za pośrednictwem aplikacji dla serwisu.
Klienci będą mieli również dostęp do szerokiego wachlarza usług zawartych w systemie Volkswagen We, takich jak We Park, We Deliver czy We Connect. Nie zabraknie również usług wykraczających poza własne auta, takich jak We Share – planowany program VW oferujący wspólne użytkowanie samochodów.
Na rozwój nowego modelu sprzedaży największy wpływ będzie miała obsługa online. W ramach nowego partnerstwa z dealerami Volkswagen opracuje wspólną platformę internetową, która będzie obsługiwać cały proces zakupu aż do zawarcia umowy, w tym finansowanie, płatności, a nawet sprzedaż samochodów używanych.
Klienci będą mogli wybierać z całej gamy modeli marki i dokonywać online zakupu samochodu u wybranego dealera. Dla Volkswagena nowa platforma po raz pierwszy będzie oferować możliwość sprzedaży bezpośredniej; marka zamierza wykorzystać tę funkcję głównie w dziedzinie oprogramowania i sprzedaży usług online.
Osoby, które wolą utrzymywać osobisty kontakt z marką i z dealerem będą miały do wyboru różne opcje z tym związane. Oprócz tradycyjnych salonów zajmujących się sprzedażą i serwisem pod jednym dachem, pojawi się pięć nowych usług. Dealerzy będą mogli kształtować swoją ofertę w porozumieniu z odpowiednim importerem, tak aby ich działalność była bardziej efektywna i jeszcze bardziej dbała o klienta. Dzięki temu powstaną specjalne salony wystawowe, salony typu pop-up i centra samochodów używanych.
– Wierzymy w nowy model biznesowy, ponieważ wzmocni on przedsiębiorczą odpowiedzialność dealerów. W obszarach cyfryzacji i mobilności elektrycznej – najważniejszych planów na przyszłość – kluczową rolę będą odgrywać dealerzy. Aby sprostać tym wyzwaniom, dealerzy potrzebują solidnych podstaw rentowności – powiedział Matti Pörhö, przewodniczący Europejskiej Rady Dealerów (EDC), która reprezentuje interesy Rad Dealerów Volkswagena w całej Europie.
Podczas spotkania w Berlinie Volkswagen i związek dealerów zaakceptowali nowy model sprzedaży, a Jürgen Stackmann, członek Zarządu ds. Sprzedaży marki Volkswagen i Matti Pörhö symbolicznie podpisali nową umowę, która od kwietnia 2020 roku będzie regulować stosunki między producentem i dealerami w Europie.
Już na początku lata niemieckie Stowarzyszenie Dealerów zgodziło się na treść umowy, następnie zaakceptowali ją również pozostali europejscy przedstawiciele marki. Do końca listopada wszyscy europejscy dealerzy mają podpisać nową umowę.